با تکنیک GTD زمان خود را بهتر مدیریت کنید

آیا با تکنیک مدیریت زمانی GTD  آشنایی دارید؟ آیا جزو آن دسته افرادی اهستید که از تکنیک GTD برای مدیریت زمان خود استفاده می کنید؟ اگر با این تکنیک آشنایی ندارید، حتما تا آخر مقاله با ما همراه بمانید تا با این تکنیک مدیریت زمانی بیشتر آشنا شوید.

همان طور که می دانید و در مقالات پیشین نیز به آن اشاره کردیم، برنامه ریزی یکی از مهم ترین بخش های زندگی هر انسان برای رسیدن به هدف مورد نظر است.  داشتن برنامه ریزی در زندگی به ما کمک می کند، تا مشغله های خود را به ترتیب اهمیت اولویت بندی کرده و آن ها را بهتر مدیریت کنیم.

یکی از راه های داشتن برنامه ریزی دقیق تر و مدیریت زمانی بهتر، استفاده از تکتیک مدیریت زمانی GTD است.  در ادامه مقاله به آن بیشتر خواهیم پرداخت.

تاریخچه تکنیک  GTD

تکنیک GTD

ریشه اصلی این تکنیک، از یک کتاب سرچشمه می گیرد. کتابی به نام Getting Things Done ، که نویسنده آن دیوید آلن است. این نویسنده مشهور، متولد دسامبر 1945 است. داستان نوشتن این کتاب به سال 1980 بازمی گردد. که به او پیشنهاد می شود. در زمینه مدیریت زمان، به فکر  طرح برنامه ای باشد. با استفاده از آن بتوان زمان را بهتر مدیریت کرد، و از  زمان، حداکثر بهره و استفاده را برد.  به دنبال این پیشنهاد، دیوید آلن این کتاب را می نویسد.

اگر کمی دقت کنید متوجه می شود که تکنیک GTD برگرفته از سر واژه های این کتاب است. این کتاب که از جمله پرفروش ترین کتاب های دیوید آلن در زمینه تکنیک های مدیریت زمان است، به فارسی  و با عنوان “به انجام رسندن کارها” ترجمه شده است.

تکنیک GTD چیست؟

همان طور که گفته شد،GTD ، نوعی تکنیک مدیریت زمان است. تکنیک GTD بر این نکته تاکید دارد که شما با تقسیم بندی و دسته بندی کارهایتان می توانید به هر آن چه که می خواهید برسید.

شما می توانید طرح برنامه ای را که در سر دارید را بر روی یک کاغذ پیاده سازی کنید.  سپس بر حسب اولویت و اهمیت، کارهایتان را تقسیم  بندی کرده و آن ها را انجام دهید. تکنیک GTD ، در واقع نوعی تکنیک اولیت بندی است، که به شما می آموزد که مهم ترین موضوع در برنامه ریزی، داشتن اولویت بندی در کارها است.

مزایای استفاده از تکنیک GTD

شما با بهره گیری از این تکنیک مدیریت زمانی، خواهید توانست، به بهترین نحو کارهایتان را اولویت بندی کنید.

با استفاده از این تکنیک به راحتی خواهید توانست ذهن خود را تنها صرف امور و کارهای مهم کنید.  موارد کم اهمیت را به بعد از انجام کارهای مهم خود موکول کنید.

تکنیک مدیریت زمانی GTD ، چه توصیه ای به ما دارد؟

 مهم ترین موضوعی که تکنیک GTD  بر آن تاکید دارد، این است که ذهن خود را از  مواردی که ممکن است، حواسمان را از کارمان پرت کند، خالی کنید.

خیلی چیزها ممکن است، در حین انجام کار ذهن ما را مشغول کند. و حواس ما را از انجام کار اصلی پرت کند.  مواردی مثل زنگ تلفن، پیام های گوشی موبایل، پرداخت قبوض جدید و…. تا حد زیادی می تواند، حواس ما را از کار اصلی پرت کند.

تکنیک GTD به شما توصیه می کند، که ذهن خود را از همه این چیزها خالی کنید. شما می توانید  در دفتر یادداشت خود مواردی را که ذهن شما را به آن ها مشغول کرده را یادداشت کنید، تا بعد از انجام کارهایتان به آن موضوعات بپردازید.

تکنیک GTD  همچنین به شما توصیه می کند، که علاوه بر به کارگیری این تکنیک برای مدیریت بهتر زمان خود، از نرم افراز مدیریت پروژه نیز برای مدیرت هر چه بهتر پروژه ها و برنامه کاری خود استفاده کنید تا به موفقیت و کامیابی بیشتری دست یابید.

موارد کاربردی تکنیک GTD

شما با استفاده از تکنیک GTD ، علاوه بر آن که می توانید زندگی روزانه و شخصی خود را بهتر مدیریت کنید، و  به آن سر و سامانی بدهید. از این تکنیک کاربردی می توانید، در محل کار، شرکت، ادارات و یا کسب و کاری که به آن مشغول هستید، استفاده کرده. و زمان خود را به بهترین نحو ممکن مدیریت کنید.

کلام پایانی…

در این مقاله، با تکنیک GTD آشنا شدید. شما با استفاده از تکنیک مدیریت زمان به سبک GTD ، به راحتی خواهید توانست زمان خود را مدیریت کرده. و از زمانی که در اختیار دارید، بهترین بهره و استفاده ممکن را ببرید، و به اهداف مهم خود برسید.

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید