آشنایی با روش های مدیریت کار و زندگی

با توجه به دغدغه و گرفتاری روزمره ای که هر یک از ما در زندگی خود با آن دست و پنجه نرم می کنیم و ممکن است گاهی نتوانیم میان کار و زندگی شخصی خود تعادل ایجاد کنیم. اما باید این را هم بدانید که حفظ تعادل و مدیریت کار وزندگی برای سلامت جسم و روحمان بسیار لازم و ضروری است. در این مقاله نیز قصد داریم تا به شما راه حل و راهکارهایی ارائه دهیم تا با استفاده از این روش ها و تکنیک ها مدیریت کار و زندگی تان بهتر شود.

علل عدم تعادل در مدیریت کار و زندگی

 مدیریت کار و زندگی

1- ساعت های طولانی کار و خستگی های ناشی از آن

2- افزایش مسئولیت های کاری به دلیل ارتقای شغلی

وقتی شما ساعات طولانی  را در محل کارتان می گذرانید و مسئولیت زیادی بر دوشتان هست، به دلیل خستگی زیاد ناشی از بر عهده گرفتن مسئولیت های مختلف نخواهید توانست در مدیریت کار و زندگی خود، به تعادل دست یابید و زمانی را هم برای خود اختصاص دهید.

این موضوع قطعا می تواند تاثیر منفی بر روی شما داشته باشد؛ زیرا نمی توانید زمانی را به زندگی شخصی خود اختصاص داده و از اوقات فراغتی نداریم که از آن در کنار خانواده خود لذت ببریم. در ادامه مقاله قصد دارم تا به شما چند روش معرفی کنم تا با استفاده از آن ها بتوانید مدیریت کار و زندگی را به بهترین نحو انجام داده و به نقطه تعادل برسید.

روش های مدیریت کار و زندگی

مدیریت کار و زندگی چندین روش و عمل های گوناگون دارد، ما در اینجا به بررسی چند نمونه از آنها می پردازیم.

مدیریت کار و زندگی

1- به سلامتی خود اهمیت بدهید

سلامتی یکی از مهم ترین روش ها برای مدیریت کار و زندگی است. قطعا همه ما دوست داریم که در زندگی خود به پیشرفت های قابل توجه دست یابیم و به آرزوهایمان برسیم. اما لازم است که به این نکته توجه داشته باشید که تا زمانی که به سلامت خود چه از نظر روحی و چه از نظر جسمی اهمیت ندهیم، نخواهیم توانست به موفقیت و موقعیتی که مدنظرمان هست برسیم.

مدیریت کار و زندگی

پس مهم است که به سلامتی خود اهمیت بدهید. شما می توانید بخشی از زمان خود را به ورزش کردن و انجام فعالیت های تفریحی مورد علاقه اختصاص دهید تا از فشار روحی و جسمی ناشی از کار روزمره تان کمی کاسته شود و انرژی بیشتری برای روز بعد کاریتان داشته باشید.

2- ساعاتی را با خانواده خود سپری کنید

بسیار با اهمیت است که ساعاتی را به گفتگو و خوش گذرانی با خانواده خود اختصاص دهید و ساعاتی از روز را با آن ها سپری کنید. پس برای خود ساعت کاری مشخصی داشته باشید و همه زمان خود را به کار کردن اختصاص ندهید. به طور مثال، تایم مشخصی را برای پاسخ دادن به ایمیل های کاری تان در نظر بگیرید و مدیر خود را از میزان ساعاتی که می توانید انجام وظیفه کنید مطلع سازید تا مدیرتان از شما انتظارات واقع بینانه تری داشته باشد.

3- استفاده از مرخصی برای مدیریت کار و زندگی

یکی دیگر از روش ها برای مدیریت کار و زندگی است. بعضی اوقات لازم است که تا از کار و فکر مشغولی های مربوط به کار  رها شوید و کمی به خودتان برسید. نگران انباشته کارهایی که باید انجام دهید، نباشید؛ قطعا با انجام یکی برنامه ریزی درست و معقول خواهید توانست هم وظایف شغلی خود را مدیریت کنید و هم به زندگی شخصی و تجدیدقوای خود بپردازید.

مدیریت کار و زندگی
استفاده از مرخصی

4- مشغول به کار شدن در محیط های کاری انعطاف پذیر

برای مدیریت زندگی و کار خود حتما این موضوع را مد نظر خود قرار دهید. در محیطی مشغول به کار شوید که مدیر و کارفرمای آن ارگان و یا سازمانی که می خواهید برای آن کار کنید، بتواند محیط کاری انعطاف پذیری را برای کارمندان خود فراهم کند و برای آن اهمیت ویژه ای قائل شود.

5- استفاده از نرم افزار مدیریت پروژه

شاید تعجب کنید؛ اما استفاده از نرم افزار به ما کمک خواهد کرد تا کارهای خود را با سرعت بیشتری انجام داده تا در مدیریت کار و زندگی خود و برقراری تعادل میان کار و زندگی خود عملکرد بهتری بتوانیم از خود نشان دهیم. شما هم با استفاده از نرم افزار مدیریت پروژه خواهید توانست مدیریت بهتری در کار و زندگی خود و برقراری تعادل میان این دو داشته باشید.

کلام آخر…

در این مقاله در مورد مدیریت کار و زندگی با شما صحبت کردیم. شما با به کارگیری ترفندهای موجود در مقاله خواهید توانست تا جایی که می توانید و برایتان مقدور است، میان زندگی و کارتان تعادل به وجود بیاورید و زمان خود را مدیریت کنید.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید