تکنیک های ایجاد محیط کاری صمیمانه

مطمئنا برای بهتر پیش بردن کارها لازم است تا میان کارکنان یک محیط کاری ارتباط صمیمانه ای برقرار شود تا کارها بهتر پیش بروند. وجود روابط صمیمانه در کار  بسیار لازم و ضروری است. در این مقاله با من همراه باشید تا شما را با تکنیک های ایجاد محیط کاری صمیمانه آشنا کنم.

تکنیک های ایجاد صمیمت در محیط کار

تکنیک های ایجاد محیط کاری صمیمانه.

1- داشتن ارتباطات موثر با سایر کارکنان در محیط کاری

یکی از مهم ترین جنبه های هر شغل و یکی از مهم ترین تکنیکی های ایجاد محیط کاری صمیمانه ، برقراری ارتباطات موثر و دوستانه با دیگران در محیط کاری است. لازم است که با همکاران خود تعامل موثری داشته باشیم و شنونده خوبی برای آن ها باشیم. همچنین ارتباطات غیر کلامی هم می تواند بسیار موثر باشد. در محیط کاری باید زمانی را به گفتگوی راحت و صمیمانه همکاران با یکدیگر اختصاص داد تا بتوان آن ها را از نظر شخصیتی بهتر شناخت و از نقطه نظرات آن ها در بهتر پیش بردن اهداف سازمانی بهره گرفت.

2- اهمیت دادن به کار تیمی

لزوم اهمیت دادن به کار تیمی خصوصا در محیط کار بر هیچ کس پوشیده نیست و آن را می توان جزو یکی از مهم ترین تکنیک های ایجاد محیط کاری صمیمانه دانست. یادتان باشد هیچ کاری به تنهایی پیش نمی رود و در محیط کاری که مناسبات فردگرایانه حکم فرماست، طبعا نمی توان از چنین ارگان و محیط کاری انتظار دستاوردهای بزرگ و پیشرفت های چشمگیر داشت.

تکنیک های ایجاد محیط کاری صمیمانه

3- رعایت احترام متقابل

یکی از تکنیک های ایجاد محیط کاری صمیمانه ، رعایت احترام متقابل است. بدیهی و کاملا روشن است که اگر در محیط کاری، احترام متقابل وجود نداشته باشد و روابط میان کارکنان در محیط کاری مبتنی بر اختلاف و دعوا باشد، نمی توان انتظار داشت که محیط کاری صمیمانه ای در آن فضای کاری برقرار شود.

4- سعی کنید قابل اعتماد باشید

همان طور که می دانید، قابل اعتماد بودن و ایجاد اعتماد بین کارکنان در یک محیط کاری، یکی از مهم ترین تکنیک های ایجاد صمیمیت در محیط کار است و تا وقتی صداقت و قابلیت اعتماد در یک محیط کاری وجود نداشته باشد، نیاید انتظار داشت که در آن فضای کاری چیزی به نام محیط کاری صمیمانه شکل بگیرد.

5-پشت سر یکدیگر غیبت و بدگویی نکنید!

غیبت و بدگویی یکی از موانع مهم بر سر راه ایجاد صمیمیت در محیط کار  بوده و یکی از تکنیک های ایجاد محیط کاری صمیمانه در محیط کاری این است که  به هیچ وجه پشت سر همکاران خود غیبت و بدگویی نکنید؛ غیبت و بدگویی فضای بدی ار در محیط کاری ایجاد می کند و نمی گذارد که محیط و فضای کاری صمیمانه و دوستانه باشد.

6- به یکدیگر کمک کنید و  هوای یکدیگر را داشته باشید

در هر ارتباطی اعم از کاری و غیر کاری، کمک کردن به دیگران می تواند باعث ایجاد یک حس خوب و فضای صمیمانه شود. به یکدیگر کمک کنید، هوای یکدیگر را داشته باشید، بدون چشمداشت به پیشرفت یکدیگر کمک کنید و به هیچ وجه نسبت به یکدیگر احساس بخل و حسادت نداشته باشید و اگر در آن محیط کاری نقش مدیر را ایفا می کنید، سعی کنید بهترین راهنما برای کارکنان خود باشید.

مزایای استفاده از تکنیک های ایجاد محیط کاری صمیمانه در محل کار

1- به کارگیری این تکنیک ها در محیط کاری موجب رشد شخصیتی کارکنان در آن محیط کاری می شود. باعث می شود که افراد در کار خود پیشرفت های چشم گیری داشته باشند، بر دانش کاری آنان افزوده شود و روابط بهتری با کارفرمای خود بتوانند برقرار کنند.

2- به کارگیری تکنیک های ایجاد محیط کاری صمیمانه در فضای کاری موجب آن می شود که افراد در آن محیط کاری صرفا احساس کارمند بودن نمی کنند و فضای کاری از آن حالت خشک و اداری آن بیرون می آید.

3- میزان بهره وری در محیط کاری بالا می رود، کیفیت انجام وظایف محوله به کارکنان بالاتر می رود؛ زیرا محیطی که در آن مشغول به کار هستند، صمیمانه و صادقانه است و افراد با یکدیگر رودربایستی ندارند.

4- به کارگیری تکنیک های ایجاد محیط کاری صمیمانه موجب افزایش رضایت شغلی می شود که می تواند در بالاتر رفتن انگیزه کاری کارکنان بسیار موثر باشد.

از نرم افزار مدیریت پروژه برای بهتر پیش رفتن کارهایتان استفاده کنید.

کلام آخر…

در این مقاله شما با روش ها و تکنیک های ایجاد محیط کاری صمیمانه آشنا شدید. به یاد داشته باشید که تا وقتی رابطه موثر و صمیمانه ای میان کارکان یک شرکت و یا ارگان برقرار نشود، محیط کاری فضایی بیش از حد خشک و اداری پیدا خواهدکرد، انگیزه کاری را از بین می برد و بازده کاری پایین می آید. پس سعی داشته باشید تا روابط دوستانه ای با اطرافیان خود داشته باشید و به کارگیری تکنیک های مطرح شده جهت ایجاد روابط دوستانه تر در محیط کاری را جدی گرفته و آن را دستور کارتان قرار دهید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید