اهمیت مدیریت پروژه را دست‌کم نگیرید!

 

طبق آخرین تحقیقات به عمل آمده از موسسه‌های گوناگون فقط ۵۶ درصد از ارگان‌ها و سازمان‌ها به اهمیت مدیریت پروژه واقف می‌باشند. بسیاری از موسسات از  ضرورت آن آگاه نیستند، به همین دلیل این شرکت‌ها در حوزه با مشکل مواجه می‌شوند.

یکی از مشکلات رایج در شرکت‌ها مخصوصاً شرکت های ساختمانی که به اهمیت مدیریت پروژه ساختمانی آگاه نیستند به موقع تمام نشدن کار و صرف هزینه های زیاد می باشد. به همین دلیل ضرورت مدیریت زمان در کار بسیار زیاد می باشد، شما می توانید با استفاده از نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی می‌توانید زمان و هزینه های پروژه را رهبری کنید.

اما اینکه مدیریت پروژه به چه دلیلی ضرورت دارد موضوعی می باشد که ما در این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

مدیریت پروژه ساختمانی چیست؟

در این قسمت از مقاله و قبل از اینکه به بررسی اهمیت مدیریت پروژه ساختمانی بپردازیم، ابتدا لازم است که بدانیم مدیریت پروژه چیست؟

مدیریت پروژه را می توان یکی از مهمترین پست ها در پروژه های تیمی به ویژه پروژه های ساختمانی دانست و این سمت یکی از مسئولیت پذیرترین پست ها می باشد. مدیران پروژه فعالیت های مختلفی مانند برآورد هزینه های پروژه و اطمینان از بودجه و زمان کافی برای تکمیل پروژه را انجام می دهند. در همین بخش  نقش مدیریت پروژه آنلاین را نادیده نگیرید.

مدیریت کنترل پروژه به چه معنا  می باشد؟

یکی از دلایل اهمیت مدیریت پروژه ساختمانی کنترل طرح و برنامه می‌باشد.

کنترل پروژه به معنای عنصری می‌باشد که باعث می‌شود پروژه در زمانبندی مشخص و با بودجه تعیین شده رو به جلو حرکت کند. به شکل کلی تاثیر نقش کنترل پروژه در موفقیت و یا عدم موفقیت یک پروژه مخصوصاً پروژه ساختمانی انکارناپذیر می‌باشد. چرا که کنترل پروژه باعث می‌شود که تیم مدیریت  پروژه اطلاعات دقیق و به موقع دریافت کنند و همین موضوع باعث می‌شود تا کار به بهترین شکل ممکن پیش برود همچنین با کنترل پروژه مدیران پروژه تصمیمات آگاهانه ای اتخاذ می کنند که می‌تواند باعث پیشبرد سریع و به موقع پروژه شود.

 

اهمیت مدیریت پروژه

دلایل اهمیت مدیریت پروژه ساختمانی

بنا به دلایل مختلفی مدیریت پروژه ساختمانی از اهمیت ویژه و فوق العاده برخوردار می‌باشد. در ادامه به بررسی چند مورد از دلایل اهمیت مدیریت پروژه ساختمانی خواهیم پرداخت.

اکثر مدیران پروژه‌ها چه ساختمانی و چه غیر ساختمانی تحت فشار زیادی قرار دارند تا پروژه را در زمان مناسب و مقرر تحویل دهند. در مواقعی که تاریخ سررسیدها از دست می‌رود ممکن است که کارها با عجله انجام شود که نتیجه آن انجام کار با کیفیت پایین می‌باشد.

متودولوژی‌هایی مانند Agile با به وجود آوردن یک مرحله جداگانه به منظور آزمایش و بررسی در هر مرحله کاربرد و کیفیت محصول تحویل داده شده را تضمین می‌نمایند. مدیریت صحیح پروژه این امکان را به شما می‌دهد که زمان و منابع مالی را به درستی کنترل نمایید.

برنامه‌ریزی بهتر

ضرورت برنامه ریزی بهتر نه تنها در مدیریت پروژه ساختمانی بلکه برای همه پروژه ها بسیار مشهود می باشد. چرا که در صورت نداشتن برنامه‌ریزی کار به درستی پیش نمی‌رود.

برنامه‌ریزی یک پروژه به شکل موثر از ابتدای کار می‌تواند اساس و پایه یک کار موفق را بنا نماید. مدیریت پروژه شامل مرحله‌ای برای برنامه پروژه می‌باشد که شما می‌توانید با آن اهداف دامنه و زمان بندی را به روشنی تعریف می کند.

انواع مدیریت ریسک

مدیریت ریسک ها یکی دیگر از دلایل ضرورت مدیریت پروژه ساختمانی است. این فرآیند یک نکته بسیار مهم در مدیریت پروژه می باشد، که برای موفقیت پروژه بسیار حیاتی است.

یک مدیر خوب پروژه هرگز خطرات را نادیده نمی‌گیرد مهم نیست که تاثیر آنها تا چه حدی جزئی باشد هر ریسکی باید در اکثر زمان به درستی تحلیل و بررسی شود.

از سایر دلایل اهمیت مدیریت پروژه ساختمانی میتوان به ارتباط مداوم با پرسنل و کارفرما، تخصیص موثر منابع، بهبود رضایت مشتری و یادگیری از گذشته و نظارت مستمر اشاره نمود.

نتیجه گیری

ما در این مقاله به بررسی اهمیت مدیریت پروژه و مشخصاً اهمیت مدیریت پروژه ساختمانی پرداختیم. امیدواریم که با مطالعه این مقاله اطلاعات کافی در مورد دلایل اهمیت مدیریت پروژه ساختمانی به دست آورده باشید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید