با نحوه تشکیل تیم پروژه آشنا شوید

همان طور که می دانید، قبل از انجام هر کاری ما نیاز به بیزینس پلن و برنامه ریزی دقیق داریم. پس از این مرحله نوبت به تشکیل تیم پروژه می رسد. زیرا واضح است که تا تیم پروژه ای وجود نداشته باشد. مدیریت پروژه ای هم وجود نخواهد داشت. در این مقاله به شما نحوه تشکیل تیم را خواهیم آموخت.

برای تشکیل این گروه نیاز است که یک سری معیارها را در نظر داشته باشید. تا با توجه به این موارد بتواتید تیم پروژه بهتری را برای مدیریت پروژه خود تشکیل دهید. در ادامه مقاله همراه باشید تا شما را با این معیارهای مهم آشنا سازم.

1-برای تشکیل تیم پروژه افرادی را انتخاب کنید که مجاور محل اجرای پروژه باشند

بسیار اهمیت دارد که افرادی را برای اجرای پروژه انتخاب کنید که نزدیک و مجاور محل اجرای پروژه باشند. تا در هر ساعت از شبانه روز که می خواهید در سریع ترین زمان ممکن به آن ها دسترسی داشته باشید. توجه به این مورد می تواند شما را در مدیریت زمان انجام پروژه و جلوگیری از اتلاف زمان پروژه بسیار کمک کننده باشد. زیرا این امکان برای شما فراهم است که در یک مدت زمان کوتاه به تیم پروژه خود دسترسی داشته باشید.

2- فهرست تخصص های مورد نیاز برای انجام پروژه را معین کنید

مشخص کنید که به چه نوع تخصص هایی برای پیشبرد پروژه نیاز دارید و به چه نوع تخصص ها و مهارت هایی برای پیش بردن اهداف پروژه تان احتیاج دارید و چه افرادی برای اجرا و جلو بردن پروژه شما مناسب تر هستند.

3- استفاده از افراد متخصص و خبره مرتبط با اهداف پروژه

برای تشکیل تیم بسیار مهم است که به این نکته توجه کافی داشته باشیم. در صورتی که در انتخاب اعضای تیم پروژه خود توجه کافی نداشته باشیم و احیانا صرفا به خاطر نسبت فامیلی و… افرادی را در تیم پروژه خود قرار دهیم. به هیچ وجه نمی توانیم به اهداف پروژه دست یابیم و پروژه مان نیز در نهایت منتهی به شکست خواهد شد.

4-توجه به میزان خلاقیت در تشکیل تیم پروژه

این که تیم پروژه شما را افرادی خلاق و ایده پرداز تشکیل دهند بسیار حائز اهمیت است. افراد منفعلی که فقط صرفا می خواهند وظایف دیکته شده ای را انجام دهند. به هیچ وجه ممکن نمی توانند به پیشبرد پروژه کمک کنند و شما به عنوان کارفرمای پروژه باید به این موضوع توجه زیادی نشان دهید.

5- توجه به نیاز تعداد افراد در پروژه

بسته به نوع پروژه که ساده باشد و یا پیچیده، کوچک باشد و یا بزرگ، تعداد افراد مورد نیاز برای تشکیل پروژه می تواند متفاوت باشد. اندازه توصیه شده برای تشکیل تیم بین 3 تا 12 نفر است که البته این میزان نیز با توجه به وسعت و پیچیدگی پروژه می تواند متفاوت باشد.

6- داشتن منشور پروژه نیز می تواند کارساز باشد

منشور پروژه می تواند به شما در تشکیل یک تیم پروژه بهتر و کاراتر بسیار کمک کند. شما در این منشور باید اهداف پروژه، برنامه زمانبندی پروژه و …. را معین کنید تا با توجه به آن تیم بهتری را بتوانید برای پروژه مدنظر خود تشکیل دهید.

7- وجود رهبر قوی برای پروژه

کیفیت اجرای پروژه تا حدود زیادی به وجود رهبر پروژه قوی بازمیگردد. شما به عنوان کارفرمای پروژه بسیار باید روی این موضوع حساس باشد. یک رهبر پروژه قوی می تواند تیم بهتری را برای هدایت پروزه تشکیل دهید و بالعکس وجود یک رهبر پروژه ضعیف می تواند منجر به شکست کار تیمی شود.

سخن آخر…

در این مقاله با نحوه تشکیل تیم پروژه برای مدیریت پروژه آشنا شدید. به علاوه رعایت همه نکات گفته شده برای تشکیل تیم پروژه، لازم است که در حین اجرای پروژه، نحوه استفاده از نرم افزارهای مرتبط با مدیریت پروژه نظیر نرم افزار مدیریت پروژه و نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی( پروژه های عمرانی) را به اعضای تیم خود آموزش دهید تا پروژه ای بهتر و با کیفیت بالاتر را بتوانید به کارفرمای خود تحویل دهید. و همچنین مشتریان پروژه و ذینفعان پروژه را نیز بتوانید از خود راضی نگه دارید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۲ رای

پیام بگذارید