اهمیت برنامه ریزی سازمانی در پیشبرد اهداف سازمان

در مقالات پیشین با اهمیت برنامه ریزی در زندگی روزمره و مزایای آن آشنا شدید و متوجه شدید که داشتن برنامه ریزی در زندگی روزمره چقدر می تواند ما را جلو بیاندازد و باعث پیشرفتمان شود. برنامه ریزی سازمانی یکی از موارد بسیار مهمی است که می تواند ما  را مسیر شغلی بسیار جلو بیاندازد و باعث پیشرفت چشمگیر ما در عرصه کاری شود.

اهمیت شناخت برنامه ریزی سازمانی

اگر شما مدیر یک سازمان هستید، باید با این موضوع آشنایی داشته باشید و به اهمیت داشتن برنامه ریزی سازمانی در برهه ها و ابعاد مختلف زندگی پی برده باشید. داشتن برنامه ریزی می تواند در انواع ارگان ها و سازمان ها نیز موثر واقع شود. بنابراین در این مقاله قصد داریم تا شما را با اهمیت برنامه ریزی سازمانی در پیشبرد اهداف سازمانی و مزایای آن آشنا کنیم.

نقش برنامه ریزی سازمانی در پیشبرد اهداف سازمانی

نقش برنامه ریزی سازمانی در پیشبرد اهداف سازمانی

برای شما به عنوان مدیر یک ارگان سازمان باید بسیار با اهمیت باشد که چگونه می خواهید به اهداف سازمانی خود دست یافته و از سایر رقبا پیشی بگیرید. در این میان، داشتن برنامه ریزی سازمانی می تواند بسیار مهم و حیاتی تلقی شود.

یک مدیر سازمان تا نداند که چگونه می خواهد اهداف سازمانی خود را پیش ببرد و هیچ گونه برنامه ریزی قبلی نیز نداشته باشد، بعید است که بتواند به نقطه مطلوبی که برای سازمان تحت اختیار خود در نظر دارد برسد و سازمان و کارمندان آن دچار آشفتگی و سرگردانی خواهند شد؛ و دقیقا نمی دانند که باید چه کاری انجام دهند.

وظیفه یک مدیر در قبال کارمندان و سازمان خود چیست؟

شما به عنوان یک مدیر تا زمانی که برای ارگان و سازمان تحت اختیار خود برنامه ریزی سازمانی دقیق و مدونی نداشته باشید، به طور دقیق نمی دانید که اهداف کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت سازمان نیست و در طول این مدت باید چه کارهایی انجام داد تا به ایده آل مطلوب سازمانی رسید. تا زمانی که برنامه ریزی سازمانی نداشته باشید، نمی توانید وظیقه و ماموریتی را برای کارمندان خود مشخص کنید تا در حیطه انجام وظایفی که به آن ها سپرده اید بتوانند اهداف مطلوب سازمانی شما را پیش ببرند.

ویژگی های یک برنامه ریزی سازمانی ایده آل

  • به شما یک برنامه ریزی عملیاتی ، تاکتیکی، استراتژیک و احتمالی ارائه می دهد.
  • بتواند شما را سریع تر به اهداف سازمانی مدنظرتان برساند.
  • باعث رشد و بهبود نیروی کار ، درآمد مالی سازمان و… می شود.
  • شما در استفاده بهتر از  منابع و سرمایه هایی که در اختیار دارید، راهنمایی می کند.
  • به شما بایدها و نبایدها را  نشان می دهد.

انواع برنامه ریزی سازمانی

برنامه ریزی سازمانی انواع مختلفی دارد؛ شناخت مدل های مختلف برنامه ریزی برای پیش برد اهداف بسیار مهم است؛ در اینجا به بررسی چند نمونه از برنامه ریزی سازمانی می پردازیم؛ با همراه باشید.

برنامه ریزی سازمانی
drawing social network structure

1- برنامه ریزی احتمالی

یکی از انواع برنامه ریزی های سازمانی است که در آن بروز احتمال اتفاقات و حوادث ناگهانی پیش بینی شده است و در مواقع بحرانی از آن استفاده می شود و به شما می گوید که در چنین شرایطی چه کاری را باید انجام دهید.

2- برنامه ریزی تاکتیکی

برنامه ریزی سازمانی

برنامه ریزی تاکتیکی بر روی نحوه اجرای برنامه توسط ارگان و شرکت مربوطه تاکید دارد. دارای چد هدف کوتاه مدت است و تنظیم و نظارت بر برنامه ریزی سازمانی نوع تاکتیکی نیز بر عهده مدیران میان رده ای می باشد.

3- برنامه ریزی عملیاتی

برنامه ریزی سازمانی

لازمه اجرای برنامه ریزی تاکنتیکی است و جزو آن دسته از برنامه ریزی های سازمانی است که باید هر روز انجام شود. برنامه ریزی عملیتاتی شامل برنامه هایی مانند زمانبندی، خط مشی و … است.

4- برنامه ریزی استراتژیک

برنامه ریزی سازمانی

از جمله برنامه ریزی های کلان شرکت است و  شما با استفاده از این برنامه ریزی خواهید توانست تا مدت زمان مشخصی برای سازمان خود بتوانید برنامه ریزی داشته باشید و کارهای لازم را همان طور که مشخص شده انجام دهید. برنامه ریزی استراتژیک،مخصوص مدیران است؛ اما استثنا هم وجو د دارد و برخی ارگان ها دلشان می خواهد که همه کارمندان خود را در این برنامه ریزی شرکت دهد.

از نرم افزار مدیریت پروژه استفاده کنید

مدیران عزیز! برایتان یک پیشنهاد دارم! از نرم افزار مدیریت پروژه استفاده کنید؛ زیرا با استفاده از نرم افزارهای مدیریتی نظیر نرم افزار مدیریت پروژه، بهتر خواهید توانست برنامه ریزی سازمانی انجام بدهید و به اهداف مدنظر سازمان دست یابید. به شما کمک می کند برنامه ریزی بهتر و زمانبندی دقیق تری داشته باشید که قطعا موجب ارتقای سازمان شما در مقایسه با رقیبانتان خواهد شد.

کلام آخر…

در این مقاله شما با مفهوم برنامه ریز سازمانی، مزایا و انواع آن آشنا شدید. همان طور که اول مقاله گفته شش، برنامه ریزی فقط مختص زندگی شخصی و روزمره نیست و در سایر موقعیت ها و مکان های دیگر هم می توان از آن استفاده کرد. بدون برنامه ریزی هرگز نخواهید توانست اهداف خود را چه در زندگی شخصی و روزمره و چه در سازمان پیش ببرید.

برنامه ریزی به شما خط مشی و استراتژی و  برنامه حرکت می دهد و به همین دلیل است که که برنامه ریزی چه از نوع سازمانی و چه از نوع روزمره آن به شما کمک خواهد کرد که از زمانی که در اختیار دارید بهتر استفاده کنید و خواسته های خود را با سرعت هرچه تمام تر پیش ببرید و موفیت خود را تضمین کنید.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید