تأثيرات جهاني کوويد19 بر سازمان ها

پاندميک ويروس کرونا تا حدي زندگي تمام انسان ها را مختل کرده است که هيچ کس نمي توانست تصور کند. اين ويروس در سرتاسر دنيا و براي تمام نژادها شرايط بحراني ايجاد کرده است. در نتيجه اين پاندميک، بسياري از مشاغل سقوط کرده و احساس ناامني در نسل بشر به شدت افزايش يافته است. 

در چنين شرايط هشدار دهنده اي سازمان ها بايد تلاش کنند تا بتوانند با ديدگاه هاي جديد به نجات دادن و هدايت کردن سازمان خود بپردازند.

در اين شرايط پذيرفتن فرهنگ دورکاري براي سازمان ها به يک امر ضروري تبديل شده است. هم چنين کساني که در برابر اين فرهنگ مقاومت مي کردند بايد دوباره به بازبيني و به روزرساني مدل هاي تجاري خود بپردازند.

بنايراين به منظور جلوگيري از شيوع اين ويروس در سراسر دنيا شرکت ها به کارمندان اجازه مي دهند تا حد امکان از منزل به راحتي کار کنند.

تحولات ديجيتالي در شرکت ها با شيوع کوويد19

1- کار کردن از منزل

بر اساس داده هاي آماري، نزديک به 3/1 از کارمندان در ايالات متحده حتي قبل از پيدايش اين ويروس از منزل کار مي کرده اند. بسياري از شرکت هاي بزرگ مانند Twitter به کارمندان اجازه مي دادند در منزل کار کنند. شرکت هاي ديگر مانند Google در صورت نياز اجازه کار کردن در منزل را به کارمندان خود مي دادند.

با شيوع ويروس کرونا تمام سازمان ها حتي سازمان هايي که در مقابل دورکاري مقاومت مي کردند مجبور به پذيرش شدند. علاوه بر اين بايد  زيرساخت هاي مورد نياز آن  را نيز ايجاد مي کردند.

2- درمان از راه دور

هرچند قبل از ويروس کرونا شاهد پيشرفت هايي در پزشکي از راه دور بوده ايم. با شيوع اين ويروس بسياري از پزشکان شروع به ويزيت بيماران خود از راه دور و از طريق تلفن همراه هوشمند شدند.

3- آموزش مجازي

با شيوع اين ويروس در کشورهاي مختلف، مدارس و دانشگاه ها شروع به امکان سنجي براي آموزش از راه دور کردند. بسياري از دانشگاه ها براي جلوگيري از گسترش اين ويروس آموزش هاي آنلاين را راه اندازي کردند و رفت و آمد دانشجويان به دانشگاه ها را ممنوع کردند.

4- رويدادهاي مجازي

در پاسخ به همه گيري ويروس کرونا بسياري از کنفرانس ها در سراسر دنيا کنسل شده و بعضي از آن ها به روش هاي مجازي برگزار شدند.

5- پيشرفت تکنولوژي

دورکاري و آموزش مجازي از طريق پلت فرم هاي ارتباط گروهي مانند Google Meet, Citrix GoToMeeting, Zoom, Cisco Webex و ساير برنامه هايي که براي کاربران مقدور بود برگزار شدند. در نتيجه گسترش اين ويروس، بعضي از تکنولوژي ها براي صرفه جويي در زمان و هزينه کاربران، اقدام به راه اندازي سرويس هاي جديدي کردند. 

6- تشکيل تيم هاي مجازي

با همه گيري اين ويروس بسياري از دانشجويان و کارمندان مجبور به تشکيل تيم هاي مجازي شدند. در اين گروه ها، افراد شرايطي مشابه شرايط دفتر کار به وجود مي آوردند. جالب است بدانيد اين گروه ها بيش از پيش باعث ايجاد پيوند عميق ميان اعضاي تيم شده است.

اهميت تشکيل تيم هاي مجازي

فاصله مکاني که اين پاندميک در ميان انسان ها به وجود آورده است مي تواند به سرعت منجر به فاصله هاي احساسي شده و در نهايت منجر به انزواي افراد شود. بنابراين بايد يک فضاي آرام و مطلوب براي کارمنداني که از دور کار مي کنند فراهم باشد.

فعاليت هاي تيمي از راه دور که همه دوست دارند انجام دهيد.

در ادامه ليستي از کارهاي گروهي که مي توانيد براي نزديک کردن اعضاي گروه به يکديگر انجام دهيد را به شما معرفي مي کنيم:

  • بازي حدس زدن علايق شخصي
  • به اشتراک گذاشتن ليست کارهايي که مي خواهيد در زندگيتان انجام دهيد.
  • چالش يا بازي حل مسأله
  • فعاليت هاي قصه گويي
  • به اشتراک گذاشتن تصاوير

اين فعاليت ها مي توانند باعث افزايش انگيزه، خلاقيت، بهره وري و همکاري در ميان اعضاي گروه شود. هم چنين به آن ها احساس ارزشمندي مي دهد. در نتيجه احساس مسئوليت آن ها را نسب به وظايف خود و در نتيجه نسبت به سازمان به ميزان زيادي افزايش خواهد داد.

اين فعاليت ها به مديران تيم هاي مجازي کمک مي کند مهارت هاي مديريتي خود را ارتقا دهند. در نتيجه توانايي هاي کارمندان افزايش يافته و اختيارات بيشتري نسبت به مسئوليت هايشان داشته باشند.

البته درست است که مديريت تيم هاي مجازي براي مديران گاهي اوقات کار دشواري محسوب مي شود. اما کار غيرممکني نيست.

علاوه بر اين بايد بدانيد که حتي در شرايط شيوع اين پاندميک، امر يادگيري متوقف نشده است. افراد و سازمان ها و تيم هايشان حتي در اين شرايط در حال ارتقا و به روز رساني مهارت هاي خود هستند. اين کار مي تواند گذراندن شرايط همه گيري بيماري و مقابله با چالش را تسهيل کرده و هم چنين امکان پيشرفت را همواره فراهم کند.

 نرم افزار مديريت پروژه آنلاين مپسان يکي از ابزارهايي است که مي تواند شما را در مديريت تيم خود ياري کند. شما با استفاده از اين نرم افزار مي توانيد وظايف مربوط به پروژه هاي خود را تعريف کنيد تا هر کاربر وضعيت پيشرفت وظايف خود را ثبت کرده و از طريق کارتابل براي شما ارسال کند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید