چگونه مي توانيد يک مدير با اخلاق باشيد؟

از نظر بعضي افراد رهبري کردن به معناي به کار بردن قدرت است. اين افراد مانند يک نجار چکش به دست هستند و همه چيز را مانند يک ميخ مي بينند. برايشان فرقي ندارد مشکل يا چالش پيش رو چيست و هميشه اعمال قدرت بي رحمانه و زورگويي را راه حل مي دانند. اگر شما در جايگاه يک رهبر در حال ايفاي نقش هستيد، بايد خدمت کردن را ترجيح دهيد و به جاي فکر کردن به اين که امروز چگونه مي توانيد از قدرتتان استفاده کنيد، روزتان را با فکر کردن به اين که چه کاري مي توانيد براي اعضاي گروهتان انجام دهيد شروع کنيد. دراين صورت خواهيد ديد کارمندانتان چگونه نه از روي ترس بلکه با ميل از شما تبعيت مي کنند. 

مدير با اخلاق چه کسي است؟

مدير با اخلاق يا به اصطلاح مدير خدمتگزار کسي است که پيش از هرچيزي به فکر خدمت به ديگران است. تمام افکار و اعمال وي در راستاي خدمت به ديگران قرار دارد. به زبان ديگر، يک مدير با اخلاق به جاي اين که اهداف و خواسته هاي خود را در اولويت قرار دهد، خواهان رشد ديگران است. ويژگي هاي زير را مي توانيد در مديران با اخلاق ببينيد:

  • به دنبال کسب قدرت و حفظ آن براي خودشان نيستند.
  • به دنبال کسب شهرت يا برتري يافتن بر ديگران نيستند.
  • کارمندان را وادار به کسب مهارت ها و اطلاعاتي که خودشان ندارند نمي کنند.
  • از قدرت و نفوذشان براي کنترل ديگران استفاده نمي کنند.
  • هرگز در پي کنترل کردن افکار و رفتار ديگران نيستند.
  • ارزش هاي والايي براي مجموعه شان در نظر دارند.
  • نسبت به رشد و ارتقاي افراد گروه احساس تعهد دارند.

اگر شما نيز مي خواهيد چنين مديري باشيد مي توانيد مهارت هاي زير را بياموزيد و آن ها را تمرين کنيد:

1- شنونده خوبي بايد.

به طور کلي مديران بايد مهارت برقراري ارتباط و تصميم گيري داشته باشند. اما يک مدير با اخلاق گوش دادن به ديگران را در اولويت قرار مي دهد. شما بايد به تمام افراد گوش دهيد تا بفهميد خواسته آن ها چيست. علاوه بر اين شما بايد قادر باشيد به خودتان نيز گوش دهيد تا بفهميد چه چيزي به شما انگيزه مي دهد.

2- احساس هم دلي را در خود تقويت کنيد.

بعنوان يک مدير با اخلاق شما بايد توانايي هم دلي کردن با اعضاي گروه را داشته باشيد. اما نبايد اجازه دهيد هم دلي کردن فرآيند تصميم گيري شما را مختل کند. بلکه از آن براي جلوگيري از قضاوت بيجا استفاده کنيد. همدلي به شما کمک مي کند از سطحي نگري عبور کنيد و به درک بالايي برسيد.

3- درمانگر باشيد.

حتماً اين را به خوبي مي دانيد که شکست ممکن است براي هرکسي حتي شما پيش آيد و هيچ کس از اين قاعده مستثني نيست. يک مدير با اخلاق به خوبي اين را مي داند. پس در مواجهه با شکست هاي اعضاي گروه که باعث اختلال در وظايفشان مي شود، به جاي سخت تر کردن شرايطشان به دنبال التيام بخشيدن زخم هايشان باشيد.

4- هوشيار باشيد.

يک مدير معمولي اغلب از افکار و احساسات افراد گروه بي خبر است. اما يک مدير با اخلاق هميشه در مورد زواياي آشکار و پنهان زندگي خود و ديگران هوشيار است.

5- متقاعد کننده باشيد.

مديران سنتي ديگران را از طريق ابزار قدرت مانند زورگويي، تنبيه، بازخواست و اجبار به کار مي گيرند. اما يک مدير با اخلاق متفاوت است. وي ديگران را متقاعد مي کند تا مسير درست را انتخاب کنند.

6- تصوير خوبي از آينده بسازيد.

بعنوان يک مدير با اخلاق تصاوير بزرگي بسازيد. گروهتان را تشويق کنيد به مسائلي ماوراي آن چه پيش رويشان هست فکر کنند. برخلاف مديران سنتي که اهداف کوتاه مدت دارند، شما بايد ماوراي مسائل پيش رو فکر کنيد. به گروهتان بياموزيد با ابزارها و آموزش هاي لازم نه تنها به اهداف امروز بلکه به اهداف سال هاي آينده برسند.

7- مباشر خوبي باشيد.

مباشر کسي است که براي ديگران شرايط را فراهم و راه را هموار مي کند. پيش از فکر کردن به پاداش يا دستاوردهاي شخصي به محصولات و دستاوردهاي بزرگ تر فکر کنيد. ذهنيت «رسيدن به هدف به هر قيمتي» را کاملاً فراموش کنيد.

8- نسبت به پيشرفت ديگران متعهد باشيد.

به عنوان يک مدير خوب مهم ترين نگراني شما بايد افراد گروهتان باشند. نسبت به رشد و سلامت اعضاي گروهتان متعهد باشيد. فرصت هاي آموزشي، ترفيع و رشد آن ها را در اولويت قرار دهيد. ترسي از سبقت گرفتن اعضاي گروه از خودتان نداشته باشيد. نبايد بهترين فرصت ها را فقط براي خودتان نگه داريد و دائم مراقب جايگاه خودتان باشيد. 

9- گروهتان را دوست داشته باشيد.

به گروهتان بيش از موفقيتتان عشق بورزيد. اهداف زودگذر را به گروه ترجيح ندهيد. همواره به ياد داشته باشيد گروه براي شکل دادن و تأثير گذاشتن بر زندگي به شيوه اي مثبت قدرت زيادي دارد. براي برقراري يک ارتباط دوستانه با کارمندانتان کافي است آن ها را واقعاً دوست داشته باشيد.

اين روش چگونه مي تواند مفيد واقع شود؟

مطالعات نشان داده اند که مديريت به شيوه خدمت به دليل اين که باعث تقويت کار گروهي و توانمندسازي مي شود، بسيار مؤثر بوده است. مديران بالامرتبه اي که از يک مدير خودمحور به يک مدير متواضع تبديل شده اند، در نهايت مديران خردي تربيت کرده اند که هريک از آن ها نيز همين کار را انجام داده اند. 

حال مي توانيد تصور کنيد که اين اتفاق چگونه مي تواند در مورد ارتباط مشتريان يا کارمندان هم بيفتد. کارمندان به جاي اين که تنها به پيشرفت خودشان فکر کنند، به اين فکر مي کنند که چگونه مي توانند به مشتريان خدمت کنند و يک تجربه عالي براي مشتريان بوجود بياورند. مطالعات هم چنين ثابت کرده اند وقتي شيوه مديريت با اخلاق حاکم است، امتياز سرويس دهي و در نتيجه وفاداري مشتريان ارتقا مي يابد. علاوه بر اين، با اين روش افرادي را تربيت مي کنيد که در مورد حرفه شان آگاهي خوبي به دست آورده اند. چرا که آن ها گوش دادن به ديگران را ياد گرفته اند و از اتفاقات اطرافشان همواره آگاهند. در نهايت با اين روش مي توانيد حس اعتماد، ارزشهاي اخلاقي و ارزش دادن به ديگران را تقويت کنيد. به کارگيري مهارت هاي مديريتي هميشه در موفقيت شما و مجموعه شما اهميت فراواني دارد.

مزايا و معايب اين روش چيست؟

اين روش با اين که تأثير بسيار بزرگي دارد اما با طبيعت انسان که شيفته قدرت و شهرت است جذاب نيست. بنابراين براي استفاده از اين روش بايد فداکاري داشته باشيد. همين طور کمي زمان مي برد تا به يک مدير با اخلاق کامل تبديل شويد. شما نمي توانيد يک شبه اعتماد ديگران را به طور کامل جلب کنيد، چرا که اعتماد بايد با مرور زمان ساخته شود. شما مي توانيد با استفاده از اين استراتژي و ساير استراتژي هاي مديريتي به يک مدير حرفه اي تبديل شويد.

نرم افزار مديريت پروژه مپسان يکي از ابزارهايي است که مي تواند شما را در مديريت تيم خود ياري کند. شما با استفاده از اين نرم افزار مي توانيد وظايف مربوط به پروژه هاي خود را تعريف کنيد تا هر کاربر وضعيت پيشرفت وظايف خود را ثبت کرده و از طريق کارتابل براي شما ارسال کند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید