برآورد زمان فعالیت های پروژه

یکی از مهم ترین محدودیت های هر پروژه ای، زمان است. زمان جزو یکی از مهم ترین عناصر هر پروژه ای است. که باید به درستی مدیریت شود. دانستن تکنیک های مدیریت زمان و داشتن برنامه زمانبندی دقیق در حین انجام برنامه ریزی پزوژه میتواند به مدیران پروژه کمک کند. تا پروژه در سر موعد مقرر تمام شود. در این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد برآورد زمان فعالیت های پروژه نکاتی را خدمت شما عرض کنم.

نحوه انجام برآورد زمان فعالیت های پروژه

برآورد زمان بر اساس میزان منابعی است که به هر یک از بخش های فعالیت پروژه اختصاص داده شده است. بر اساس میزان منابع تخصیص یافته میتوان گفت که چه میزان زمان برای به سرانجام رساندن و اختتام پروژه لازم است.

چرا رعایت برآورد زمان فعالیت های پروژه مهم است؟

علاوه بر منابع مالی و منابع انسانی، زمان نیز  یکی از با ارزش ترین و مهم ترین منابع پروژه است. مدیر پروژه برای تحویل یک پروژه و یا محصول زمان محدودی در اختیار دارد. و باید آن را طبق برآورد زمانی که از قبل انجام شده تحویل دهد.  در غیر این صورت و در صورت عدم تحویل پروژه ممکن است دچار شکست در پروژه کاری شوید.

موارد برآورد زمان فعالیت های پروژه

در برآورد زمانی باید مواردی همچون مدیریت ریسک های مرتبط با پروژه، ساختار شکست کار (WBS)، منابع مورد نیاز پروژه، مدت زمان آموزش نیروی کار برای پیشبرد پروژه و… در نظر گرفته شود.

ابزارهای مورد نیاز برای برآورد زمانی

به منظور برآورد دقیق تر بازه زمانی و برنامه زمانبندی فعالیت های پروژه میتوانید از ابزاهایی نظیر سیستم های اطلاعات مدیریت پروژه، داشبورد مدیریت پروژه، نرم افزار مدیریت پروژه ، نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی ( مخصوص پروژه های عمرانی) و… استفاده کنید. تا بتوانید برآورد دقیق تری از بازه زمانی فعالیت های پروژه و مدت زمان مورد نیاز برای به پایان رساندن فرآیند و پروسه پروژه به دست آورید. و پروژه خود را به صورت حساب شده و گام به گام با موفقیت به جلو پیش ببرید.

 

برآورد زمان فعالیت های پروژه

برآورد زمانی بر اساس استاندارد PMBOK

PMBOK  یک مجموعه استاندارد از روش شناسی و راهنمایی به منظور مدیریت پروژه ارائه میدهد. بر اساس استاندارد PMBOK ، تکنیک برآورد زمانی پروژه به دو دسته گروه انسان محور و پروژه محور تقسیم بندی شده است.

رویکرد انسان محور

در رویکرد انسان محور برای مدیریت پروژه، مدیر پروژه از نظرات کارشناسی اعضای گروه جهت برآورد زمانی استفاده میکند. کارشناسان پروژه و اعضای گروه میتوانند، با کمک تجاربی که از اجرای پروژه های پیشین به دست آورده اند. اطلاعات لازم در مورد برآورد زمانی را با مدیر پروژه در میان بگذارند.

تعامل با اعضای گروه در هنگام برآورد زمانی موجب میشود. تا با توجه به تجارب و تکنیک هایی که هر فرد با توجه به سوابق اجرایی خود در پروژه های قبلی به دست آورده است. اطلاعات دقیق تر و جامع تری در مورد برآورد زمان فعالیت های پروژه جمع آوری کند. و با اتکا به این اطلاعات می توان پروژه را موفقیت و در بازه زمانی معین شده پیش برد.

رویکرد پروژه محور

در رویکرد پروژه محور، مدیر پروژه بر اساس برآوردهای پارامتری، قیاسی ، پایین به بالا، بالا به پایین و… مدت زمان فعالیت پروژه را  تخمین و برآورد میکند.

برآورد از پایین به بالا

یکی از دقیق ترین روش های برآورد زمانی است. و در مواردی از آن استفاده میشود. که نمیتوان مدت زمان فعالیت پروژه را به درستی و نزدیک به واقعیت حدس زد. بر اساس این نوع برآورد زمانی، شما وظایف بزرگتر را به بخش های کوچکتر تقسیم بندی میکنید. و سپس زمان لازم برای انجام هر یکی از این زیرمجموعه ها را تخمین میزنید. و در پایان کار نیز با توجه به موارد ناخواسته و ریسک هایی که ممکن است در هر پروژه ای رخ دهد. زمان کل پروژه را برآورد میکنید.

برآورد قیاسی

در برآورد قیاسی، تخمین دقیق زمان مورد نیاز برای انجام فعالیت های پروژه با مقایسه پروژه های قبلی به دست می آید. که این نوع برآورد در مواردی کاربرد دارد که پروژه های گذشته شباهت های زیادی با پروژه فعلی داشته باشد.

برآورد پارامتری

در برآورد پارامتری میتوان، تخمین مدت زمان مورد نیاز برای انجام فعالیت های پروژه را با ضرب مقدار کار مورد نیاز در مدت زمان همان کار در پروژه های قبلی به دست آورد. و از این روش برآورد زمانی معمولا زمانی استفاده میشود. که دسترسی به اطلاعات پروژه امکان پذیر باشد.

سخن آخر

در این مقاله با اهمیت برآورد زمانی و روش های آن آشنا شدید. زمان عنصر و منبعی بسیار حیاتی برای پیشبرد هر نوع فعالیتی از جمله فعالیت های مرتبط با پروژه است. مدیریت زمان و برآورد زمانی صحیح میتواند منجر به کنترل بهتر پروژه از جمله منابع مالی و انسانی پروژه شود. ریسک های موجود در پروژه را بتواند به درستی مدیریت کند. با توجه به نوع پروژه ای که در دست دارید، میتوانید از یکی از روش های برآورد زمانی و ابزار های مناسب برای تخمین زمانی دقیق فعالیت های پروژه استفاده کنید. و با انجام یک برنامه ریزی صحیح و حساب شده، پروژه خود را موفقیت پیش ببرید.

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید