قانون پارکینسون و مزایای آن

آیا تا به حال نام قانون پارکینسون به گوشتان خورده است؟ آیا می دانید مزایای استفاده از این قانون چیست؟ در ادامه با من همراه باشید تا شما را با این قانون بیشتر آشنا کنم.

تعریف قانون پارکینسون

یک مفهوم بسیار رایج در مدیریت است و به این معناست که “هر کاری اندازه ای طول می کشد که برای آن، زمان در نظر گرفته شده است”.

تاریخچه

تاریخچه قانون پارکینسون

این قانون توسط سایریل نورث کوت پارکینسون انگلیسی در سال 1955 مطرح شد. پارکینسون، کارمند دولت بود. در آن زمان، بسیار به بوروکراسی اداری اهمیت داده می شد و این امر بخشی جدایی ناپذیر از ادارات انگلیس بود. آن ها بر این اعتقاد بودند که سخت کار کردن، بسیار بهتر از سریع و در عین حال هوشمندانه کار کردن است؛ در حالی که این طور نبود و از آن زمان بود که قانون پارکینسون اختراع شد.

کاربردهای عملی قانون پارکینسون

زندگی روزمره

از این قانون نه تنها در ادارات دولتی، بلکه در زندگی روزمره نیز کاربرد دارد. مثلا شما فرض کنید که به به شما گفته اند دو هفته فرصت دارید تا یک مقاله را تحویل دهید. اما نوشتن این مقاله تنها چند ساعت زمان می برد. ولی شما ترجیح می دهید که نوشتن مقاله تان تا همان دو هفته به طول بیانجامد. در واقع، شما در این جا از قانون هر کاری اندازه ای طول می کشد که برای آن، زمان در نظر گرفته شده است”، استفاده کرده اید.

اما قانون پارکینسون می گوید که شما می توانید کارها را در کوتاه ترین زمان ممکن انجام دهید. به این دلیل که شما هر چه قدر کاری هر چند ساده را زمان بیشتری روی آن بگذارید، دچار چالش های بیشتری خواهید شد و در نهایت مککن است حتی نتوانید کار خود را در موعد زمانی مشخص شده تحویل دهید. در حالی که مثلا نوشتن مقاله شما نهایتا 3 الی 4 ساعت زمان می برده، شما ترجیح داده اید که ظرف مدت دو هفته، مقاله خود را تحویل دهید.

قانون پارکینسون بر روی چه چیزی تاکید دارد؟

قانون پارکینسون بر روی این موضو ع تاکید دارد که شما می توانید کارهای خود را در کوتاه ترین زمان، اما با کیفیت و بازدهی بالاتر انجام دهید. در واقع می توان گفت قانون پارکینسون نوعی تکنیک مدیریت زمان است که به شما کمک می کند چندین کار را در کوتاه ترین زمان ممکن و با کیفیت و بازدهی بالا انجام دهید.

اصول و قوانین پارکینسون

قانون پارکینسون

  • برای خود فهرستی از کارهایی که می خواهید در طول روز انجام دهید را تهیه کنید.
  • کارهایی که به نظرتان سخت و پیچیده به نظر می رسد را به چندین بخش تقسیم بندی کنید و در هر بخش، قسمتی از کارتان را انجام دهید.
  • سحر خیز باشید تا کامروا گردید! اگر صبح ها کمی زود تر از خواب بیدار شوید، می توانید بسیاری از کارهای سخت و پیچیده خود را طبق برنامه ریزی انجام داده و بعد از ظهر نیز زمان بیشتری برای تفریح و خوش گذرانی داشته باشید.
  • قانون پارکینسون همچنین به شما توصیه می کند که کارهای خود را تا دیر وقت طول ندهید و کارهای خود را در همان زمان که تعیین کرده اید انجام دهید. به طور مثال، سعی کنید اگر با خود قرار گذاشته اید که کار خود را تا 7 بعد از ظهر تمام کنید، تا همان زمان، کارتان تمام شود؛ در صورتی که چنین زمان بندی برای خود قائل نشده و کارتان تا پاسی از شب طول بکشد، بازدهی کارتان پایین تر خواهد آمد.

مزایای استفاده از قانون پارکینسون

  • با استفاده از قانون پارکینسون ، سرعت انجام کارتان بالاتر خواهد رفت.
  • با استفاده از این قانون، شما زمان بیشتری برای انجام سایر کارهایتان خواهید داشت.
  • بازدهی و بهره وری کارتان بالاتر خواهد رفت.

استفاده عملی از قوانین پارکینسون برای انجام کارها

  •  کمال گرا نباشید: هرچه شما وسواس و کمال گرایی بیشتری به خرج دهید، موفق نخواهید شد در ساعت زمانی که طبق قانون پارکینسون برای خود تعیین کرده اید تا کارتان در آن ساعت به اتمام برسد، کارتان را به سرانجام برسانید.
  •  اولویت بندی کنید: همان طور که در اصول و قوانین پارکینسون گفتم، لازم است که یک لیست برای خود آماده کنید و کارهایی که می خواهید در طول یک روز را انجام دهید، در آن یادداشت کنید. شما می توانید در لیست خود، از اولویت بندی کردن کارها استفاده کنید و سخت ترین کار خود را در لیست اول و کارهای آسان تر را به قسمت های پایانی لیست خود موکول کنید.
  •  عوامل اتلاف کننده وقت خود را شناسایی کنید: به طور مثال، سر خودتان را زیاده از حد در فضای مجازی گرم نکنید، صحبت تلفنی خود را کوتاه تر کنید، ساعت خواب خود را تنظیم کنید و…
  •  برای خود پاداش در نظر بگیرید: اگر می خواهید تمامی موارد عملی قانون پارکینسون را به خوبی انجام دهید، گاهی اوقات بد نیست برای خود جایزه ای در نظر بگیرید. مثلا اگر برای یکی از کارهایتان دو ساعت زمان تعیین کردید و موفق شدید کار خود را در همان موعد دو ساعته به پایان برسانید، به خودتان جایزه دهید. این جایزه می تواند خوردن یک خوراکی خوشمزه، کمی ورزش کردن و یا صحبت تلفنی با دوستانتان باشد.

شما همچنین از نرم افزار مدیریت پروژه می توانید برای پیاده سازی قواعد پارکینسون و مدیریت بهتر زمان خود استفاده کنید.

کلام آخر

از شما دوستان همراهان عزیز نهایت تشکر و سپاس را دارم که تا آخر مقاله مرا همراهی کردید. امیدوارم مطالب ارائه شده در این مقاله توانسته باشد به شما در پیشبرد بهتر و سریع تر کارهایتان کمک کند و بتوانید کارهایتان را با بازدهی بالاتر  انجام دهید و در زندگی کاری و روزمره خود موفق شوید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید