۷ اصل مهم که مدیران پروژه موفق رعایت می‌کنند!

حتما شما کلمه پروژه به گوشتان خورده است و کم و بیش اطلاعاتی در مورد آن دارید.

به شکل کلی به هرکاری  که دارای یک آغاز و یک پایان می‌باشد و منجر به تولید یک دستاورد می‌شود پروژه گفته می‌شود.

این پروژه می‌تواند یک پروژه ساختمانی باشد و یا یک پروژه ساخت فیلم. پروژه هرچه که باشد باید نتیجه آن در زمان معین و به بهترین شکل ممکن باشد. به همین دلیل برای درست اجرا شدن پروژه، مدیر پروژه وظیفه سنگینی را بر عهده دارد. به شکل کلی مدیریت پروژه به معنای روشی برای برنامه‌ریزی، گزارش و نظارت و همچنین کنترل بر همه امور می‌باشد. اما اینکه مدیریت پروژه چیست و یک مدیر پروژه چه اصولی را رعایت می‌کند موضوعی می‌باشد که ما در این مقاله تحت عنوان ۷ اصل مهم که مدیران پروژه موفق رعایت می‌کنند به آن خواهیم پرداخت.

مدیریت پروژه چیست؟

در این قسمت از مقاله و قبل از اینکه به ۷ اصل مهمی که مدیران پروژه موفق از آن پیروی می کنند بپردازیم. لازم است بدانیم مدیریت پروژه چیست؟

اگر بخواهیم یک تعریف جامع و مختصر از مدیریت پروژه ارائه دهیم باید بگوییم که مدیریت پروژه یک خط مشی می‌باشد که برنامه ‌ریزی و اجرای پروژه‌ها را مورد بررسی و مطالعه قرار می‌دهد. مدیریت پروژه یا مدیر پروژه سعی دارد که با استفاده از برنامه‌ها و منابع به اهداف تعیین شده دست پیدا کند تا بتواند پروژه را در زمان مشخص و به بهترین شکل ممکن به سرانجام برساند.

معمولا مدیران پروژه ساختمانی  از نرم افزار مدیریت پروژه و مشخصاً نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی استفاده میکنند.

بررسی ۷ اصل مهم که مدیران پروژه موفق رعایت می‌کنند

مدیر موفق پروژه یا مدیران پروژه موفق کسانی هستند که در مدیریت یکسری اصول را رعایت میکنند که ما در ادامه به بررسی این اصول خواهیم پرداخت.

مدیران پروژه موفق

ایجاد برنامه

یکی از ۷ اصل مهم که مدیران پروژه موفق رعایت می‌کنند داشتن و یا ایجاد کردن یک برنامه می‌باشد. مهمترین چیزی که یک تیم موفق می‌تواند داشته باشد این است که وظایف را به درستی تقسیم کنند. همچنین از مسئولیت‌های تعیین شده و زمان تعیین شده برای تکمیل کارها اطمینان کامل حاصل نمایند. در این راستا شما می توانید با ایجاد یک برنامه منظم کارها را به درستی بین افراد گروه تقسیم کرده و در زمان مقرر از آنها نتیجه نهایی را بخواهید.

برنامه ریزی برای بودجه

می‌توانیم برنامه ریزی درست برای بودجه را یکی دیگر از ۷ اصل مهم که مدیران پروژه موفق رعایت می‌کنند بدانیم.

شما به عنوان مدیر پروژه قبل از شروع پروژه باید برای بودجه‌ای که تعیین شده است برنامه‌ریزی نمایید. این کار به شما کمک می‌کند تا یک تصویر ذهنی روشن از پولی که برای اجرای پروژه هزینه خواهید کرد را داشته باشید و بتوانید بر اساس آن مخارج کار را کنترل نمایید. که بیشتر از بودجه مد نظر برای پروژه هزینه نکنید.

حفظ تمرکز در زمان حضور در پروژه

یکی ازعواملی که می‌تواند باعث شود ذهن شما از پیشرفت پروژه دور شود، حواس پرتی‌ها می‌باشد. به همین دلیل لازم است که شما روی کارتان به درستی تمرکز کنید و به هیچ وجه اجازه ندهید که عوامل دیگری تمرکز شما را بر هم بریزند. مدیریت پروژه باید برای متمرکز ماندن و همچنین تکمیل فعالیت‌ها زمانی که در حال دستیابی به اهداف پروژه هستند کمک نماید. همچنین همواره سعی داشته باشد که با تیم پروژه یک ارتباط منظم داشته باشد. حتی اگر آنها با شما راحت نباشند. به شکل کلی حفظ تمرکز یکی دیگر از ۷ اصل مهم که مدیران پروژه موفق رعایت می‌کنند می باشد.

استفاده از نرم افزار مدیریت پروژه می تواند به شما در بالا بردن تمرکز کمک کند.

بیشتر بخوانید: 11 مهارت لازم برای یک مدیر خوب

مدیریت ریسک

بدون شک مدیریت ریسک یکی از اصول مهم است که مدیران موفق پروژه باید نسبت به آن اطلاعاتی داشته باشند. بررسی برنامه مدیریت ریسک‌ها یکی از ۷ اصل مهم که مدیران پروژه موفق رعایت می‌کنند می‌باشد. شما به عنوان مدیر پروژه باید با اعضای تیم در مورد ریسک‌های بالقوه‌ای که ممکن است رخ دهد صحبت کنید و این ریسک ها را در مراحل ابتدایی شناسایی کنید.

سایر اصول مهم

به جز موارد ذکر شده، می توان از موارد دیگری مانند ارتباطات، پیگیری،مشخص کردن استراتژی در مقابل ریسک های بالقوه و اجرا به عنوان ۷ اصل مهم که مدیران پروژه موفق رعایت می‌کنند نام برد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید