مدیریت مدرن و آن چه باید بدانید…

در مقالات قبل در مورد مدیریت کلاسیک و خصوصیات آن با شما صحبت کردیم. در این مقاله می خواهیم شما را با مدیریت مدرن آشنا کنیم.

مدیریت مدرن به چه نوع مدیریتی می گویند؟

مدیریت مدرن

مدیریت مدرن سبکی از مدیریت است که همان طور که از نامش پیداست، مدرن است؛ یعنی در این شیوه مدیریتی از ابزارهای نوین و سیستم های به روز استفاده می شود تا کارها سریع تر پیش برود و روند پیشرفت سازمانی تسریع شود.

ویژگی های مدیریت مدرن

1- بهبود و ارتقای کارایی کارکنان از طریق آموزش فناوری های مدرن به کارمندان

2- مدیریت موثر بر مبنای روابط بهتر با کارکنان

3- رقابتی بودن

تفاوت مدیریت مدرن و مدیریت کلاسیک

تفاوت مدیریت مدرن و مدیریت کلاسیک

  • برخلاف سیستم مدیریت کلاسیک، در مدیریت به سبک مدرن از  تکنولوژی ها و انواع نرم افزارها مانند نرم افزار مدیریت پروژه برای پیشبرد کارها استفاده می کنند.
  • فضای مدیریت مدرن برخلاف مدیریت سبک کلاسیک ، محیطی انعطاف پذیر تر است و بر  خلاف مدیریت کلاسیک که در آن از یک سیستم عمودی بالا به پایین استفاده می شد، فضای صمیمانه تری دارد.
  • این فضای صمیمانه در فضای مدیریت مدرن این اجازه و امکان را به کارمندان سازمان می دهد که ایده های خلاقانه خود به منظور پیشرفت سازمان را بیان کنند.
  • در فضای مدیریت مدرن ، استعدادها و خلاقیت ها امکان رشد و شکوفایی بیشتری دارند. در مدیریت کلاسیک اما ایده های خلاقانه مجالی برای بیان شدن ندارند و کارکنان سازمان صرفا باید بر اساس دستورات صادر شده عمل کنند.
  • در سیستم مدیریت مدرن افراد صرفا به خاطر پول کار نمی کنند و می توانند به نوعی عضوی از خانواده آن سازمان به حساب آیند که پیشرفت و ترقی سازمان برایشان اهمیت زیادی داشته باشد.
  •   در فضای خشک و انعطاف ناپذیر فضای مدیریت کلاسیک، این امکان به هیچ وجه وجود نخواهد داشت و افراد تنها از روی اجبار در چنین محیطی حاضر خواهند شد.

در سیستم مدیریت مدرن کارکنان سازمان رضایتمندی شغلی بیشتری دارند

مدیریت مدرن

در سیستم مدیریت مدرن کارکنان سازمان از شادی و رضایتمندی بیشتری در زندگی خود بهره مند هستند؛ زیرا در این سیستم مدیریتی،  بیشتر از آن که به نوع کاری که افراد انجام می دهند اهمیت داده شود، به خودشان و استعدادهایشان اهمیت بیشتری داده می شود و آن ها صرفا مانند ربات و به خاطر پول بیشتر کار نمی کنند.

در نتیجه کارکنانی که در سیستم مدیریت مدرن مشغول به کار هستند، رضایتمندی شغلی بیشتری خواهند داشت و با اشتیاق و انگیزه بیشتری بر سر کار خود حاضر خواهند شد.

مدیریت مدرن افرادی با مسئولیت پذیری بیشتر بار خواهد آورد

در  سیستم مدیریت مدرن ، افراد مسئولیت پذیر تر هستند و یک نفر به صرف آن که مدیر است، حق ندارد به خاطر اشتباهی که در مدیریت سازمان مرتکب شده، خشم خود را بر سر  سایر کارکنان خود خالی کند و اشتباهات رخ داده را صرفا از سوی کارکنان آن سازمان ببیند.

در این سیستم و سبک مدیریتی، هر کس مسئول اشتباهات خویش است و آن را با کمال میل گردن کرفته و سعی در  جبران آن دارد.

مدیریت سبک مدرن از مدیران چه انتظاراتی دارد؟

مدیرت مدرن

  • این سیستم مدیریتی، مدیرانی را می طلبد که شخصیتی محکم و استوار داشته باشند و در شرایط اتفاقات غیر قابل پیش بینی بداند که باید چه کار کند؛ زود از کوره در نرود و با شرایط پیش آمده بتواند سازگار شود و در هر شراطی بتواند خوشبینی خود را حفظ کند.
  • سبک مدیریت مدرن ، افراد را دعوت به حفظ آرامش در شرایط اتفاقات غیر قابل پیش بینی می کند و به آن ها توصیه می کند که با طمانینه و صبوری کار خود را پیش ببرند.
  • مدیریت سبک مدرن ، مدیرانی متواضع و فروتن می خواهد که به راحتی بتوانند با کارکنان خود ارتباط برقرار کرده تا با ویژگی های شخصیتی، سبک زندگی و استعدادهای نهفته افرادش بیشتر آشنا شود و هم موجب رشد و ارتقای کارمندان خود شود و علاوه بر آن موجب پیشرفت و بهره وری بیشتر سازمان تحت اختیار خود شود.

مدیریت مدرن ، صرفا یک مدیر نمی خواهد!

مدیریت مدرن ، صرفا یک مدیر نمی خواهد! این سیستم مدیریتی از مدیران بیشتر از یک مدیر انتظار دارد. سبک مدیریت مدرن ، مدیران پشت میز نشین را دوست ندارد.

سبک مدیریت مدرن

سبک مدیریت مدرن مدیرانی را دوست دارد که از پشت میز و صندلی شاهانه خود بلند شود، به میان کارکنانش برود و از درون در جریان مسائل و احیانا مشکلات سازمانی قرار گیرد تا با بهره گیری از ایده های خلاقانه کارکنان خود ، در مورد مسائل و مشکلات موجود ، برنامه ریزی و تصمیم گیری بهتری بتواند انجام دهد.

مدیریت مدرن یک رهبر می خواهد نه یک مدیر

کارکنان سازمان از مدیر  ترس دارد و از ترسشان مجبور هستند که احترام بگذارند؛ در سیستم مدیریت مدرن این چنین نیست و مدیر، در واقع یک رهبر دوست داشتنی است که مسائل سازمانی و افرادش برایش اهمیت دارد و کارکنان سازمان ارتباط بهتری می توانند با مدیر سازمانی که در آن مشغول به کار هستند برقرار کند.

کلام آخر

در این مقاله با ویژگی های سک مدیریت مدرن، ویژگی ها و مزایای آن آشنا شدید. با توجه به مطالب گفته شده در این مقاله در مورد مدیریت سبک مدرن و مقالات قبل در مورد سبک مدیریت کلاسیک، مدیریت کلاسیک بهتر است یا مدیریت مدرن؟

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید