تهیه جریان نقدینگی(Cash Flow)

در بازار کنونی بسیاری از کارفرمایان و پیمانکاران پروژه هستند، که سعی بر کاهش هزینه های تمام شده پروژه و در عین حال افزایش سود ناشی از اجرای پروژه را دارند. برای رسیدن به این مهم لازم است تا مدیریت هزینه موثری در جریان مدیریت و اجرای پروژه داشته باشیم. در این جاست که سخن از تهیه جریان نقدینگی(Cash Flow) به میان می آید. در این مقاله نیز قصد داریم به موضوع ” تهیه جریان نقدینگی” و تاثیر آن بر  مدیریت موفق پروژه بپردازیم.

جریان نقدینگی چیست؟

قبل از آن که به سراغ اصل موضوع برویم، لازم است که تعریفی از جریان نقدینگی به شما ارائه دهم. منظور از جریان نقدینگی، میزان هزینه ای است که در جریان اجرای پروژه انجام میگردد. مدیران و کارفرمایان نیز به دنبال راه حلی برای کنترل میزان نقدینگی و جلوگیری از افزایش هزینه ها هستند. تنها راه حل در این مرحله و قبل از آغاز پروژه، انجام یک برنامه ریزی و برآورد دقیق از میزان بودجه مورد نیاز برای اجرای پروژه، تهیه برنامه زمانبندی برای انجام هر یکی از مراحل انجام پروژه و تهیه جریان نقدینگی برای اجرای موفق پروژه است.

تهیه جریان نقدینگی در جریان مدیریت پروژه، شامل چه مواردی است؟

بسته به نوع پروژه که بزرگ و پیچیده باشد و یا کوچک و کوتاه مدت، میزان هزینه ها متفاوت است. و این امر میتواند خود را در تهیه جریان نقدینگی خود را نشان دهد. تهیه جریان نقدینگی می تواند شامل یک لیست باشد. که در آن تمام هزینه های مربوط به اجرای یک پروژه خاص در آن مشخص شده است.

هزینه های معمول در پروژه

همان طور که در سطر قبل گفتیم، بسته به نوع پروژه میزان هزینه نیز متفاوت است. ولی به طور معمول هزینه های یک پروژه میتواند شامل موارد زیر باشد؛ این موارد عبارتند از:

  • هزینه مربوط به تجهیزات مورد نیاز
  • مصالح مورد نیاز برای پروژه های ساختمانی
  • منابع انسانی
  • تهیه مجوزهای لازم
  • و…

در آمدهای پروژه

در کنار هزینه هایی که برای اجرای پروژه انجام میگیرد، هدف تمامی آن ها رسیدن به سود و درآمد بیشتر است. از جمله درآمدهای پروژه میتوان به درآمدهای حاصل از فروش و یا پیش فروش محصول پروژه در قالب سهام بورس، فروش نقدی پروژه و… اشاره کرد.

 

تهیه جریان نقدینگی

اهمیت تهیه جریان نقدینگی برای اجرای موفقیت آمیز پروژه

  • تهیه جریان نقدینگی به این منظور حائز اهمیت است. که میتواند به شما در مدیریت موثر هزینه و درآمدها در جریان اجرای پروژه کمک زیادی بکند.
  • با تهیه جریان نقدیگی( Cash Flow) به نحو احسن خواهید توانست به مدیریت ریسک های احتمالی موجود در جریان اجرای پروژه بپردازید.
  • انجام این کار می تواند از بروز زیان و کسری بودجه در جریان اجرای پروژه و در نهایت شکست پروژه جلوگیری کند.

حوزه های کاری مربوط به تهیه جریان نقدینگی قبل از اجرای پروژه

در تهیه جریان نقدینگی پروژه ( Cash Flow) ، سه حوزه فعالیت میکنند تا بتوانند برای بودجه ای که به منظور اجرای پروژه در اختیار یک نهاد و یا شرکت قرار گرفته، برنامه ریزی و بودجه بندی های لازم را انجام دهند. این حوزه ها عبارتند از:

  • واحد برنامه ریزی: تعیین هدف، برنامه ریزی و بودجه بندی منابع مالی پروژه را بر عهده دارد.
  • بخش مالی: مدیریت منابع مورد نیاز پروژه و میزان هزینه کرد، مدیریت خرید و قراردادها را عهده دار است.
  • حوزه اجرایی: مدیریت پیمانکاران، مدیریت اسناد، مدیریت پروژه ها و ارزیابی پیمانکاران بر عهده نهاد اجرایی حوزه مدیریت پروژه است.

تهیه برنامه زمانبندی

بعد از طی مراحل تعیین هدف پروژه و برنامه ریزی برای منابع پروژه، تهیه یک برنامه زمانبندی بسیار حائز اهمیت است. این برنامه زمانبندی به مدیر پروژه و اعضای تیم او کمک میکند که در هر مرحله بدانند که برای پیشبرد پروژه، به چه میزان باید هزینه انجام دهند. این مهم میتواند به مدیریت ریسک های احتمالی پروژه و انجام به موقع پروژه کمک زیادی بکند.

استفاده از نرم افزار برای Cash Flow

استفاده از نرم افزار به منظور Cash Flow  و یا همان تهیه جریان نقدینگی می تواند بسیار مفید و کارساز باشد. زیرا میتواند اطلاعات دقیق و جامعی را در رابطه با پروژه در اختیارتان بگذارد که میتواند به شما در انجام برنامه ریزی دقیق به منظور پیشبرد موفق پروژه کمک کند. شما میتوانید به تناسب نوع پروژه، از نرم افزار مدیریت پروژه و یا نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی استفاده کنید و در نهایت پروژه  خود را با موفقیت به سرانجام برسانید.

سخن آخر

در این مقاله با نقش و اهمیت تهیه جریان نقدینگی در موفق پیشرفتن روند اجرای پروژه آشنا شدید و دریافتید که انجام این کار به منظور مدیریت صحیح هزینه های پروژه، مدیریت ریسک های احتمالی، کاهش ضرر و زیان مالی و جلوگیری از شکست پروژه چقدر میتواند مفید و موثر باشد.

 

 

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید