براي تهيه يک برنامه زمان بندي بايد به چه فاکتورهايي توجه کنيد؟

ساختن يک منزل مسکوني در مدت چند ماه تا چند سال معمولاً به اتمام مي رسد. اگر ساخت و ساز در مقياس بزرگتر مانند پروژه هاي تجاري باشد، حتي ممکن است اين زمان چند سال نيز بشود. آشنايي با مفهوم برنامه زمان بندي و تهيه آن در پروژه شما مي تواند پروژه هاي شما را تا ميزان زيادي بهينه سازي کند. براي آشنايي بيشتر با اين برنامه مي توانيد فوايد برنامه زمان بندي را مطالعه کنيد. در حالت کلي براي تهيه اين برنامه در پروژه هاي ساختماني به عوامل مختلفي بايد توجه کنيد که در ادامه به برخي از آن ها اشاره مي کنيم:

1- سايز پروژه و ميزان دشواري

واضح است که ساختن يک خانه کوچک براي يک خانواده نسبت به يک مجموعه تجاري چند منظوره زمان کم تري مي برد. فاکتور مهم ديگر، درجه سختي پروژه است. براي ساختن يک منزل مسکوني سفارشي با کارهاي پيچيده مانند قالب بندي هاي خاص براي سازه، کابينت هاي منحصر به فرد و کف پوش هاي وارداتي، زمان بسيار بيشتري نسبت به ساختن يک منزل مسکوني معمولي و استاندارد مي برد. به همين ترتيب، يک ساختمان اداري – تجاري با سيم کشي پيچيده براي سيستم هاي امنيتي و شبکه هاي رايانه اي احتمالاً نسبت به فضاهاي تجاري معمولي زمان بيشتري براي ساخت مي برد.

2- آب و هوا يا فصل

آب و هوا يکي از عوامل اصلي تأخيرات پروژه هاي ساختماني است. اين امر به ويژه در مواقع پيش از ساخت سقف ها و ديوارها صدق مي کند. زيرا اين اعضا براي ساخت و سازهاي بعدي مانند پوشش محافظ عمل مي کنند. بنابراين ساير ساخت و سازهاي داخلي مي توانند در هر زماني ساخته شوند. شرايط جوي مرطوب و بارندگي سبک نيز مي توانند باعث ايجاد تأخير در پروژه شوند. چراکه ساختن سقف و بتن ريزي به شرايط جوي کاملاً خشک نياز دارد.

علاوه بر اين در هنگام وقوع بلاياي طبيعي يا شرايط جوي سخت، کارگران ممکن است درگير تميز کردن کارگاه و يا بازسازي کارهايي که قبلاً انجام شده است، بشوند که در نتيجه زمان آن ها براي انجام کارهاي اصلي پروژه محدود مي شود.

زماني که برنامه زمان بندي را تهيه مي کنيد، بايد فصلي از سال که به آن کار اختصاص مي دهيد را در نظر داشته باشيد. اگر کارهاي خارجي مانند بتن ريزي فونداسيون يا تير و ستون ها در طول  فصل سرد و يا خيلي گرم يا باراني قرار گيرد، بايد برنامه را طوري تغيير دهيد تا به جاي اين کارها، کارهاي داخلي در اين بازه هاي زماني قرار گيرند.

3- دسترسي به مصالح و نيروي کار

فاکتور مهم ديگر در تنظيم برنامه زمان بندي، در دسترس بودن مصالح و نيروي کار است. به عنوان مثال گاهي يک کارگر قبل از تمام شدن کار ساير کارگران، نمي تواند کارش را شروع کند، در اين مواقع اثر دومينو اتفاق مي افتد. در هنگام تهيه برنامه زمان بندي، در مورد اين که چه مدت طول مي کشد تا کارگران يک کار را به اتمام برسانند واقع بين باشيد. ارتباط منظم با پيمانکار کل مي تواند به شما در اين کار کمک کند. به علاوه تعداد کارگران نيز بر سرعت انجام کارها تأثيرگذار است.

در مورد اين که به چه مصالحي در پروژه تان نياز داريد و اين موضوع چگونه مي تواند بر برنامه زماني تأثير بگذارد آگاه باشيد. اگر مي خواهيد از مصالح سفارشي يا وارداتي استفاده کنيد مدت زمان بيشتري نسبت به تهيه مصالح محلي بايد در نظر بگيريد. هم چنين نوع کاري که انتخاب مي کنيد بر سرعت انجام کارتان مي تواند تأثيرگذار باشد. به عنوان مثال بعضي از سقف ها نسبت به بعضي ديگر زمان بيشتري براي ساخت نياز دارند. هم چنين در نظر داشته باشيد سازندگان مصالح معمولاً مصالحشان را دائم به روز مي کنند و بعضي ديگر را منسوخ مي کنند. پيش از نوشتن برنامه زمان بندي، از موجود بودن مصالحي که مي خواهيد استفاده کنيد در زمان تعيين شده اطمينان حاصل کنيد.

4- مجوزها و بازرسي ها

پروژه هاي ساختماني در مراحل گوناگون بايد به تأييد بازرسان مختلف برسند. بنابراين عدم تأييد توسط بازرسان و توقف به دليل عدم کسب مجوزها نيز باعث ايجاد تأخيرات مي شود. شما بايد اين بازرسي ها را در زمان لازم در نظر بگيريد. با اين کار مانع از تعويق پروژه در زمان کسب مجوزها مي شويد. اين مجوزها هميشه از خارج پروژه اخذ نمي شوند و مي توانند از عوامل داخلي نيز کسب شوند.

5- تغييرات برنامه

در هر زماني ممکن است يک مشتري، بازرس و يا پيمانکارِ جزء باعث تأخير يا تغيير در پروژه شود. اين کار مي تواند منجر به تغييراتي در جدول زماني شود و پيشرفت پروژه را تهديد کند. تلاش کنيد تا حد امکان اطلاعات و داده هاي لازم را از پيش جمع آوري کنيد تا از تأخيرات نهايي در تکميل پروژه جلوگيري کنيد.

6- سفارشي بودن ساختمان

ساختمان هاي مسکوني يا به صورت سفارشي و بر اساس نياز مالک ساخته مي شوند و يا بعد از ساخته شدن و به صورت آماده به فروش مي رسند. در ساختمان هاي سفارشي، مالک مي تواند نوع مصالح و ابزار و هم چنين طرح کلي ساختمان را دقيقاً به شکلي که مي خواهد انتخاب کند. اين روش زمان و هزينه بيشتري مي طلبد. زيرا حتي ممکن است مالک بخواهد با پيمانکار خاصي همکاري کند و يا مصالح خاصي تهيه کند.

ساختمان هاي آماده يا به اصطلاح ساختمان هاي سازماني معمولاً سريع تر ساخته مي شوند و ارزان تر هستند. هم چنين کارگران بيشتري براي اين نوع پروژه ها در دسترس هستند و دقيقاً مي دانند بايد کارشان را چگونه انجام دهند. اين ساختمان ها با مصالحي که انبار شده اند و در دسترس هستند ساخته مي شوند و اغلب با هزينه ثابت و بر اساس قيمت هاي فهرست بها به اتمام مي رسند. اين ساختمان ها اغلب در پروژه هاي مسکن سازي بزرگ ساخته مي شوند و کارگران به سرعت از ساختماني به ساختمان ديگر حرکت مي کنند.

شما در نهايت پس از در نظر گرفتن تمامي فاکتورهاي بالا بر اساس شرايط پروژه خود، مي توانيد کار تدوين برنامه زمان بندي پروژه تان را شروع کنيد. براي انجام اين کار مي توانيد از نرم افزار مديريت پروژه مپسان کمک بگيريد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید