تعریف مدیریت پروژه ها و استانداردهای جهان

 

به هر کاری که یک آغاز و پایان یا ابتدا و انتها دارد و منجر به تولید یک دستاورد می شود، پروژه می‌گویند‌. برای بهتر انجام شدن مراحل تولید از مدیریت پروژه استفاده می‌شود. مدیریت پروژه وظیفه دارد که برنامه‌ریزی‌ها را به بهترین شکل ممکن انجام دهد و بر امور نظارت کلی داشته باشد.

اما اینکه تعریف مدیریت پروژه ها چیست؟ یا تعریف  پروژه در pmbok چیست؟ موضوعاتی می باشند که ما در این مقاله تحت عنوان تعریف مدیریت پروژه ها از نگاه استانداردهای معتبر جهان چیست، به آن خواهیم پرداخت. اگر شما نیز مایل به کسب اطلاعات در این زمینه هستید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

تعریف مدیریت پروژه چیست؟

در این قسمت از مقاله و قبل از بررسی هر چیز دیگری ابتدا لازم است که بدانیم تعریف مدیریت پروژه ها یا مدیریت پروژه چیست؟

مدیریت پروژه یک خط مشی می‌باشد که توسط شخص یا اشخاصی رو به جلو حرکت می‌کند. مدیریت پروژه وظیفه برنامه‌ریزی و همچنین اجرای پروژه‌ها را به خوبی مطالعه می‌کند. این فرایند تلاش می‌کند که با استفاده از منابع و برنامه‌ها به اهداف تعیین شده در کوتاه‌ترین زمان دست پیدا کند، تا پروژه در مدت زمان مشخص به پایان برسد.

همچنین مدیریت پروژه وظیفه این را دارد که اهداف پروژه را برای ذینفعان مشخص کند. مدیران پروژه از روش‌هایی که یاد گرفته‌اند بهره می‌برند تا برنامه‌هایی را تدوین کنند که در آن وظایف، اهداف مهم، منابع و کارهای مورد نیاز برای رفع نیازهای ذینفعان را مشخص کنند.

مدیران در اکثر موارد برای صرفه‌جویی در زمان و همچنین بهتر پیش بردن امور از برنامه‌های مدیریت پروژه استفاده می‌کنند. استفاده از مدیریت پروژه به حدی زیاد است که می‌توان یک تعریف جداگانه از مدیریت پروژه تحت عنوان تعریف پروژه در نرم افزار مدیریت پروژه ارائه داد.

 

تعریف مدیریت پروژه ها

بررسی تعریف مدیریت پروژه ها و استانداردهای معتبر

استاندارد مدیریت پروژه PMBOK

 

استاندارد دانش مدیریت پروژه  که از آن با PMBOK یاد می شود به مجموعه‌ای از رهنمودها و اصطلاحات استاندارد به منظور مدیریت صحیح پروژه می گویند. این استانداردها توسط یک موسسه به نام مؤسسه مدیریت پروژه (PMI) به کاربران و مدیران پروژه ارائه میگردد. نکته جالب توجه در مورد تعریف مدیریت پروژه ها در استاندارد PMBOK این است، که مجموعه دانش مدیران در گذر زمان تکامل می یابد و در قالب راهنمای استاندارد (PMBOK) ارائه می شود. اکثر راهنمایی های این استاندارد تعریف پروژه منحصر به فرد می باشند.

استاندارد OPM3

در بحث تعریف مدیریت پروژه ها باید بگوییم که استانداردهای گوناگون و زیادی وجود دارد یکی از دیگر استانداردهای جهانی تعریف پروژه و مدیریت پروژه استاندارد OPM3 می باشد. این استاندارد یک استاندارد مشابه راهنمای استاندارد PMBOK است، که در سال 1998 توسط PMI فعالیت خود را شروع نمود.

این روش از مدیریت یک روش بسیار مناسب به منظور پیشبرد هدف های استراتژیک سازمان با استفاده از روش و اصول های اساسی مدیریت پروژه می باشد. استاندارد OPM3 به سازمان ها و مدیران پروژه کمک می‌کند که بدانند نقطه نهایی مدیریت پروژه سازمانی چیست؟ با توجه به این موضوع یک بستر مناسب برای تصمیم گیری در مورد پیگیری و دلایل عدم پیشرفت به واسطه Stage و Domain تشکیل میدهد.

به شکل کلی استاندارد OPM3 مخفف عبارت Organization Project Management Maturity Model می‌باشد. که متشکل از سه عنصر اصلی دانش، ارزیابی و بهبود می باشد.

دانش در استاندارد OPM3 به منظور بهترین ایده‌ها و روش‌های مدیریت پروژه سازمانی و روش‌های مناسب در مدیریت پروژه می باشد.

هدف از ارزیابی در این استاندارد، محک زدن با بهترین شیوه های OPM3 به منظور قرار دادن این استاندارد مدیریت پروژه در بالاترین سطح ممکن برای سازمان می باشد.

دیگر عنصر مهم استاندارد OPM3 بهبود می باشد که به منظور رسیدن به تغییر منجر به رشد از نتایج برنامه ریزی خود استفاده کرده و با حفظ منابع ارزشمند سازمانی در پیشبرد اجرای برنامه تلاش می‌کند.

سایر استاندارد های مدیریت پروژه

در بحث تعریف مدیریت پروژه ها، استاندارد های زیادی وجود دارد که می توان به استاندارد های استاندارد PRINCE2 و استاندارد APM نیز اشاره کرد.

ما امیدواریم که با مطالعه این مقاله اطلاعات کافی در مورد تعریف مدیریت پروژه ها به دست آورده باشید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید