مدیریت ایمنی پروژه در پروژه های ساختمانی

مدیریت ایمنی پروژه مخصوصا در مورد پروژه های ساختمانی می تواند بسیار حائز اهمیت باشد. زیرا عدم رعایت ایمنی در محل اجرای پروژه می تواند منجر به اتلاف زمان پروژه و یا حتی شکست پروژه کاری شود.

مدیران پروژه به خصوص در مورد پروژه های ساختمانی با شناسایی موارد نا ایمنی که در هر پروژه وجود دارد. می توانند از بروز بسیاری از حوادثی که منجر به تاخیر در زمان اجرای پروژه و عدم اتمام پروژه در برنامه زمانبندی تعیین شده میشود جلوگیری کنند.

اقدامات ایمنی لازم در مدیریت ایمنی پروژه

شناسایی خطرات موجود در محل اجرای پروژه

قبل از آغاز به کار و برنامه ریزی برای اجرای یک پروژه باید خطرات و ریسک های احتمالی که در یک پروژه ساختمانی رخ می دهد، را شناسایی و به آن توجه کرد؛ این موارد عبارتند از:

  • ارتفاع پروژه ساختمانی و در نظر گرفتن احتمال لیز خوردن و یا سقوط از ارتفاعات
  • کار در محل مواد و مصالح ساختمانی که احتمال ریزش و سقوط آن وجود دارد
  • کار با ماشین آلات سنگین
  • مواد شیمیایی خطرناک موجود در محل کار و…

برنامه ریزی برای مدیریت ایمنی پروژه در مورد پروژه های ساختمانی

بعد از مرحله شناسایی خطرات احتمالی موجود برای مدیریت ایمنی پروژه، در هنگام برنامه ریزی برای اجرای هر پروژه ای و به خصوص پروژه های ساختمانی باید به بعد ایمنی توجه ویژه ای شود. و برنامه ریزی های دقیق در مورد آن انجام گیرد. به عنوان مثال، استخدام کارشناس ایمنی به منظور ارائه آموزش ها و توصیه های ایمنی لازم و…

برنامه ریزی برای مدیریت ایمنی پروژه و انجام کارهای اداری لازم به این منظور اگرچه ممکن است، کمی پر هزینه و زمانبر به نظر برسید. اما بدانید که ارزش آن را دارد. زیرا در صورت آسیب دیدن یکی از کارگران در هنگام کار می تواند هزینه بیشتری را به شما تحمیل کند.

همچنین کارشناس ایمنی امکان دارد که به شما توصیه کند که برای مدیریت بهتر ایمنی پروژه در هنگام اجرای پروژه از نرم افزارهایی مثل نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی استفاده کنید.

 

مدیریت ایمنی پروژه

رعایت ایمنی پروژه در هنگام اجرا

در این مرحله داشتن ارتباطات موثر می تواند بسیار کارساز باشد. یک مدیر پروژه ساختمانی باید از  روابط عمومی بالایی برخوردار باشد. و بتواند با تیم کاری به بهترین شکل ارتباط برقرار کند. و در هنگام اجرای پروژه، نکات ایمنی لازم را به کارگران توصیه کند.

فناوری های جدید این امکان را فراهم کرده که مدیر پروژه در هر لحظه ای که خواست ارتباطات بهتری با اعضای تیم پروژه داشته باشد. اما در درجه اول مدیر پروژه باید روابط عمومی قوی و مهارت ارتباطی بالایی داشته باشد.

وجود فناوری و نرم افزارهای ارتباطی همچنین همچنین این امکان را برای کارگران فراهم کرده تا در صورت بروز مشکل ایمنی در هنگام اجرای پروژه، بدون نیاز به تغییر مکانی که در آن جا حضور دارند. با ارسال مستندات دال بر وجود نا ایمنی در محل اجرای پروژه، مدیر پروژه را از وجود مشکلات ایمنی در ساختمان مطلع سازند. که این مشارکت فعالانه دو طرفه مدیر پروژه و اعضای تیم کاری با یکدیگر می تواند تا حد زیادی از بروز خطرات احتمالی و جبران ناپذیر و افزایش کارایی و پیشرفت پروژه نقش بسیار موثری را ایفا کند.

مدیریت ایمنی پروژه در فاز پایانی پروژه

شاید این طور به نظر برسد که در مرحله فاز پایانی پروژه، دیگر لزومی ندارد که به ملاحظات ایمنی توجه کرد. اما بعد از تمام شدن هر پروژه اطلاعات ارزشمند زیادی به دست می آید که می توان از آن برای انجام پروژه های دیگر استفاده کرد.

داشتن یک بانک اطلاعاتی از  حوادثی که در پروژه های قبلی اتفاق افتاده می تواند اطلاعات ارزشمندی را در مورد نحوه مقابله با حوادث موجود در هر پروژه ساختمانی به ما ارائه دهد. که این امر می تواند در کاهش هزینه پروژه های آتی به کار آید.

این امر  می تواند موجب حسن شهرت شرکت مجری پروژه و جذب افراد با تجربه و متخصص به تیم کاری گردد. و مشتری های بیشتری را به سمت خود جذب نماید و کیفیت نهایی پروژه را بالاتر ببرد.

سخن آخر…

در این مقاله با مدیریت ایمنی پروژه، مزایا و مراحل آن در پروژه های ساختمانی آشنا شدید. در مراحل آغازین اجرای پروژه و قبل از آن که پروژه شما وارد فاز اجرایی شود لازم است که موارد ایمنی مرتبط با پروژه نیز در نظر گرفته شود؛ در نظر گرفتن این مورد در پروژه بالاخص در مورد پروژه های ساختمانی می تواند موجب کاهش هزینه های آتی پروژه و مدیریت ریسک بهتر شود.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید