با قانون بروکس در مدیریت پروژه آشنا شوید…

اگر مدیر پروژه باشید و یا به تازگی با برخی مفاهیم مدیریت پروژه آشنا شده باشید، قطعا قانون بروکس نیز به گوشتان خورده است. این قانون را فردی به نام بروکس که مدیر پروژه های سخت افزاری و نرم افزاری بود مطرح کرد و طبیعتا چون خود او کاشف این قانون بود، نام خود را بر روی آن گذاشت.

قانون بروکس در مدیریت پروژه به چه معناست؟

قانون بروکس در مدیریت پروژه بر روی این موضوع تاکید دارد که “وقتی یک پروژه تاخیر داشته باشد، آوردن افراد جدید می تواند تاخیر پروژه را بیشتر کند”.

 

 

قانون بروکس

آیا افزودن تعداد افراد بیشتر به منظور افزایش سرعت عمل اجرای پروژه کار درستی است؟

برای روشن تر شدن این موضوع می خواهم برای ما یک نمونه مثال بیاورم؛ شرکت اپل قصد راه اندازی نرم افزار عکاسی به نام آرچر را داشت و در این پروژه تاخیر ایجاد شده بود؛ شرکت اپل به منظور افزایش سرعت عمل اجرای پروژه تصمیم گرفت که عکس قانون بروکس عمل کند و به تعداد اعضای تیم خود بیفزاید. طبیعتا آموزش افاد تازه وارد به تیم پروژه و هماهنگ شدن با سایر اعضای تیم کمی زمانبر است و همین اتفاق هم افتاد و نرم افزار  آرچر با تاخیر 9 ماهه وارد بازار شد و تبدیل به یکی از ناکارآمدترین نرم افزارها شد.

پس چه کاری باید انجام داد؟

پس همان طور که قانون بروکس در مدیریت پروژه و همچنین یک نمونه مثال بارز و عینی در مورد عدم به کارگیری این قانون در مدیریت پروژه آشنا شدید، حتما به عنوان مدیر پروژه برایتان این سوال پیش می آید که برای پیشبرد سریع تر پروژه ای که با تاخیر مواجه شده، دقیقا باید چه کاری انجام دهیم؟

در جواب این سوال می توان گفت که طبق قانون بروکس باید با همان تعداد نیروی کار به پروژه ادامه داد؛ اما این بار با برنامه ریزی دقیق تر و مدیریت زمان بهتر. به عنوان مدیر پروژه باید به  اعضای تیم خود یادآوری کنید که مدیریت زمان اصل بسیار مهم برای پیشبرد سریع تر هر پروژه است.

اگر احیانا پروژه نیز  به هر دلیلیل از جمله کمبود منابع مالی و… به تاخیر افتاد،  طبق قانون بروکس، بهترین راه این نیست که  به تعداد و نفرات اعضای تیم خود بیفزایید، بلکه باید به درستی زمان را مدیریت کنید، تا از تاخیر بیشتر پروژه جلوگیری شود.

 

قانون بروکس

مزایای استفاده از قانون بروکس در مدیریت پروژه

  • کوتاه تر شدن زمان انجام پروژه
  • بالاتر رفتن راندمان و بازدهی پروژه
  • افزایش تمرکز بر روی پروژه کاری به جای استخدام تعداد افراد بیشتر
  • مدیریت زمان و برنامه ریزی بهتر برای تحویل هر چه سریع تر پروژه کاری
  • تحویل سریع تر پروژه
  • مدیریت هزینه پروژه

استفاده از نرم افزار به منظور پیشبرد بهتر کارهای پروژه

علاوه بر استفاده از قانون بروکس برای پیشبرد سریع تر مراحل اجرای پروژه برای پیشبرد سریع تر کارهای پروژه و این که از تاخیر بیشتر پروژه کاری جلوگیری کنید می توانید از نرم افزار مدیریت پروژه و نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی( مخصوص پروژه های عمرانی ) استفاده کنید. استفاده از  این نرم افزارهای کاربردی بهتر می تواند شما در به پایان رساندن پروژه تاخیری تان کمک کند.

سخن آخر…

در این مقاله با کاربرد قانون بروکس در مدیریت پروژه آشنا شدید و دریافتید که لزوما افزودن به تعداد اعضای پروژه نمی تواند پروژه را سریع تر به مقصد برساند؛ زیرا استخدام نیروی کار بیشتر به معنای گذاشتن زمان بیشتر برای آموزش لازم به اعضای جدید و همچنین افزایش هزینه و در نتیجه کمبود بودجه است که حتی می تواند منجر به شکست پروژه نیز بیانجامد.

استفاده از قانون بروکس در زودتر به سرانجام رساندن پروژه های تاخیری می تواند بسیار کمک کننده و راهگشا باشد؛ زیرا به شما در مدیریت بهتر زمان، برنامه زمانبدی و برنامه ریزی بهتر و دقیق تر ، افزایش راندمان و کیفیت کاری و در نهایت تحویل سریع تر پروژه کمک بیشتری خواهد کرد.

همچنین برای افزایش سرعت کاری خود و انجام بیشترین کار در کوتاه ترین زمان ممکن می توانید از نرم افرازهای به روزی که در سطرهای بالایی مقاله به شما معرفی کردم نیز استفاده کنید تا خیال خود را بابت تحویل سریع تر پروژه هایی که در دست دارید  آسوده کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید