هر آنچه باید در خصوص متدولوژی اسکرام بدانید!

 

  خوب است که بدانید اسکرام یا متدولوژی اسکرام برای اولین بار توسط ایکوجیرو نوناکا و هیروتاکا تاکوچی که دو فرد ژاپنی بودند مورد استفاده قرار گرفت.هدف این دو نفر از استفاده از اسکرام ساخت نرم‌افزهایی با سرعت بالا و قابلیت انعطاف پذیری بالا بود،اسم این روش برگرفته از یک نوع فوتبال راگبی و کلمه scrummage می باشد.

در واقع کلمه اسکرام برای شروع مجدد بازی بعد از خروج توپ از زمین در فوتبال راگبی مورد استفاده قرار می‌گیرد و به دلیل شباهت زیاد فرایند متدولوژی اسکرام با شروع مجدد در این بازی فوتبال، از این نام برای آن استفاده می‌کنند. اما اینکه متدولوژی اسکرام چیست و چه ارکانی دارد موضوعی می‌باشد که ما در این مقاله تحت عنوان هر آنچه باید در خصوص متدولوژی اسکرام بدانید! به آن خواهیم پرداخت پس اگر شما نیز مایل به کسب اطلاعات در این زمینه هستید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

متدولوژی اسکرام چیست؟

 تعریف‌های گوناگونی از اسکرام و متدولوژی اسکرام ارائه شده است. اما اگر بخواهیم یک نوع تعریف از این روش ارائه دهیم که برای همگان قابل فهم باشد می‌توانیم بگوییم که یک روش مناسب به منظور توسعه محصولات می‌باشد و در این زمینه به شکل عمده از آن استفاده می‌شود. شاید بتوانیم این روش را یک روش شبیه نرم‌افزار مدیریت پروژه برای مدیران پروژه بدانیم.

متدولوژی اسکرام به تیم ها این امکان را میدهد  که خطاهای یک فرضیه را شناسایی و آن را برطرف نمایند. همین موضوع کافی است تا خیلی از افراد این روش را متدولوژی مدیریت پروژه بر اساس تجربه بدانند. استفاده از این روش به منظور پروژه‌های پیچیده و سخت مرسوم می‌باشد.

در واقع افراد با استفاده از آن می‌توانند پروژه‌های سخت را به کارهای کوچک‌تر در بازی زمانی ۲ تا ۴ هفته‌ای تقسیم کنند.

 

متدولوژی اسکرام

بررسی ارکان متدولوژی اسکرام

 نه تنها متدولوژی اسکرام بلکه هر روش مدیریت پروژه‌ای حتی نرم‌افزار مدیریت پروژه ساختمان دارای ارکان مختلفی می‌باشد و آگاهی از این ارکان امری ضروری و واجب می‌باشد.به شکلی که عدم آگاهی از این ارکان می‌تواند باعث شود که آنچنان که باید و شاید نتوانید از آنها استفاده کنید. متدولوژی اسکرام نیز از این قاعده مستثنا نمی‌باشد و دارای سه رکن اصلی است که ما در ادامه به بررسی این سه رکن خواهیم پرداخت پس همچنان با ما همراه باشید.

 

  • شفافیت

 معمولا تیم‌هایی که درگیر متدولوژی اسکرام هستند باید محیطی صمیمی داشته باشند تا با یکدیگر نزدیک باشند و بین آنها باید تعامل بسیار خوبی از هر نظر برقرار باشد. لازمه این موضوع نشان دادن شفافیت کاری بالا تیم یا گروه است.

این کار کمک می‌کند تا افراد مختلف که درگیر کار هستند بدانند که اشخاص دیگر نیز در حال انجام چه کارهایی هستند و چه وظایفی را بر عهده دارند.

 

  • بازدید و سرکشی های مکرر

 چنانچه تیم‌ها بدون هیچگونه بازرسی اقدام به انجام کارها کنند این امکان وجود دارد که کار مورد نظر به درستی انجام نشود، سرکشی‌ها و بازرسی‌های برنامه‌ریزی شده در برنامه متدولوژی اسکرام می‌تواند این دغدغه‌ها را کاهش داده و تقریباً از بین ببرد زیرا به تیم اجازه می‌دهد تا تیم های دیگر بتوانند در مورد نحوه انجام کار همفکری و تعامل نمایند.

اسکرام

  • اصلاح مسیر انجام کارها

بعد از انجام بازرسی‌های تعیین شده گروه‌ها و تیم‌های مختلف بر سر اصلاح مسیر انجام بعضی از موارد به توافق‌هایی می‌رسند و آن را در روند اجرا قرار میدهند.

 

معایب متدولوژی اسکرام چیست؟

 در کنار همه مزایایی که این متدولوژی دارد، دارای معایبی نیز می‌باشد این روش به مانند متدولوژی‌های موجود دارای معایبی است که مهمترین آن عبارتند از:

 امکان پرش از زمان تعیین شده به علت برخی تاخیرها و همچنین  ممکن است که تعداد تست‌ها توسط بعضی از افراد مانند مدیرعامل یا سهامداران در طول اسپرینت افزایش پیدا کند.

 

نتیجه گیری

 به عنوان جمع‌بندی این موضوع می‌توانیم بگوییم که متدولوژی اسکرام یکی از بهترین روش‌های ممکن برای مدیریت پروژه و کنترل پروژه می‌باشد. خیلی از تیم و گروه‌ها از این متدولوژی استفاده می‌کنند. استفاده از این متدولوژی می‌تواند بهره‌وری تیم را افزایش داده و هماهنگی بین بخش‌های مختلف را نیز بالا ببرد. همچنین با این کار زمان لازم برای بازاریابی کاهش قابل توجهی خواهد داشت.

امیدواریم که شما نیز با مطالعه این مقاله اطلاعات کافی در مورد متدولوژی اسکرام به دست آورده باشید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید