چگونه یک برنامه ریزی برای خود تدوین کنید؟

درباره اهمیت برنامه ریزی و همچنین اولویت بندی در برنامه ریزی به طور مفصل در مقالات پیشین توضیح داده شد. همان طور که می دانید تا برنامه ریزی درست و صحیح نداشته باشیم؛ و در برنامه ریزی خود از اهمیت اولویت بندی در برنامه ریزی روزانه خود غافل شویم، به هیچ وجه نخواهیم توانست به اهداف عالی کوتاه مدت و یا بلندمدت خود برسیم. باید طوری برنامه ریزی کنیم که مطمئن باشیم، آن برنامه ریزی را دوست داریم و در میانه راه از آن خسته نمی شویم. در این مقاله می خواهیم شما را با نحوه انجام یک برنامه ریزی دوست داشتنی آشنا کنیم.

اولین قدم در برنامه ریزی

شما باید طوری برنامه ریزی کنید که از انجام آن خسته نشوید. این موضوع بسیار حائز اهمیت است. زیرا اگر برنامه ریزی انجام دهید که دلخواهتان نباشد و یا به نحوی برنامه ریزی و اولویت بندی در برنامه های روزانه خود داشته باشید که در کوتاه مدت از آن خسته شوید، هرگز به آرزو و هدفی که در سرتان می پرورانید نخواهید رسید. در ادامه مقاله با ویژگی ها، خصوصیات و سایر نکات مربوط به یک برنامه ریزی دوست داشتنی آشنا خواهید شد.

برنامه ریزی
برنامه ریزی

ویژگی هایی که یک برنامه ریزی دوست داشتنی باید داشته باشد

  • اولین قدم برای داشتن یک برنامه ریزی دوست داشتنی این است که برنامه ریزی شما به نحوی باشد که فشار زیادی بر شما وارد نشود؛ زیرا فشار روحی و جسمی ناشی از یک برنامه ریزی سخت و سنگین این است؛ که ممکن شما در  میانه راه احساس کنید که دیگر نمی توانید به مسیر خود ادامه دهید.  ممکن است حتی اعصابتان بابت این موضوع تا چند وقت به هم بریزد و در ادامه کار شما وقفه ایجاد کند.
  • دومین قدم برای داشتن یک برنامه ریزی دوست داشتنی این است که برنامه ریزی منعطفی داشته باشید. در حین این که دارید برای خودتان برنامه ریزی و اولویت بندی می کنید، همه جوانب را در نظر داشته باشید تا هم از برنامه کاری تان عقب نیفتید. با توجه به آن هم بتوانید به مشغله های روزمره خود برسید؛ زیرا در طول زندگی هر فردی ممکن است اتفاقات متعددی به وقوع بپیوندد. اتفاقاتی نظیر بیماری ، فوت بستگان، عروسی اقوام و… می تواند از جمله این اتفاقات باشد.
  • سومین قدم این است که از نرم افزارهای کامپیوتری برای انجام برنامه ریزی خود استفاده کنید. شما برای طرح ریزی یک برنامه ریزی دوست داشتنی و جذاب می توانید از نرم افزار مدیریت پروژه استفاده کنید.

چرا برنامه ریزی خودم را دوست ندارم؟

  • شما به هر دلیلی ممکن است خاطره بدی از برنامه ریزی در ذهنتان باقی مانده باشد. دلایلی از جمله نداشتن یک برنامه ریزی دوست داشتنی و صحیح می تواند دلیل این خاطره بد شما از برنامه ریزی تان باشد.
  • دلیل دیگر می تواند این باشد که شما نتوانسته اید با نوع برنامه ریزی و اولویت بندی خودتان ارتباط عاطفی برقرار کنید. یعنی نتوانید با برنامه ریزی که انجام داده اید خو بگیرید و این یکی از مهم ترین دلایلی است که می تواند نشان دهد که شما برنامه ریزی دوست داشتنی ندارید.
  • یک دلیل دیگر می تواند عدم شناخت کافی از خودتان باشد. شما تا وقتی به خودشناسی درونی نرسیده اید و  از خودتان شناخت درونی و درستی ندارید، نخواهید توانست برنامه ریزی که دوست دارید انجام دهید؛ نه تنها برنامه ریزی بلکه بسیاری دیگر از مشغله های روزمره ای که با آن درگیر هستید را نخواهید توانست به درستی پیش ببرید.

کلام آخر…

همان طور که بارها و بارها گفته شد، برنامه ریزی یکی از بخش های مهم و جدانشدنی زندگی است. به شرطی که بتوانید به برنامه ریزی تان پایبند بمانید. پس چه بهتر که برنامه ریزی خود را به نحوی اولویت بندی و طرح ریزی کنید که آن را دوست داشته باشید و برنامه ریزی خود را تبدیل به یک برنامه ریزی دوست داشتنی کنید که هر روز و بدون آن که ذره ای احساس خستگی و دلزدگی و بسیار مصمم اهداف و آمال خود را بهتر پیش ببریم.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید