صفر تا صد مدیریت پروژه ساختمانی و ساخت و ساز

مدیریت پروژه ساختمانی یک فرآیند پیچیده است که مستلزم دانش و مهارت در زمینه‌های مختلف از جمله مهندسی، ساخت و ساز، مدیریت و مالی است.

مدیر پروژه ساختمانی فردی است که مسئول برنامه‌ریزی، سازماندهی، مدیریت و کنترل منابع برای تکمیل یک پروژه ساختمانی است.

مدیر پروژه ساختمانی باید دارای دانش و مهارت‌های زیر باشد:

  • دانش و تجربه در زمینه مهندسی و ساخت و ساز
  • مهارت‌های مدیریتی و رهبری
  • مهارت‌های ارتباطی و مذاکره
  • مهارت‌های حل مسئله و تصمیم‌گیری

مدیریت پروژه ساختمانی نقش مهمی در موفقیت یک پروژه ساختمانی دارد. یک مدیر ماهر می‌تواند از پیچیدگی و تنوع به نفع خود استفاده کرده و فعالیت را به موقع، با بودجه و کیفیت مطلوب با استفاده از نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی با سرعت بیشتری تکمیل کند.

مدیر پروژه ساختمانی کیست؟

مدیر پروژه، شخصی می‌باشد که یک نقش حیاتی در پروژه بر عهده دارد. معمولاً نقش مدیر پروژه توسط یک پیمانکار یا مالکی که پروژه‌های داخلی را مدیریت می‌نماید و یا حتی در بعضی از مواقع  یک مدیر ساخت و ساز اختصاصی تعیین می‌شود. مدیر پروژه با استفاده از نرم‌افزار مدیریت پروژه سعی در مدیریت پروژه به بهترین شکل ممکن دارد.

معمولاً هدف مدیر پروژه این است که کل فرآیند ساخت و ساز طبق برنامه با بودجه تعیین شده و در زمان مقرر به پایان برسد. در واقع مدیریت پروژه مسئول حفظ یک برنامه فشرده، تخصیص منابع، اجتناب از پراکندگی و بی‌نظمی و البته کنترل بودجه را بر عهده دارد.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که تضمین کیفیت مهمترین تعهد مدیریت پروژه می‌باشد.

مدیریت پروژه ساختمانی

مراحل مدیریت پروژه ساختمانی

مدیریت پروژه را می‌توانیم به بخش‌های متفاوت و گوناگونی تقسیم کنیم. هر بخش می‌تواند در بحث کلی پروژه تاثیرگذار باشد. مهمترین مراحل مدیریت پروژه ساختمانی عبارتند از:

برنامه ریزی و توسعه

مهمترین کاری که قبل از شروع یک پروژه ساختمانی نیاز است بررسی قابلیت انجام پروژه می‌باشد. کسانی که پیشنهاد مدیریت یک پروژه ساختمانی را دریافت می‌کنند باید از خود این سوال را بپرسند که آیا این پروژه در مدت زمان مشخص و با بودجه تعیین شده قابل اجرا است و یا خیر! تا با توجه به پاسخ این سوال بتوانند جواب مثبت و یا منفی دهند.

همانگونه که می‌دانید یکی از بدترین اتفاقاتی که ممکن است برای یک پروژه بیفتد توقف بعد از شروع است. که می‌تواند هزینه زیادی برای پیمانکاران و کارفرمایان داشته باشد. هر چقدر که از پیشرفت پروژه گذشته باشد و بعد توقف یابد مسلماً هزینه‌های پروژه بیشتر خواهد شد.

مدیریت پروژه باید در اولین قدم اقدام به برنامه‌ریزی و بعد از آن نسبت به توسعه پروژه اقدام نماید. مدیران پروژه با استفاده از نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی می‌توانند این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

طراحی پروژه

طراحی پروژه یکی دیگر از اقدامات مهم مدیریت پروژه ساختمانی می‌باشد.

بعد از برنامه‌ریزی و توسعه در واقع پروژه راه افتاده است. در مرحله طراحی با در نظر گرفتن جدول زمانی و هزینه‌ها، سبک معماری انتخاب می‌شود و طرح‌های مختلفی تهیه و ارائه می‌شوند تا طرح‌ها تکامل پیدا کنند و در نتیجه طراحی نهایی پروژه انتخاب شده و اجرا شود.

طرح نهایی باید نقشه‌ها و مشخصات نهایی پروژه را به خوبی برای مدیران پروژه و سرمایه‌گذاران ترسیم نماید.

فرآیند پیش ساخت

گام سوم در مدیریت پروژه ساختمانی انجام عملیات و فرآیندهای پیش از ساخت پروژه می‌باشد.

به شکل کلی فرآیند پیش ساخت شامل مجموعه گسترده از وظایف حیاتی می‌شود که یک نقشه راه برای ساخت پروژه به وجود می‌آورند. در حقیقت این مرحله یا قدم در این فرایند تعیین می‌کند که چه کاری، توسط چه کسی، چگونه و در چه زمانی و با چه میزان بودجه و یا هزینه ای انجام شود.

در صورتی که این پیش ساخت پروژه به شکل خوبی انجام شود و طرف‌ها به این برنامه پایبند باشند و بتوانند نقش‌های خود را به بهترین شکل ممکن اجرا کنند پروژه می‌تواند در زمان مقرر و با بودجه تعیین شده به پایان برسد.

یکی از بخش‌های مهم فرآیند پیش ساخت پروژه ساختمانی ارزیابی ریسک و برنامه‌ریزی اضطراری می‌باشد. به شکل کلی با پیش ساخت پروژه ساختمانی کارها و وظایف در طول ساخت و ساز پیش می‌روند ولی در اکثر موارد به دلیل عوامل خارج از کنترل شما خارج میشوند.

بنابراین مدیران و سهامداران باید همه این عوامل را در نظر بگیرند و برای آنها چاره‌اندیشی کنند. همه این چاره‌اندیشی‌ها در مرحله پیش ساخت و توسط مدیریت پروژه ساختمانی انجام میشود.

به جز موارد ذکر شده از تامین تدارکات پروژه و شروع ساخت و ساز به عنوان پنج گام یا مهمترین مراحل مدیریت پروژه ساختمانی یاد میشود.

چند اصل مدیریت پروژه ساختمانی

مدیریت پروژه شامل چند اصل اساسی می‌شود که این چند اصل عبارتند از:

ایده پردازی و تحقیق، تعریف و برنامه‌ریزی پروژه، تعیین وظایف در و نهایی کردن جزئیات طرح ساخت و ساز، در کنار این اصول اصلی باید مورد توجه قرار گیرد تا به شما به عنوان مدیریت پروژه کمک شایانی نماید. شما با نرم افزار مدیریت پروژه به راحتی می توانید تمام مشکلات یک پروژه را به آسانی حل کنید.  مپسان به طور اختصاصی نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی طراحی کرده تا شما از تمام امکانات آن در پروژه خود بهره ببرید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید