انواع هدف در برنامه ریزی به چند دسته تقسیم میشوند؟

همان طور که به کرات در مقالات گذشته در مورد آن صحبت کردیم، دیگر می توانید به خوبی نقش مثبت داشتن هدف مشخص برای داشتن یک برنامه ریزی عملیاتی و دقیق را درک کنید. در این مقاله با یکدیگر به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت که انواع هدف در برنامه ریزی به چند دسته تقسیم می شوند و هر یک چه ویژگی هایی دارند.

سوالات مهم برای تعیین هدف

قبل از پرداختن به انواع هدف در برنامه ریزی ، ابتدا باید به یک سری سوالات پاسخ دهیم تا تکلیفمان را با خودمان مشخص کنیم. این سوالات عبارتند از:

  • تعیین موقعیت کنونی و این که هم اکنون در چه موقعیتی قرار داریم؟
  • می خواهیم چه تغییری را در موقعیت کنونی خود به وجود آوریم و به دنبال چه هستیم؟
  • چه برنامه هایی برای رسیدن به هدف مورد نظر داریم؟
  • در تعیین اهداف خود باید به چه نکاتی توجه داشته باشیم؟

قبل از رسیدن به مبحث اصلی که بررسی انواع هدف در برنامه ریزی است، در هنگام تعیین هدف و هدف گذاری برای آینده، در ابتدا باید نکاتی را مورد توجه قرار دهیم. این نکات مهم عبارتند از:

1-  اهدافی را که در سرمان داریم را روی کاغذ بنویسیم تا براساس آن بتوانیم برنامه ریزی دقیق تری داشته باشیم.

2- بر اساس اهدافی که برای خود تعیین کرده ایم، بررسی کنیم که با توجه به امکانات کنونی و بودجه ای که در دست داریم، اهدافمان تا چه میزان تحقق پذیر و قابل اجراست.

3- تا حد امکان سعی کنیم اهدافمان مقیاس کمی داشته باشد تا مقیاس کیفی.

4- به دنبال هدفی برویم که می دانیم در آن موفق می شویم؛ زیرا موفقیت در هدف تعیین شده، می تواند اعتماد به نفس ما را افزایش داده و به ما کمک می کند تا در مسیر  هدف خود کامیابی های بیشتری را به دست آوریم.

تعیین هدف چه فایده ای دارد؟

انواع هدف در برنامه ریزی

 

از جمله فواید تعیین هدف می توان به این نکته اشاره کرد که با مشخص کردن هدف است می توانیم برنامه ریزی دقیق تری دشته باشیم و بر اساس آن، انواع هدف در برنامه ریزی خود را مشخص کنیم.

تعیین انواع هدف در برنامه ریزی می تواند انگیزه ما را برای رسیدن به هدف موردنظر بیشتر کند و در واقع می توان گفت که ارتباط مستقیمی میان مشخص کردن انواع هدف در برنامه ریزی و افزایش میزان انگیزه وجود دارد.

انواع هدف در برنامه ریزی

انواع هدف در برنامه ریزی ، به سه دسته تقسیم می شود:

انواع هدف در برنامه ریزی

اهداف کوتاه مدت

 

در تعیین انواع هدف برای برنامه ریزی ، ابتدا می توانیم از اهداف کوتاه مدت خود شروع به کار کنیم و  به قول معروف، استارت کار را بزنیم.

اهداف کوتاه مدت می تواند شاهراهی برای رساندن ما به اهداف میان مدت و در نهایت بلند مدتمان داشته باشد و به اندازه کافی فرصت و امکانات لازم برای رسیدن به ایده آل های مورد نظر خود را بتوانیم تعیین کنیم.

اهداف میان مدت

اهداف میان مدت را نیز می توان در لیست انواع هدف برای برنامه ریزی قرار داد. اهداف میان مدت می توانند نقش فوق العاده مهم در رسیدن ما به اهداف بلند مدت و ایده آل مدنظرمان ایفا کنند و میزتوان گفت که از جمله شروط برای رسیدن به موفقیت و کامیابی، تعیین اهداف میان مدت در برنامه ریزی روزانه مان است.

اهداف بلند مدت

اهداف بلندمدت را می توان در لیست آخر انواع هدف برای برنامه ریزی قرار داد. بر اساس تعیین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت خود می توانیم به اهداف بلندمدت برنامه مدنظر خود دست یابیم و به آن چه که در اوایل استارت کار در سرمان می پروراندیم دست یابیم.

کاربرد تعیین انواع هدف در برنامه ریزی ( در زندگی روزمره)

تعیین انواع هدف برای برنامه ریزی تنها صرفا مخصوص اهداف شغلی و… نیست و می تواند در تمام جنبه های زندگیمان تاثیرگذار بوده و ما را سریع تر به خواسته هایمان برساند.

به طور مثال فرض کنید که فرد چاقی هستید و قصد کاهش وزن دارید و بر فرض مثال، 30 کیلو اضافه وزن دارید و  یکی از اهداف شما در زندگی، کاهش وزن است.

شما نمی توانید به یکباره به کاهش وزن دست یابید و کم کردن 30 کیلو وزن، کار زمانبری است. برای موفقیت در هدف خود که همان کاهش وزن و تناسب اندام است،  تعیین انواع هدف در برنامه ریزی و تقسیم بندی آن به اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت می تواند بسیار کمک کننده باشد.

اهداف میان مدت شما برای کاهش وزن می تواند این باشد که هر هفته دو کیلو وزن کم کنید.

اهداف کوتاه مدت شما می تواند این باشد که در هر ماه 8 کیلو وزن کم کنید.

شما بر اساس تعیین انواع هدف در برنامه ریزی( اهداف کوتاه مدت و میان مدت) خود برای کاهش وزن خواهید توانست به تدریج به هدف بلند مدت خود که همان کاهش وزن 30 کیلویی است دست پیدا کنید و در کاهش وزن موفق شوید.

همچنین در سایر اهداف روزمره ای همچون درس خواندن و… نیز می توانید بر اساس روش تعیین انواع هدف در برنامه ریزی ، گام به گام به اهداف مورد نظر خود نزدیکتر شوید.

کلام آخر

در این مقاله با انواع هدف در برنامه ریزی و  ویژگی هر یک از انواع اهداف آشنا شدید. قطعا با دسته بندی انواع هدف در برنامه ریزی ، بهتر خواهید توانست به اهداف مورد نظر خود نائل شوید و رسیدن به هدف مورد نظر آن قدرها هم برایتان مشکل نباشد.

همچنین علاوه بر انجام تقسیم بندی اهداف برای رسیدن به مقصود مورد نظر، با استفاده از نرم افزار مدیریت پروژه بهتر خواهید توانست اهداف خود را پیش ببرید.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید