گام هایی برای افزایش مهارت تصمیم گیری

در این مقاله می خواهیم به شما راهکارهایی ارائه دهیم تا با استفاده از این راهکارها، گام هایی برای افزایش مهارت تصمیم گیری در زندگی روزمره خود موفق تر باشید.

دلایل ضرورت افزایش مهارت تصمیم گیری در خود

در هر لحظه از زندگی خود و در تحت شرایط مختلف، تصمیم گیری می کنیم و هر تصمیمی می تواند عواقب و  پیامدهای خاص خود را داشته باشد.

یک تصمیم گیری نا به جا می تواند کل زندگی ما را تحت الشعاع خود قرار دهد و حتی در برخی مواقع از پس جبران آن بر نیاییم.

پس مهم است که مهارت تصمیم گیری خود را افزایش دهیم تا به راحتی و بدون دخالت نظر دیگران، برای زندگی خود تصمیم درست بگیریم.

کسانی که اعتماد به نفس پایین و ضعف در مهارت تصمیم گیری دارند، در زندگی خود با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد؛ زیرا این دسته از افراد حتی اجازه می دهند که دیگران در زندگی آن ها دخالت کنند و برای سرنوشت آن ها تصمیم گیری کنند.

ویژگی های شخصیتی افراد با قدرت تصمیم گیری بالا

کسانی که قدرت تصمیم گیری بالایی دارند و مهارت تصمیم گیری را  به درستی آموخته اند، افراد با اعتماد به نفسی هستند که برخلاف افراد با اعتماد به نفس پایین، اجازه نخواهند داد که دیگران به جای آن ها تصمیم گیری کنند و در زندگی آن ها دخالت کنند.

افراد با مهارت تصمیم گیری بالا در زندگی افراد موفق تری هستند؛ زیرا شهامت و شجاعت تصمیمی گیری دارند و از بیان تصمیمات خود به دیگران هراسی ندارند؛ ریسک پذیر هستند و می توانند پای عواقب و مسئولیت تصمیمات خود بایستند.

گام هایی برای تقویت و  افزایش مهارت تصمیم گیری

حال که با ضرورت افزایش مهارت تصمیم گیری و ویژگی های شخصیتی افراد با قدرت تصمیم گیری بالا آشنا شدید، بهتر است با تعدادی راهکار برای افرایش مهارت تصمیم گیری نیز آشنا شوید تا از مزایا و فواید آن، بهره بیشتری بتوانید ببرید. این گام ها عبارتند از:

1- با این موضوع همانند یک تمرین ورزشی برخورد کنید

تمرین ورزشی

مهارت تصمیم گیری نیز همانند بسیاری از مهازت ها از جمله مهارت های ورزشی و.. نیاز به تمرین و تکرار هر روزه دارد.

هر روز تمرین کنید و با خود این جمله را بگویید که امروز تصمیم گیرنده من هستم و نمی گذارم کسی در تصمیمات شخصی و روزمره من دخالت کند.

2- با افراد با اعتماد به نفس و مصمم هم نشینی کنید

با افراد با اعتماد به نفس و مصمم هم نشینی کنید

از قدیم گفته اند که “کمال همنشین در من اثر کرد”؛ این جمله می تواند در مورد راهکارهای افزایش مهارت تصمیم گیری هم مصداق عینی و بارز داشته باشد.

مهم است که با چه کسانی نشست و برخاست می کنید و مخاطبان شما چه کسانی هستند.

به هیچ وجه با افراد کم اعتماد به نفس که ضعف تصمیم گیری دارند آمد و شد و یا هم نشینی نکنید و یا نهایتا او را تشویق کنید که مهارت تصمیم گیری را در خود تقویت کند تا بتواند از کمبود اعتماد به نفس نجات پیدا کند.

3- از قبل مزایا و معایب نوع تصمیماتی که می خواهید بگیرید را شناسایی کنید

مزایا و معایب نوع تصمیمات

یکی از راهکارهای مهم برای افزایش مهارت تصمیم گیری و هم چنین اعتماد به نفس در تصمیم گیری این است که از قبل آن که تصمیم خود را عملی و اجرایی کنید و آن را به منصه ظهور برسانید، با خود به قول معروف”دو دو تا چهار تا” انجام دهید تا بعدها از عواقب اجرای تصمیمات خود پشیمان نشوید.

4- مسئولیت پذیر باشید و پای تصمیمات خود بایستید

برای افزایش مهارت تصمیم گیری خود، مسئولیت پذیر باشید و پای تصمیمات خود بایستید

حتی اگر با وجود دو دو تا چهارتا کردن و پیش بینی همه اتفاقات و عواقب، اتفاق غیر منتظره ای رخ داد که تصمیمات شما را تحت الشعاع قرار داد، به هیچ وجه اعتماد به نفس خود را از دست ندهید و پای تصمیماتی که گرفته اید بایستید؛ مسئولیت پذیر باشید و عواقب تصمیمات خود را گردن بگیرید.

5- عجول نباشید

برای افزایش مهارت تصمیم گیری خود، عجول نباشید

برای افزایش مهارت تصمیم گیری مهم است که عجول نباشید. اگر می دانید تصمیمی که گرفته اید درست و صحیح است، به هیچ وجه نباید با عجله و شتاب کار خود را خراب کنید.

شما باید سعی کنید که تصمیم خود را در موقعیت درست خود اجرا کنید؛ زیرا در غیر این صورت ممکن است تصمیماتتان به خوبی و درستی اجرا نشوند و اعتماد به نفس شما در تصمیم گیری پایین بیاید.

6- گذشته را از سرتان بیرون کنید

گذشته را از سرتان بیرون کنید

برای آن که بتوانید مهارت تصمیم گیری را در خود  تقویت کنید، لازم است که گذشته را از سرتان بیرون کنید؛ زیرا افراد در برهه های مختلف و مقاطعی از زندگی خود تصمیمات اشتباه گرفته اند.

در واقع، شما با فکر کردن بیش از حد به گذشته، وقت خود را تلف می کنید و قدرت و مهارت تصمیم گیری تان را کاهش می دهید. به جای غرق شدن بیش از حد در اشتباهات گذشته خود، از آن ها درس بگیرید و سعی کنید مهارت تصمیم گیری خود در موقعیت های مشابه را افزایش دهید.

کلام آخر…

در این مقاله با راهکارهای افزایش مهارت تصمیم گیری آشنا شدید و با نشانه های افراد کم اعتماد به نفس و افراد جراتمند آشنا شدید و دریافتید که افراد کم اعتماد به نفس قدرت تصمیم گیری پایین تر و افرد با اعتماد به نفس بیشر، دارای قدرت تصمیم گیری بیشتری هستند.

با استفاده از راهکارهای ارائه شده در این مقاله جهت افزایش قدرت تصمیم گیری خواهید توانست با تقویت اعتماد به نفس خود، قدرت و مهارت تصمیم گیری در خود را تقویت کنید.

شما همچنین با استفاده از نرم افزار مدیریت پروژه خواهید توانست پروژه ها و کارهای محول شده را با گرفتن تصمیمات درست و به جا به نحو احسن انجام داده و مدیر  پروژه را از خود راضی نگه دارید.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید