اهمیت اولویت بندی در برنامه ریزی روزانه

همان طور که در مقالات پیشین به آن اشاره شد، باید برای زندگی خود هدف و برنامه داشته باشیم و برای رسیدن به اهداف مورد نظر خود در زندگی، باید برنامه ریزی دقیق و صحیحی انجام دهیم. اما در حین برنامه ریزی لازم است تا اولویت هایی را در نظر داشته باشیم تا سریع تر به اهداف مشخص شده مان دست یابیم. در این مقاله نیز  قصد داریم با شما در مورد اهمیت اولویت بندی در برنامه ریزی روزانه صحبت کرده و شما را با این مقوله مهم بیشتر آشنا کنیم.

قبل از آن که به مقوله اهمیت اولویت بندی در برنامه ریزی روزانه بپردازیم لازم است تا تعریف مختصری از واژه اولویت بندی به شما ارائه دهیم.

تعریف واژه اولویت بندی

اولویت بندی در برنامه ریزی روزانه

اگر بخواهیم از واژه اولویت بندی تعریفی را به شما ارائه دهیم، می توان به طور خلاصه این طور گفت که اولویت بندی یعنی این که کدام کار خود را اول از همه انجام دهیم و به قول معروف، اولویت با انجام کدام کار است.

اولویت بندی در برنامه ریزی به چه معناست؟

اولویت بندی در برنامه ریزی روزانه به این معناست که در برنامه ریزی برای انجام کارهایمان و در هنگامی که داریم لیستی را برای برنامه ریزی روزانه خود تهیه می کنیم، کدام یک از کارها را در اول لیست خود قرار دهیم و این اولویت بندی بسیار با اهمیت و مهم است و می تواند نقش بسزایی را در موفقیت و رسیدن به برنامه هدفمان ایفا کند. در ادامه مقاله می خواهیم شما را با اهمیت اولویت بندی در برنامه ریزی روزانه بیشتر آشنا کنیم.

اهمیت اولویت بندی در برنامه روزانه

بسیار مهم است که برای هر ساعت از روز خود برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم؛ زیرا داشتن برنامه ریزی روزانه مانع از اتلاف وقت ما در طول روز می شود. ما در طول روز، 24 ساعت زمان داریم که اگر هفت- هشت ساعت معمول خواب شبانه روزی را نیز از آن کم کنیم، می ماند 16 ساعت که باز هم زمان زیادی است و باید به نحو احسن و با انجام برنامه ریزی دقیق و صحیح، از آن نهایت استفاده را ببریم و در این جاست که اهمیت اولویت بندی در برنامه ریزی روزانه روشن می شود.

این که در لیست برنامه روزانه خود به ترتیب مشخص کنیم که اول باید از کدام کار شروع کنیم خیلی مهم است. ما می توانیم لیست برنامه ریزی روزانه خود را به ترتیب از با اهمیت به کم اهمیت اولویت بندی کنیم  و کارهای مهم و با اهمیت را اول از همه انجام دهیم تا بدین ترتیب به اهداف مورد نظر خود زودتر دست یابیم.

حال که با اهمیت اولویت بندی در برنامه ریزی روزانه آشنا شدید لازم است تا شما را با روش ها و تکنیک های اولویت بندی آشنا کنم. تا انتهای مقاله همراه بمانید.

روش ها و تکنیک های اولویت بندی

کمک گرفتن از دیگران

با توجه به لزوم و اهمیت اولویت بندی در برنامه ریزی روزانه و  انجام دادن اولویت های مهم تر، برای آن که بتوانید تقریبا به تمام کارهای مهم روزمره خود بر اساس لیست بندی برسید، لازم است تا از دیگران نیز  در انجام برنامه ریزی روزانه تان کمک بگیرید؛ زیرا  باعث تسهیل در روند انجام برنامه ریزی روزانه تان خواهد شد و شما می توانید به تمام اولویت های مهم در لیست برنامه ریزی روزانه تان برسید و از تجربه آن ها در زمینه برنامه ریزی و ترتیب اولویت بندی کارها نیز کمک بگیرید.

تعیین اولویت های اصلی

اولویت های مهم برنامه ریزی روزانه خود را تعیین کرده و در یک چک لیست یادداشت کنید. شما بر اساس این روش می توانید کارهای مهم خود را اول از همه انجام دهید و اگر باز هم زمان کافی در اختیار داشتید، سایر کارهای مشخص شده در لیست روزانه خود را انجام دهید.

تقسیم بندی به بخش های جزئی تر

با توجه به اهمیت اولویت بندی در برنامه ریزی روزانه تان شما می توانید اولویت های اصلی خود را نیز  به کارهای کوچکتر  و جزئی تر تقسیم بندی کنید و به آن ها بر اساس اولویت و اهمیتی که دارند، نمره 1 تا 10 بدهید.

حذف کارهای بی اهمیت از لیست روزانه

با توجه به اهمیت اولویت بندی در برنامه ریزی روزانه شما بایذ فعالیت های بی اهمیت را از  لیست کارهای روزانه خود حذف کنید تا زمان بیشتری برای انجام کارهای مهم تر و با اولویت تر خود داشته باشید و یا آن را به زمان استراحت خود موکول کنید.

استفاده از نرم افزار

با توجه به آن چه در مورد اهمیت اولویت بندی در برنامه ریزی روزانه به شما عرض شد،  برای موفقیت در اولویت بندی کارهای خود یشبر اساس اهداف تعین شده تان می توانید از نرم افزار مدیریت پروژه برای بهتر پیش رفتن کارهایتان استفاده کنید و در کارتان به پیشرفت های چشم گیری دست یابید.

کلام آخر

شما در این مقاله دریافتید که که اولویت بندی نقش بسیار مهمی در برنامه ریزی روزانه دارد و بدون این اولیت بندی ها نمی توانیم اهداف از پیش تعیین شده خود را پیش ببریم. با استفاده کاربردی از آن چه در این مقاله به شما گفته شد می توانید بسیار سریع تر از آن چیزی که حتی تصورش را هم می کنید به اهداف خود دست یابید و در کار خود موفق تر شوید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید