تصمیم‌ گیری ‌های مبتنی بر داده با نرم افزار مدیریت پروژه

تصمیم‌ گیری ‌های مبتنی بر داده در تمامی سطوح، از کسب‌وکارهای کوچک گرفته تا سازمان‌های بزرگ و دولت‌ها، قابل‌اجرا است و می‌تواند منجر به افزایش کارایی، صرفه‌جویی در هزینه‌ها، ارتقای رضایت مشتریان و در نهایت، دستیابی به اهداف سازمانی شود.

با بهره‌ گیری از بینش دیجیتال و قبول قدرت هوش تجاری به راحتی می ‌توان تصمیمات آگاهانه ‌تری را که باعث پیشرفت و تکامل کسب و کارها می‌شود را اتخاذ کرد.
از طریق ابزارهای گزارش دهی و درک هرچه بهتر تجزیه و تحلیل می توانید، نوعی تصمیم گیری مبتنی بر داده‌ بگیرید و کسب و کارهای خود را در مسیر درست قرار دهید.
نرم‌ افزار مدیریت پروژه از طریق آیتم‌ های متعدد در جهت پیشرفت پروژه قدم بر می ‌دارد و یکی از مهم ‌ترین عوامل در موفقیت پروژه محسوب می ‌شود.

تصمیم ‌گیری مبتنی بر داده چیست؟

به بیان ساده تصمیم‌ گیری ‌های مبتنی بر داده، شامل مواردی چون: جمع آوری داده‌ها با توجه به اهداف پروژه، تجزیه و تحلیل الگو‌ ها، واقعیت‌های به دست آمده از اطلاعات، استفاده از اطلاعات در جهت توسعه استراتژی ‌ها و غیره می‌ باشد.
به منظور به دست آوردن ارزش حقیقی داده‌ ها باید آن ها را دقیق و متناسب با نوع و ارزش پروژه بررسی کرد.
در گذشته برای رتبه بندی در ابتدا به تجزیه و تحلیل اطلاعات، جمع آوری و استخراج، تصمیم گیری و غیره زمان زیادی صرف می‌ شد و با این وجود احتمال خطا نیز بالا می ‌رفت.
اما امروزه به دلیل پیشرفت زیاد در زمینه هوش تجاری به کاربران این امکان داده شده که بدون داشتن هیچگونه تخصص فنی بتوانند، به استخراج اطلاعات از داده‌ ها بپردازند.
به دو صورت کمی و کیفی می ‌توان به تجزیه و تحلیل داده‌ ها پرداخت و نکته مهمی که در هر دو مورد وجود دارد، تاکید بر تصمیم گیری مبتنی بر داده می ‌باشد.
تجزیه و تحلیل کیفی معمولاً بر داده‌ هایی تمرکز دارد، که به واسطه اعداد و یا معیارهایی مانند فیلم، حکایت و مصاحبه تعریف نشده اند و مهم ترین عامل در اندازه گیری آن مشاهده می باشد.
در این مرحله کدگذاری داده ‌ها برای ایجاد یک نظم واحد و قرارگیری گروه‌ ها به صورت کاملاً هوشمند در کنار یکدیگر انجام می‌ شود و از اهمیت بالایی برخوردار است.
به واسطه تمرکز تجزیه و تحلیل بر روی اعداد و آمار مواردی مانند: انحراف، معیار، میانگین و سایر آمارها در اینجا نقش محوری را ایفا می‌ کنند و برخلاف سایر تحلیل ها به جای مشاهده، اندازه گیری می شود.

تصمیم‌ گیری ‌های مبتنی بر داده

چرا تصمیم‌ گیری مبتنی بر داده اهمیت دارد؟

اهمیت داده‌ ها در تصمیم گیری وابسته به ثبات و رشد مداوم آن است و به سبب آن به راحتی می ‌تواند فرصت ‌های شغلی تازه ‌ای را ایجاد کند.
توجه داشته باشید، که دنیای دیجیتال همواره در حال رشد و پیشرفت می‌ باشد و برای هماهنگی با تغییرات محیط خارجی باید از داده ‌ها بهره برد و با توجه به آن تصمیمات درستی را اتخاذ کند.
نکته مهمی که وجود دارد، این است که تصمیمات مبتنی بر داده در پروژه می ‌تواند باعث پیشرفت و موفقیت و یا شکست پروژه شود و این نشان دهنده اهمیت بالای داده ‌های آنلاین در تصمیم گیری می ‌باشد.

کاربرد داده در بهبود سیستم ‌های مدیریت پروژه

به جرات می ‌توان گفت، که مدیریت پروژه یکی از مهم ‌ترین موارد در صنعت و سازمان ‌ها محسوب می ‌شود و به کارگیری داده‌ ها در جهت بهبود سیستم‌ های مدیریتی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.
استفاده از داده در بهبود نرم ‌افزار مدیریت پروژه به دو صورت انجام می‌ شود، که در ادامه خواهیم گفت:

اولین روش

داده‌ های موجود در نرم‌ افزار مدیریت پروژه شامل: منابع، زمانبندی، مدیریت هزینه ‌ها، کیفیت کار برقراری ارتباط و غیره می ‌باشد، که به واسطه تحلیل داده‌ها به راحتی می ‌توان به نقاط ضعف و قدرت نرم‌ افزار پی برد.

دومین روش

این روش شامل داده‌ های خارج از نرم ‌افزار مدیریت پروژه می‌ شود و برای مثال بهره ‌گیری از داده‌ های مربوط به پروژه قبلی و یا ایده‌ های به دست آمده از تحقیقات مرتبط با پروژه دیگر و غیر می شود.

تصمیم‌ گیری ‌های مبتنی بر داده با نرم افزار

با تحلیل دقیق و اصولی داده ‌ها می ‌توان به یک راهکار درست در جهت مدیریت پروژه دست پیدا کرد.
استفاده از داده یکی از اساسی ‌ترین راهکارها در جهت کاهش هزینه ‌ها، بالا بردن بهره ‌وری منابع، ارتقاء پروژه، مدیریت ریسک و غیره می باشد.
از طریق تحلیل درست داده ها می‌ توان به نقاط ضعف و قدرت پروژه را شناخت و در جهت بهبود شرایط تلاش کرد و همچین از این طریق می توان بهترین روش مدیریت پروژه را شناسایی نمود.
با کمک تکنولوژی روز دنیا مانند: هوش مصنوعی و یادگیری ماشین مدیران می ‌توانند، از داده‌ های پروژه به صورت بسیار دقیق ‌تر استفاده کنند.

مزایای استفاده از داده در بهبود نرم افزار مدیریت پروژه

استفاده از داده‌ ها در بهبود نرم‌افزار مدیریت پروژه تاثیر بسیار زیادی دارد و از طریق آن مدیران قادر هستند، پروژه را بدون خطا پیش ببرند.
در ادامه به مهم ترین موارد پرداخته ایم:

  • داشتن دسترسی کامل به داده‌ ها
  • دقیق و قابل اعتماد بودن نتایج خروجی
  • پایین آمدن درصد خطا و اشتباه در تصمیم گیری
  • استفاده بهتر از منابع و مدیریت هزینه ‌ها
  • ارتقاء کیفیت و بهبود عملکرد پروژه
  • مدیریت ریسک در پروژه

استفاده از داده‌ ها در مدیریت پروژه نه تنها باعث بالا رفتن کیفیت بلکه در کاهش هزینه‌ ها نیز نقش بسیار مهمی را ایفا می‌ کند، به عنوان مثال در تحلیل داده‌ ها مرتبط با زمانبندی به راحتی می ‌توان مشکلات پروژه را شناسایی و در صدد حل آن ها برآمد.
در مقابل با داشتن یک تحلیل درست از منابع و برآورد هزینه ‌های پروژه می ‌توان اطلاعات دقیقی از هزینه ‌ها و منابع را به دست آورد و در جهت بهره‌ وری بهتر عمل کرد.
از داده ‌های مختلف برای مدیریت پروژه می ‌توان استفاده کرد، به عنوان مثال: داده‌ های سازمانی برای مدیریت بهتره کارکنان و مشتریان استفاده می ‌شود و به راحتی می ‌توان میان آن ها یک ارتباط موثر را برقرار کرد.
توجه داشته باشید، که داده ‌های خارج از سیستم های مدیریتی سبب ارتقاء تجربیات مدیران می ‌شود و کمک بزرگی در جهت اداره بهتر پروژه به آن ها می کند.
داده ‌ها سبب بهره ‌وری بهتر منابع، کاهش هزینه‌ ها، مدیریت ریسک، بالا بردن کیفیت پروژه، به دست آوردن نتایج دقیق ‌تر و قابل اعتمادتر و غیره می‌ شود و یکی از مهم ‌ترین ابزارها در نرم ‌افزار مدیریت پروژه ساختمانی به حساب می ‌آید.

تصمیم ‌گیری مبتنی بر داده چیست؟

انواع داده‌ های قابل استفاده در بهبود نرم افزار مدیریت پروژه

همانطور که اشاره کردیم، داده ‌ها نقش بسیار پر رنگی در بهبود نرم‌ افزار مدیریت پروژه دارند و به واسطه آن ها می ‌توان مدیریتی دقیق و بدون نقص را ارائه نمود و دارای انواع مختلفی چون:

  • داده‌ های سازمانی

داده‌ های سازمانی شامل اطلاعات و مشخصات کارکنان، مشتریان، سازمان و غیره می ‌شود.

  • داده‌ های پروژه

داده ‌های پروژه شامل اطلاعات مرتبط با زمانبندی، هزینه ‌ها، منابع، کیفیت، برقراری ارتباط و غیر می ‌شود.

  • داده‌ های خارج از سیستم‌ های مدیریت پروژه

به طور کلی به اطلاعات و داده‌ های مرتبط با پروژه قبلی و یا خروجی ‌های تحلیل داده و غیره داده‌ های خارج از سیستم گفته می ‌شود.

  • داده‌ های بیرونی

داده‌ های بیرونی شامل مواردی چون: رقبا، تحولات صنعت، اطلاعات مرتبط به بازار و غیره می‌ شود.
باید بدانید، که داده ‌ها در ارتقا سیستم های مدیریتی نقش بسیار مهمی دارند و به مدیران پروژه در اتخاذ تصمیمات مهم و همچنین مدیریت پروژه کمک بسیار زیادی می ‌کنند.

انواع داده‌ های قابل استفاده در بهبود نرم افزار مدیریت پروژه

سخن آخر

تصمیم ‌گیری‌ های مبتنی بر داده به مدیران پروژه کمک می ‌کند، تا بتوانند با تصمیمات درست پروژه خود را به موفقیت برساند و نتیجه مطلوبی را کسب کنند.
نرم ‌افزار مدیریت پروژه جز موارد ضروری در پیشبرد یک پروژه می ‌باشد و می ‌تواند به نتیجه رسیدن پروژه را تضمین کند.
یک مدیر زیرک باید بتواند، با توجه به نوع و نیاز پروژه مناسب ‌ترین نرم‌ افزار را انتخاب کند و شما در صورت داشتن هرگونه سوال می‌ توانید، با ما در تماس باشید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید