پنج فايده يادگيري مهارت هاي جديد

يادگيری مهارت جديد شما را به سمت هدف‌های شخصی و حرفه‌ای‌تان نزدیک‌تر می کند و می‌تواند مفید واقع شود. بنابراین، انتخاب مهارتی که با علاقه‌ها و هدف‌های شما هماهنگ باشد، بسیار مهم است.

اگر مي خواهيد در کارهاي خود پيشرفت کنيد، حتماً بايد مهارت هاي جديد بياموزيد. اين کار به شما کمک مي کند فرصت هاي شغلي بيشتري داشته باشيد.

هم چنين به شما اجازه مي دهد در شرايط همواره در حال تغيير امروزي استراتژي هاي جديد براي کار آينده خود بياموزيد. علاوه بر اين، آموختن مهارت هاي جديد فوايد ديگري نيز دارد. نرم افزار مدیریت پروژه می تواند برنامه زمانبندی (Schedule) و روال منظمی را در یادگیری برای شما فراهم کند.

مهارت چیست؟

در همین قسمت ابتدایی مقاله و قبل از اینکه به بررسی فواید یادگیری مهارت جدید بپردازیم لازم است که بدانیم مهارت چیست؟

در پاسخ به این سوال که مهارت چیست؟ می‌توانیم بگوییم که مهارت اصطلاحی می‌باشد که صلاحیت‌ها دانش‌ها و توانایی انجام وظایف عملی را در بر می‌گیرد.

مهارت معمولا از طریق زندگی، تجربیات افراد و کار پرورش پیدا می‌کند. برخی از افراد نیز می‌توانند مهارت را از طریق تحصیل نیز به دست بیاورند. مهارت دارای انواع مختلفی می‌باشد.

از مهمترین آنها می‌توان به مهارت‌های شغلی، مهارت‌های سازمانی، مهارت‌های رهبری و مهارت‌های زندگی اشاره کرد. یادگیری هر یک از این مهارت‌ها می‌تواند برای فرد مزایا و فواید زیادی داشته باشد که ما در ادامه به بررسی این مزایا می‌پردازیم.

اهميتي ندارد شما چقدر سن داريد يا چه ميزان تجربه داريد يا سطح مهارت و سواد شما چقدر است. يادگيری مهارت جديد فوايد زير را براي شما به دنبال دارد:

1- به سلامتي شما کمک مي کند.

يادگيری مهارت جديد ذهن شما را درگير مي کند. اين کار به شما احساس خوبي خواهد داد و باعث مي شود با نگاهي عميق تر به دنياي اطراف خود نگاه کنيد. اين مهارت ها به شما بينش جديدي مي دهد و به ذهن شما توانايي مديريت کردن مشکلات را مي دهد. علاوه بر اين شبکه هاي عصبي شما را فعال نگه مي دارد. در نتيجه تمام اين فوايد، سلامت شما را تضمين مي کند. يک مثال ساده مي تواند شرکت در کلاس آشپزي باشد. مثلاً پختن يک غذاي مقوي خانگي مي تواند به سلامت شما کمک کند.

فرآيند يادگيری مهارت جديد شگفت انگيز و مفيد است. همين طور براي يک ذهن آشفته مي تواند مانند درمان عمل کند. اين کار به شما کمک مي کند استعدادهاي خود را پيدا کنيد و خودتان را براي بي استعداد بودن سرزنش نکنيد. با پرورش مجموعه اي از مهارت ها در خود مي توانيد تشخيص دهيد چقدر نسبت به ديگران مفيدتر هستيد. در نتيجه احساس خوشحالي و رضايت بيشتري از زندگي خواهيد داشت.

يادگيري مهارت های جدید

2- درهاي زيادي به روي شما گشوده مي شود.

يادگيري يک زبان جديد نه تنها درهاي زيادي در کسب و کارتان را براي شما خواهد گشود، بلکه فرصت هاي کاري زيادي در خارج از کشور خودتان براي شما ايجاد خواهد شد. يا با آموختن يک نرم افزار جديد مي توانيد فرصت ارتقاي شغلي را براي خودتان فراهم کنيد. با نواختن يک ساز جديد مي توانيد درآمد بيشتري کسب کنيد. با آموختن مهارت هايي مانند طراحي سايت، نوشتن مقاله يا دستياري مجازي مي توانيد يک کار نيمه وقت براي خود پيدا کنيد. از مهم ترين مزاياي يادگيری مهارت جديد در دنيايي که اقتصاد دائماً در حال نوسان است احساس امنيت مالي مي باشد.

3- سازگاري شما را افزايش مي دهد.

فرض کنيد در محل کارتان مدير جديدي داريد. با انتساب اين مدير جديد تغييرات زماني زيادي مربوط به کار براي تمام اعضاي شرکت ايجاد مي شود. هم چنين فرض کنيد شما قبلاً در دوره آموزشي مربوط به مديريت زمان شرکت کرده ايد. در اين صورت شما انعطاف پذيري بيشتري نسبت به ديگران با اين تغييرات خواهيد داشت. علاوه بر اين اين دوره به شما کمک مي کند کارايي بيشتري داشته باشيد.

هم چنين به ياد داشته باشيد که يادگيری مهارت جديد، اعتماد به نفس را در شما افزايش مي دهد و به رشد ذهني شما کمک مي کند. در نتيجه اين کار به رشد فردي و حرفه اي شما منجر مي شود.

4- محبوبيت شما را بيشتر مي کند.

حتماً تا به حال تجربه کرده ايد که اگر مهارتي مثلاً در تعمير کردن کامپيوتر داشته باشيد، در محل کار همه دوست دارند به شما نزديک شوند. هم چنين اگر شما يک زبان خارجي مي دانيد، همه به  سمت شما جذب مي شوند. بنابراين دانستن يک مهارت جديد به شما کمک مي کند ارتباط بهتري با همکارانتان داشته باشيد. در نتيجه احترام و نفوذ بيشتري در ميان آن ها کسب خواهيد کرد.

5- به حفظ شغلتان کمک مي کند.

حتماً مي دانيد که در زمينه تخصصي خود اگر با پيشرفت هاي تکنولوژي آشنا نباشيد، ممکن است کارتان را از دست بدهيد. توجه داشته باشيد که بازار دائماً در حال تکامل است. اقتصاد هميشه در حال پيشرفت است. پيشرفت تکنولوژي در تمام بخش هاي اقتصادي سريع مي باشد. پس بايد به اين توجه کنيد که بدون يادگيري مهارت هاي جديد و تمرين کردن آن ها هرگز نمي توانيد به اهداف کاري خود برسيد. شما نمي توانيد بدون دانستن چيزي که حريفتان نمي داند پيشرفت کنيد.

امروزه گسترش معلومات بيش از هر زمان ديگري اهميت دارد. اگر نمي دانيد بايد چه چيز جديدي ياد بگيريد و يا چه مهارتي براي تحصيلات و کارشما بهتر است، مي توانيد به علايق خود فکر کنيد. از خودتان بپرسيد «از کودکي به چه چيزي علاقه داشته ايد و يا چه چيزي هميشه ذهنتان را به خود مشغول مي کند؟»

بررسی انواع مهارت

ما در این قسمت از مقاله و قبل از اینکه به بررسی پنج فايده يادگيري مهارت هاي جديد بپردازیم، ابتدا با انواع مهارت آشنا شویم.مهارت‌ها دارای انواع مختلفی می‌باشند که هر یک می‌توانند در صورت نیاز به انسان کمک کنند مهمترین مهارت‌هایی که یک انسان می‌تواند یاد بگیرند عبارتند از:

  • مهارت حل مسئله

مهارت حل مسئله به این منظور می‌باشد که فرد در هنگام بروز مشکلات و مسائل بتواند علت مشکل را پیدا کرده و راه حل مناسبی برای آن پیدا کند.

این مهارت یکی از اساسی‌ترین و ضروری‌ترین انواع مهارت می‌باشد که هر فردی نیاز است که آن را بیاموزد.

  • مهارت خود آگاهی

این مهارت نیز یکی دیگر از انواع مهارت می‌باشد که یادگیری آن بسیار ضروری است.مهارت یعنی اینکه فرد اطلاعات خوب و کاملی در مورد نقاط قوت نقاط ضعف ترس‌ها انتظارات و خواسته‌های خود کسب نماید. در واقع کسی که این اطلاعات را از خود دارد مهارت خودآگاهی را کسب کرده است.

  • مهارت تفکر نقاد

در مورد مهارت تفکر نقاد می‌توانیم بگوییم که این مهارت تحلیل اطلاعات بر پایه شواهد منطقی و تجارب شخصی می باشد.هرچند که در بعضی از مواقع ممکن است در نگاه اول کسب این مهارت بسیار ساده به نظر بیاید. اما اکثر افراد در شرایط ویژه توانایی استفاده از این مهارت را برای تصمیم گیری نهایی ندارند. مهارت تفکر نقاد باعث می‌شود که در مواقع مهم احساسات خود را کنار بگذاریم و بر اساس شواهد و واقعیت‌ها تصمیم‌گیری کنیم.

بررسی چند مهارت مهم دیگر

در قسمت قبلی مقاله پنج فايده يادگيری مهارت هاي جديد به ذکر چند مورد از مهارت های زندگی پرداختیم در ادامه به بررسی چند مهارت مهم دیگر مانند مهارت شغلی، مهارت سازمانی و مهارت‌های رهبری بپردازیم.

  • مهارت شغلی

در اکثر موارد کارفرمایان به دنبال متقاضیانی هستند که مهارت‌های خاصی داشته باشند. تا بتوانند راحت‌تر به آنها اعتماد کنند. مهارت‌های شغلی شامل ارتباط کلامی، ارتباط نوشتاری،سخت کوشی، مهارت‌های فنی، حسابداری، خدمات مشتری،اعتماد به نفس، صبوری، تعلیم و مربیگری، رازداری و امانتداری، مصاحبه کردن، توانایی انجام کارها قبل از سررسید ضرب العجل‌ها اشاره کرد.

 

  • انواع مهارت های رهبری

مهارت‌های رهبری خود به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که از مهمترین آنها می‌توان به سپردن مسئولیت به دیگران،تفکر انتقادی، رفع تعارضات،حل مشکلات ،مشارکت تحلیل داده‌ها، توسعه کارمندان ،اولویت بندی کارها، ارائه بازخورد، تصویرسازی ذهنی، مشاهده حرفه‌ای، هوش تجاری، مهارت مدیریت تغییر، بودجه‌بندی، اولویت بندی کارها، رهبری تیم و توسعه کارمندان اشاره کرد.

زیر مجموعه مهارت های سازمانی

رهبران و مدیران سازمان‌ها باید در محیط تجاری توانایی مدیریت ورودی‌ها و نتایج مرتبط را به خوبی داشته باشند.برخی از مهارت‌های سازمانی شامل دسته‌بندی داده‌ها،مدیریت پروژه، تعیین اهداف، تحلیل اطلاعات،مهارت‌های دیجیتالی، مهارت درک مطلب، انجام چند وظیفه به شکل همزمان،برنامه‌ریزی، تکامل و پردازش داده‌ها اشاره کرد.

روش های تقویت مهارت

راه‌های زیادی برای تقویت مهارت وجود دارد که از مهمترین آنها می‌توان به صرف کردن وقت و انرژی به منظور تقویت مهارت مد نظر، تعیین اهداف و تعیین پیشرفت‌ها مد نظر در زمان مقرر،استفاده کردن از مربی یا راهنمای کار بلد، داشتن برنامه نظارت بر پیشرفت‌های خودتان و لذت بردند از فرایند یادگیری مهارت اشاره کرد.

سن مناسب برای یادگیری مهارت جدید

شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد، که بهترین سن برای یادگیری مهارت جدید چه سنی است. در این مورد باید بگوییم که برای یادگیری مهارت جدید هر چقدر که سن پایین‌تر باشد امکان یادگیری مهارت به بهترین شکل ممکن و در کوتاه‌ترین زمان بیشتر است. ولی این به این معنا نیست که اگر سن شما بالا است نمی‌توانید اقدام به یادگیری مهارت جدید کنید. شما در هر سنی که باشید می‌توانید با تلاش و پشتکار مهارت‌های جدیدی بیاموزید.

 

صرفنظر از دلايل کاري يا سرگرمي و يا سن وحرفه شما، يادگيري هميشه احساس رضايت و خوشحالي براي شما به ارمغان مي آورد.

يکي از بهترين راه ها براي ارتقاي مهارت هاي فردي، گذراندن دوره هاي فني و حرفه اي در زمينه کاري خودتان است. اين دوره ها علاوه بر اين که مهارت هاي فني زيادي به شما مي آموزد، گواهينامه معتبر و قابل ترجمه نيز دارد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۳ از ۵
از مجموع ۲ رای

پیام بگذارید