مدیر پروژه فنی کیست و چگونه می توان به آن دست یافت؟

مدیر پروژه فنی یک نقش تخصصی است. و با مدیر پروژه معمولی تفاوت دارد. همان طور که از نام آن پیداست، کار مدیر، مدیریت و رهبری پروژه های فنی است. و میزان حقوق دریافتی آن نسبت به یک مدیر پروژه معمولی بیشتر است.

مدیر پروژه فنی چه مهارت ها و ویژگی هایی باید داشته باشد؟

مدیر  پروژه هم مانند سایر مدیران باید علاوه بر آن که در زمینه کاری خود تخصص و مهارت های لازم را دارد. به مهارت های زیر هم تسلط داشته باشد. این مهارت ها عبارتند از:

1- مدیریت زمان

فرقی ندارد که شما مدیر یک پروژه معمولی باشید، و یا مدیر پروژه فنی. شما به عنوان مدیر باید به خوبی با تکنیک های مدیریت زمان و راه های جلوگیری از اتلاف وقت پروژه آشنا باشید، تا حدالامکان زمان انجام پروژه های خود را کوتاه تر کرده و سریع تر آن را به پایان برسانید.

 

 

مدیر پروژه فنی

2- مدیریت ریسک

مدیر پروژه  بسته به نوع پروژه باید با مدیریت ریسک یک پروژه فنی آشنا باشد و برای پاسخگویی به ریسک هایی که ممکن است در حین پروژه بیاید، از قبل اطلاعات لازم در مورد آن ها را جمع آوری کند و به ترتیب اهمیت ریسک هایی که در حین انجام پروژه اتفاق می افتد، برنامه ریزی و اولویت بندی لازم را برای پاسخگویی در موارد ریسک داشته باشد.

3- مدیریت منابع

مدیر پروژه فنی هم مانند مدیر یک پروژه معمولی باید بداند که از منابعی که در اختیار دارد. چگونه به نحو احسن بهره برداری کند. منابع می تواند شامل منابع مالی، منابع انسانی و… باشد.

 

 

مدیر پروژه فنی

4- برقراری ارتباط خوب با اعضای تیم

شاید این طور به نظر برسد که چون پروژه فنی است، نیازی نیست ارتباط چندان نزدیکی با اعضای تیم خود برقرار کنیم، و سبک مدیریت کلاسیک و سنتی کافی است. اما لازم است بدانید که مدیر پروژه هم مانند سایر مدیران به خوبی باید بتواند با اعضای تیم خود ارتباط موثر برقرار کند. تا با استفاده از خلاقیت و ایده های اعضای تیم و یا همان سبک مدیریت مدرن، به عنوان مدیر پروژه بهتر بتواند یک پروژه را پیش ببرد.

5- داشتن مهارت تصمیم گیری و حل مسئله

مدیر پروژه هم باید دارای مهارت تصمیم گیری و قدرت حل مسئله باشد. به خصوص در مورد پروژه های بزرگ و پیچیده فنی داشتن این دو مهارت بسیار میتواند کارساز باشد و حتی از شکست پروژه جلوگیری کند.

دانش های فنی لازم برای مدیر پروژه فنی شدن

یک مدیر پروژه موفق نیاز به دانش و درک عمیق از زبان های برنامه نویسی، فناوری های روز، معماری سیستم و… دارد.
مدیر پروژه فنی همچنین در صورتی میتواند در کار خود موفق باشد. که همچنین با نرم افزار های مرتبط با مدیریت پروژه از قبیل نرم افزار مدیریت پروژه و نرم افزار مدیریت پروژه های ساختمانی ( اگر پروژه در ارتباط با ساخت و ساز باشد)نیز آشنا باشد. تا بااستفاده از این نرم افزارها بتواند به راحتی برای پروژه فنی که در دست دارد برنامه ریزی های لازم را انجام دهد. و با اعضای تیم خود ارتباط بهتری بتواند برقرار کند.

از کجا شروع کنیم؟

ممکن است برای شما سوال پیش بیاید که فردی که مدیر پروژه شده است،  نقطه شروع کارش از کجا بوده و چگونه توانسته به این جایگاه شغلی دست پیدا کند؟ در پاسخ به این سوال میتوان گفت: که اکثر مدیران پروژه کار خود را از مهندسی نرم افزار آغاز کرده اند.  سپس بعد از  آن مسیر خود را به سمت مدیر پروژه شدن پیش برده اند. اگر هم مدیر پرژه معمولی هستید و دلتان می خواهد که مدیر پروژه شوید، با کسب دانش های فنی لازم و مهارت ها مورد نیاز این حرفه به آسانی خواهید توانست خود را به درجه شغلی مدیر پروژه فنی ارتقا دهید.

سخن آخر

در این مقاله با مهارت ها و دانش فنی لازم برای مدیر پروژه فنی شدن و این که از چه طریق می توان به این جایگاه شغلی دست یافت آشنا شدید. با داشتن دانش فنی لازم و  سایر مهارت هایی از قبیل مدیریت زمان، مدیریت ریسک، مدیریت منابع و… می توانید پروژه یک پروژه فنی شوید و از مزایای آن از قبیل داشتن حقوق مزایا بالاتر نسبت به یک مدیر پروژه معمولی بهره مند شوید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید