با اصول برنامه ریزی صحیح آشنا شوید…

این که بدانیم چگونه از زمان خود استفاده کنیم و عمر خود را به هدر ندهیم و برای زندگی خود هدف داشته باشیم، نیازمند داشتن یک برنامه ریزی صحیح است که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهید شد.

اصول برنامه ریزی صحیح

1- داشتن هدف: یکی از مهم ترین اصول برنامه ریزی صحیح است. انسان تا زمانی که هدف نداشته باشد، نمی تواند برای لحظات زندگی خود یک برنامه ریزی صحیح داشته باشد. پس گام اول، تعیین هدف است.

داشتن هدف

2تعیین زمان: باید از اول کار برای خود زمان تعیین کنیم تا بدانیم تا رسیدن به اهداف مورد نظر، چقدر زمان لازم است. نرم افزار مدیریت پروژه یکی از بهترین ابزارها برای مدیریت زمان است.

تعیین زمان

3- دسته بندی اهداف: لازم است تا برای داشتن برنامه ریزی صحیح ، اهداف خود را به دو دسته کوتاه مدت و بلندمدت تقسیم کنیم. زیرا شما پس از رسیدن به اهداف کوتاه مدت خود، انگیزه بیشتری پیدا می کنید تا به اهداف میان مدت و بلند مدت خود برسید.

برنامه ریزی صحیح

4- تمام اوقات خود را صرفا به کار و هدفتان اختصاص ندهید: یکی از اصول برنامه ریزی صحیح این  است که در برنامه ریزی خود تنوع به خرج دهیم تا انرژی کافی برای انجام کارهایمان داشته باشیم. برخلاف تصور برخی افراد که باید تمام طول روز خود را برای هدف تلاش کرد و تفریح نداشت، این تصور کاملا غلطی است و لازم است تا در طول روز، ساعاتی را به معاشرت با دوستان و آشنایان و خانواده مان بگذرانیم.

برنامه ریزی صحیح

5- داشتن آمادگی کافی برای مواجهه با مشکلات: می گویند ” نابرده رنج، گنج میسر نشود” یقینا یکی از اصول برنامه ریزی صحیح ، آماده شدن برای مواجهه با مشکلات در حین تلاش برای رسیدن به هدف است. لازم است تا کمی انعطاف پذیر بوده و در مواجهه با مشکلاتی که بر سر راهمان پیش می آید، صبوری و انعطاف به خرج داده تا به هدفی که میخواهیم برسیم.

داشتن آمادگی کافی برای مواجهه با مشکلات

6- کمی منطقی باشیم: در حین برنامه ریزی برای رسیدن به هدف، لازم است که کمی منطقی و واقع نگر باشیم و زیاده از حد کمال گرا و ایده آل نگر نباشیم. زیرا کمال گرایی بیش از  اندازه، باعث عقب افتادن کارها می شود و این باعث  می شود که نتوانیم برنامه ریزی صحیحی داشته باشیم و همه چیز به هم بریزد.

برنامه ریزی صحیح و منطقی

7- ارزیابی: لازم است تا در حین انجام کار و برنامه ریزی که برای رسیدن به هدف مورد نظر خود کرده ایم، هر از چند گاهی برنامه ریزی خود را ارزیابی کنیم تا از صحیح بودن آن مطمئن شویم و اگر لازم شد برنامه ریزی خود را تغییر دهیم.

کارهایی که برای انجام یک برنامه ریزی صحیح باید انجام دهیم

یکی از کارهایی که برای انجام یک برنامه ریزی صحیح لازم است انجام دهید این است که لیست کارهایی که می خواهید انجام دهید را به صورت مکتوب درآورید و آن را همیشه با خود به همراه داشته باشید. شما می توانید برنامه روزانه خود را به شکل یک جدول ترسیم کنید و ساعات شبانه روز و روزهای هفته را در آن مشخص نمایید که در چه ساعتی از روز  و در کدام روزهای هفته، به انجام کارهایتان بپردازید.

ساعات خواب خود را مشخص کنید. شب ها معمولا چه ساعتی می خوابید و روزها چه ساعتی از خواب برمی خیزید. شما می توانید بخشی از ساعات روز خود را به مطالعه کتاب، تماشای تلویزیون و یا ورزش کردن اختصاص دهید و کمی تفریح داشته باشید و یا زمانی را برای معاشرت با خانواده، مسافرت، مهمانی، خرید و… اختصاص دهید.

ساعات تفریح

کارهای انجام شده خود را به لیست اضافه کنید تا مشخص شود که تا میزان اهداف خود را پیش برده اید و چه میزان کار برای انجام دادن باقی مانده که احیانا در طول روز نتوانسته اید به انجام دادن آن ها برسید. این کار شما باعث می شود تا اعتماد به نفس و انگیزه تان بالاتر رود و شما را به قله اهدافتان نزدیک تر سازد.

موانع برنامه ریزی صحیح

1- دلسردی : ممکن در ابتدای راه همه چیز برایتان مشکل برسد و یا حتی رسیدن به هدف خود را غیر ممکن بدانید. اگر دچار چنین حالتی در حین انجام برنامه ریز تان شدید، باید به دنبال راه حل مشکل بگردید و یا در نحوه برنامه ریزی خود تجدید نظر کنید.

2- کند پیش رفتن کار: ممکن است در ابتدای کار، کارتان به کندی پیش رود و این روند موجب دلسردی تان شود. اصلا نگران نباشید؛ زیرا به مرور زمان به آن خو خواهید گرفت و سرعت عملتان بالاتر خواهد رفت.

3- ناسازگاری: در ابتدای پیشبرد اهداف خود ممکن است دچار ناسازگاری شوید و خلقیاتتان بر هم ریزد. اما لازم این موضوع را هم به خود یادآوری کنیم که گاهی اوقات ممکن است  کمی از زمان اوقات اوقات فراغت خود کم کنیم تا بتوانیم به چیزی که در سرمان داریم برسیم.

برای برنامه ریزی بهتر و صحیح تر می توانید نرم افزار مدیریت پروژه را  از این جا دانلود کنید و به اهدافتان زودتر از آن چه که فکرش را می کنید نزدیک تر شوید.

سخن آخر….

 ممنون از شما همراهان عزیز مپسان امیدوارم مطالب مقاله برایتان مفید بوده باشد .و با به کارگیری آن در زندگی خود بتوانید به به آمال و آرزوهای مدنظرتان دست یابید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید