مدیریت کلاسیک ؛ آشنایی با مزایا و معایب

در مقالات قبل با انواع ساختارهای سازمانی آشنا شدید و دریافتید که هر سازمانی بر حسب نوع کسب و کار و هدفی که در پیش دارد می تواند ساختار سازمانی متفاوتی داشته باشد. در این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با مدیریت کلاسیک ، مزایا و معایب آن آشنا کنیم.

ویژگی ها و اصول مدیریت کلاسیک

مدیریت کلاسیک

مدیریت کلاسیک بر روی سه محوراصلی می چرخد؛ این موارد عبارتند از: تخصص گرایی، سیستم سلسله مراتبی و انگیزه مالی. در ادامه مقاله توضیح مختصری را در مورد هر یکی از این موارد خدمت شما ارائه خواهیم کرد.

1-مدیریت کلاسیک بر روی تخصص گرایی تاکید زیادی دارد

تخصص گرایی

مدیریت کلاسیک بر این باور است که هر کس باید در حوزه تخصصی خود کار انجام دهد و ادای وظیفه کند. بر اساس این نوع ساختار، کارمندان بر وظایف خود واقف هستند و می دانند که چه کاری را باید انجام دهند وهر کس در حیطه تخصصی خود را موظف می داند و به کار خود مشغول است.

2-سیستم سلسله مراتبی

سیستم سلسله مراتبی

یکی از مهم ترین اصول مدیریت کلاسیک است. بر اساس این نوع شیوه مدیریتی،هر کس مقام و جایگاهی دارد. در مدیریت کلاسیک ، چهار لایه مجزا مشاهده می کنیم؛ این چهار لایه عبارتند از:

  • رئیس سازمان و هیئت مدیره : تعیین اهداف بلند مدت سازمان بر عهده آن هاست
  • مدیر میان رده: مسئولیت وی نظارت بر نحوه عملکرد سرپرستان شرکت است
  • سرپرستان سازمان: در پاییین ترین سطح مدیریتی قرار دارند و  وظایف آن ها نظارت بر  روی نحوه عملکرد کارمندان است.
  • کارمندان : هر یک در حیطه کار و تخصصی که دارند مشغول به کار هستند.

3- مدیریت کلاسیک ، انگیزه مالی را انگیزه و مشوق اصلی افراد برای کار کردن می داند

انگیزه مالی در مدیریت کلاسیک

شیوه مدیریت کلاسیک بر  این باور  است که کارکنان به خاطر انگیزه ها و پاداش های مالی که دریافت می کنند تشویق می شوند تا وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند.

مزایا مدیریت کلاسیک

1- در این نوع سیستم مدیریتی، ساختار مشخصی درباره نحوه مدیریت شرکت وجود دارد و در آن مدیران سطوح مختلف سازمان به انجام وظایف مدیریتی خود می پردازند.

2- در سیستم مدیریت کلاسیک ، نوع وظایفی که هر کارمند باید انجام دهد مشخص است و هرکس در حیطه کاری و تخصصی که دارد، مشغول به کار است و کسی دچار سرگردانی و بلاتکلیفی نیست.

3- افزایش بازدهی و بهره وری سازمان: به دلیل آن که هر کس بر اساس نوع تخصصی که دارد به کار گرفته شده است، این امر موجب افزایش بهر وری و ارتقای ارگان مورد نظر خواهد شد.

معایب مدیریت کلاسیک

در اینجا به بررسی چند مورد از مزایای مدیریت کلاسیک می پردازیم؛ با مپسان همراه باشید.

 

مدیریت کلاسیک

محیط کاری انعطاف ناپذیر

در این نوع محیط کاری و این سبک مدیریتی، هر کس صرفا  باید وظایف روزمره خود را انجام دهد و حق آن که در برخی زمینه ها بتواند پیشنهادات و ایده هایی را ارائه دهد ندارد؛ در نتیجه صمیمتی میان کارکنان سازمان وجود ندارد و فضای کاری بسیار خشک و جدی و خسته کننده خواهد شد.

عدم به کارگیری خلاقیت و شکوفایی استعداد

این شیوه مدیریتی، خلاقیت و استعدادها را از بین می برد. زیرا این شیوه مدیریتی بر  مبنای کنترل رفتار انسان ها و زیر نظر گرفتن آن ها است. شیوه مدیریت کلاسیک رویکردی از بالا به پایین داشته و به روابط انسانی، خلاقیت ها و… اهمیت چندانی نمی دهد.

در رویکرد مدیریت کلاسیک انسان ها مانند ربات هستند

در این شیوه مدیریتی، انسان ها رباتی بیش نیستند. آن ها مانند رباتی هستند که هیچ گونه احساسات و عواطفی ندارند و بر اساس فرمان ها و دستورات بیرونی جلو می روند.

شیوه صحیح برخورد مدیریت

به این معنا که به تخصص و مهارت افراد اهمیت داده شود و هر کس در جایگاه واقعی خود باشد و در عین حال، مدیر به افراد و کارکنان خود تنها به عنوان افرادی نگاه نکند که زیر دست و تحت فرمان های او انجام وظیفه می کند؛ باید سعی کند تا با کارمندان خود ارتباط بهتری برقرار کرده و از ایده های خلاقانه آن ها جهت رشد و شکوفایی سازمان کمک بگیرد.

نقش نرم افزار ها در مدیریت کلاسیک

علاوه بر  به کارگیری شیوه مدیریتی خلاقانه، مدیر یک شرکت و یا سازمان می تواند همراه با تکنولوژی و فناوری پیش برود و برای پیشرفت بهتر سازمان و نیل به اهداف سازمانی، از نرم افزار مدیریت پروژه بهره گرفته و  در این زمینه سایر کارمندان خود را آموزش دهد.

کلام آخر

در این مقاله با شیوه مدیریت کلاسیک ، مزایا و معایب آن آشنا شدید. امروزه از این نوع شیوه مدیریتی بسیار کم استفاده می شود و چندان رایج نیست. اما می توان در برخی موارد از آن استفاده کرد و  آن را با سایر شیوه های مدیریتی ترکیب کرد تا نتیجه دلخواه به دست آید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید