ده فاکتور که کيفيت پروژه هاي ساختماني را تحت تأثير قرار مي دهد.

درست است که هر مدير پروژه قصد دارد کار را با بهترين کيفيت ارائه کند. اما در هر زماني احتمال به وجود آمدن يک مشکل کوچک که همه برنامه ريزي هاي شما را مختل مي کند وجود دارد. چرا که يک مشکل هر چند کوچک مي تواند سر رشته تمام کارها را به هم بريزد و منجر به هزينه هاي اضافه شود. حال اگر اين مشکلات باعث به خطر افتادن ايمني سازه شود، عواقب بزرگتري در بر خواهد داشت.

اگر مي خواهيد در کار مديريت کيفيت پروژه موفق عمل کنيد بايد ابتدا فاکتورهايي که کيفيت و هم چنين ايمني پروژه را در معرض خطر قرار مي دهند بشناسيد؛

1- مصالح بي کيفيت

استفاده از مصالح بي کيفيت مانند الوارهاي کوچک و بي کيفيت که از درخت هاي کوچک بريده شده اند، مقدار زيادي آب در مخلوط بتن و استفاده از مقاطع فولادي نامناسب همگي مي توانند مشکلات کيفيتي گسترده ايجاد کنند. اين مصالح نه تنها زودتر تخريب مي شوند بلکه باعث به وجود آمدن مسائل مربوط به ايمني نيز مي شوند. مثلاً ممکن است کارگران در اثر ايجاد يک جرقه آسيب ببينند و يا به خاطر ظرفيت باربري پايين مصالح، ساختمان دچار ريزش شود. بنابراين تنها راه اطمينان از سلامت مصالحي که استفاده مي کنيد،‌ خريد از توليدکنندگان معتبر و ارسال يک افسر ايمني براي تأييد آن و هم چنين حمل استاندارد آن ها مي باشد.

2- اشتباهات توليدکنندگان و فروشندگان

حتي زماني که شما از مصالح با کيفيت استفاده مي کنيد، ممکن است خطاهاي توليدکنندگان و فروشندگان باعث ايجاد هزينه و کاهش کيفيت شود. مثلاً ممکن است يکي از فروشندگان،‌ مصالحي را که شما سفارش داده ايد با برند مشابه که کيفيت پايين تري دارد جايگزين کند. در نتيجه اين شما خواهيد بود که در کسب رضايت مشتريان موفق عمل نکرده ايد و بايد هزينه هاي اضافه اي بپردازيد. بنابراين به شما توصيه مي کنيم انتظارات خود را به صورت شفاف با توليدکنندگان در ميان بگذاريد. حتي مي توانيد گاهي براي اطمينان از اين که به پيمان خود عمل مي کنند به آن ها يادآوري کنيد. در صورت عدم رضايت از يک توليد کننده مي توانيد قراردادتان را با وي فسخ کنيد. نگران از دست رفتن زمانتان نباشيد و در عوض به ارتقاي کيفيت کارتان فکر کنيد.

3- خطاهاي انساني

بر اساس مطالعات، بيش از نيمي از نواقص پروژه هاي ساختماني به خاطر خطاهاي انساني مي باشد. اگر پيمانکار، کارگران تازه کار و بي مهارت به کار بگيرد، رخداد خطاهاي انساني اجتناب ناپذير است. خطاهاي انساني حتي پس از گذشت سال ها ممکن است تشخيص داده نشوند. بنابراين ضروري است پيمانکاري انتخاب کنيد که از نيروي کار ماهر استفاده مي کند که مي توانند خطاهايشان را خودشان پيدا و اصلاح کنند.

4- مستند سازي نکردن به موقع تغييرات

بعضي از مشکلات کيفيتي مستقيماً به اشتباهات يا تغييرات طراحي مربوط نمي شود. بعضي از مشکلات به خاطر عدم مستند سازي به موقع تغييرات است. به عنوان مثال اگر مصالحي را جايگزين مصالح ديگري کرديد که کاملاً با قبلي متفاوت بود بايد آخرين گزارشات و مستندات مربوط به آن را نيز به روز کنيد. در غير اين صورت در کار تيم تعمير و نگهداري  مشکل به وجود مي آيد.

5- تغييرات لحظه آخري در کارهاي حساس مثل طراحي

تجربه نشان داده است که تغييرات در فاکتورهاي حياتي پروژه در لحظات نهايي، مشکلات جدي در کيفيت پروژه به وجود مي آورد. به عنوان مثال تغييرات دقيقه نودي در طراحي تکيه گاه هاي پل معلق شهر کنزاس در سال 1981 منجر به ريزش اين پل شد. به منظور جلوگيري از اين قبيل مشکلات، مي توانيد براي طراحان تاريخ تحويل غير قابل تغيير مشخص کنيد و يا هماهنگي هاي لازم براي تمديد مهلت طراحي انجام دهيد. به ياد داشته باشيد که براي هر تغييري در طراحي، زمان کافي براي انجام آزمايش ها و تست هاي لازم اختصاص دهيد.

6- گسترش دامنه پروژه

پروژه هاي ساختماني معمولاً شروع ساده اي دارند. اما هميشه به پايان ساده اي ختم نمي شوند. حتي ممکن است ساختن يک پل ساده و يا فروشگاه خرده فروشي به يک پل بزرگراهي چند خطه و يا مرکز خريد 3 طبقه تبديل شود. به اين تغيير ناگهاني در پروژه، گسترش دامنه مي گويند. بنابراين اين يک امر طبيعي است که با گذشت زمان در اين گونه پروژه ها با مشکل محدوديت زمان و هزينه مواجه شويد.

7- ضعف ارتباطات ميان تيم هاي مختلف پروژه

بر اساس يک بررسي آماري در عربستان صعودي، مديران پروژه اظهار کرده اند که ضعف ارتباطي ميان تيم هاي درگير در پروژه بيشترين آسيب را به کيفيت پروژه مي رساند. از آن جا که عربستان صعودي از نظر رشد صنعت ساختماني يکي از سريع ترين بخش ها در اين حوزه مي باشد. بنابراين اين مشکل مي تواند يک نگراني مشترک در سطح جهاني باشد. ضعف ارتباطات باعث مي شود از تکنولوژي جديد به درستي استفاده نشود و مشکلات موجود به موقع تشخيص داده نشود. ابزارهايي مانند سيستم مديريت پروژه مپسان براي افزايش ارتباطات ميان تيم هاي مختلف که با يکديگر روي يک پروژه کار مي کنند مي تواند يک سيستم ايده آل باشد.

8- پيچيدگي در طراحي

پيچيدگي غيرضروري در يک پروژه از مشکلات اصلي کيفيت پروژه محسوب مي شود. هرچند پيچيدگي از عوامل حذف نشدني پروژه هاي ساختماني به شمار مي رود، اما طراحان بايد تا حد امکان استفاده از تکنيک هاي پيچيده و ويژگي هاي غيرمعمولي را به حداقل برسانند. طراحي هاي ساده کم هزينه هستند و براي سرمايه گذاران حتي اگر با کيفيت بالا کار را اجرا کنند حاشيه سود خوبي خواهند داشت.

9- استفاده نکردن از يک سيستم مديريت پروژه

يک سيستم مديريت پروژه بازه هاي زماني مناسبي را براي انجام آزمايش هاي کارهايي که تابحال انجام شده اختصاص مي دهد تا بتوانيد نواقص و خطاها را به موقع شناسايي و برطرف کنيد. در پروژه هايي که از چنين سيستم هايي استفاده نمي کنند اغلب بايد براي تضمين کيفيت و کنترل کيفيت کارشان مدت زماني طولاني در انتظار بمانند. استفاده از نسخه موبايلي نرم افزار مديريت پروژه مپسان يک راه سريع و انعطاف پذير براي در کنترل داشتن پروژه است.

10- ناديده گرفتن نتيجه تست ها و آزمايش ها

بعضي از شرکت هاي ساختماني اهميت زيادي به انجام تست ها و آزمايش ها مي دهند. اما نتايج اين آزمايشات را ناديده مي گيرند. در اين صورت پروژه با نقص قبلي و همان مشکل کيفيتي ادامه پيدا مي کند. اين مشکل به دليل فقدان طراحي مناسب براي کنترل کيفيت اتفاق مي افتد. بنابراين بايد مشخص کنيد چه کسي مسئوليت خواندن و بررسي نتايج تست ها را بر عهده دارد. شما بايد در صورت لزوم پيشنهادات لازم براي تعميرات را به پيمانکار ابلاغ کنيد. در اين صورت مسائل مهم و تأثيرگذار در کيفيت پروژه ناديده گرفته نمي شود.

براي آشنايي بيشتر با مديريت کيفيت، مي توانيد از راهنماي مديريت کيفيت در پروژه هاي ساختماني کمک بگيريد. هم چنين مي توانيد در مورد اهميت مديريت کيفيت بيشتر مطالعه کنيد.

شما مي توانيد مقاله هاي مديريتي بيشتر مانند نکاتي براي مديريت مذاکرات، مديريت ريسک، مديريت ارتباطات در پروژه هاي ساختماني را در اينجا بخوانيد. هم چنين براي موفقيت در راه اندازي يک دفتر مديريت پروژه و نکاتي براي برگرداندن زمان از دست رفته پروژه مي توانيد مقالات سودمندي را مطالعه کنيد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴ از ۵
از مجموع ۲ رای

پیام بگذارید