با موانع مدیریت زمان آشنا شوید…

همان طور که به اندازه کافی در مورد مزایای مدیریت زمان و نقش موثر آن در  موفقیت و رسیدن به اهداف شغلی و روزمره گفتیم و شما را با انواع تکنیک های  مدیریت زمان نیز آشنا کردیم، در این مقاله می خواهیم شما را با موانع مدیریت زمان آشنا کنیم تا با شناخت این موانع، بتوانید آن ها را در اسرع وقت برطرف کرده و به خواسته های خود برسید.

موانع مدیریت زمان

موانع مدیریت زمان

موانع مدیریت زمان به عوامل مختلفی بستگی دارد که ما در اینجا به بررسی چند مورد از این موانع می پردازیم.  با مپسان همراه باشید.

1- سردرگمی یکی از موانع مدیریت زمان

در لیست یکی از مهم ترین موانع مدیریت زمان قرار دارد. تا زمانی که شما ندانید از زندگی تان چه می خواهید و در طول روز احساس سردگمی و ندانم کاری داشته باشید،  نمی دانید که از زمان خو.د چگونه باید استفاده کنید و برای  زمان زیادی که در طول روز در اختیار دارید برنامه ریزی کنید.

2- عادات نادرست روزمره جزو مهم موانع مدیریت زمان

یکی از موانع مدیریت زمان ، عادات نادرست روزمره و نداشتن انرژی کافی در طول روز است.

نداشتن انرژی کافی ممکن است تحت تاثیر عوامل مختلفی باشد؛ احتمالا شما از خواب ناکافی و یا تغذیه نادرست رنج می برید و  ورزش در زندگی روزمره شما جایگاهی ندارد. مطمئنا با تغییر عادات نادرست روزانه، خواهید توانست انرژی بیشتری کسب کنید و از زمان خود بهتر استفاده کنید.

3- فکر مشغول یکی دیگر از موانع مدیریت زمان

در طول روز ممکن است چیزهای زیادی حواسمان را پرت کند و  برایمان درگیری ذهنی ایجاد کند. تا زمانی که ذهنمان درگیر موضوعات مختلف است نمی توانیم از زمانی که در اختیار دارم، بهره و استفاده کافی ببریم و  در نتیجه این عامل می تواند یکی از موانع مهم مدیریت زمان باشد.

برای حل این مشکل کافی است تا مقاله تکنیک مدیریت زمان به روش GTD را یکبار دیگر مطالعه کنید تا بتوانید آشفتگی ذهنی و حواس پرتی های خود را بهتر مدیریت کنید.

4- احساس اجبار از انجام یک کار

ممکن است از انجام کاری که می خواهیم آن را انجام دهیم، احساس اجبار داشته باشیم و دلمان نخواهد که آن کار را انجام دهیم؛ زیرا احساس می کنیم آزادی عمل از ما سلب شده و نمی توانیم به اندازه کافی برای انجام کاری زمان بگذاریم که آن را واقعا دوست داریم و در نتیجه،آن را به تعویق می اندازیم.

بهترین راه برای دچار نشدن با چنین مشکلی، انتخاب درست و صحیح اولویت های زندگی است که عدم و جود چنین انتخابی می تواند در لیست یکی از عوامل و موانع مدیریت زمان قرار گیرد.

5- تصور می کنید که همه کارها را باید در یک زمان انجام دهید

اگر چنین تصوری دارید، باید به شما بگویم که سخت در اشتباهید و  این تفکر و تصور غلط شما خواسته و ناخواسته جز یکی از مهم تری موانع مدیریت زمان است.

شما فکر می کنید که همه کارها را باید در یک زمان انجام داد و این یک تصور غلط و نادرست است. این تفکر و تصور، در شما نوعی احساس اضطراب و دستپاچگی به وجود می آورد که تنها راه رهایی از آن را پاک کردن صورت مسئله و انجام نداد آن کارها می دانید؛ در حالی که چنین تصوری غلط است و می تواند شما را به بیراهه بکشاند و فقط زمان شما تلف کند.

6- خودتان را هنوز به روز نکرده اید!

از جمله موانع مدیریت زمان می توان به استفاده از روش های قدیمی و سنتی برای کارها و پروژه ها دانست. شما تا زمانی که نخواهید خود را به روز کنید و از انواع نرم افزارهایی مثل نرم افزار مدیریت پروژه  استفاده کنید، همیشه با این مشکل مواجه خواهید بود که زمان کم می آورید و یا نمی توانید پروژه هایتان را سرموعد مقرر تحویل دهید.

برای رهایی از چنین مانع مهمی کافی است که زیادی مقاومت به خرج ندهید و افکارتان را عوض کنید.

7- به خودتان مرخصی نمی دهید

به خودتان مرخصی نمی دهید، استراحت کافی ندارید و   این گونه تصور می کنید که استراحت کردن می تواند یکی از مهم ترین موانع مدیریت زمان و اتلاف زمان در طول روز باشد. در صورتی که این چنین نیست.

استراحت کافی می تواند میزان بهره وری شما را بالا ببرد و فرسودگی و خستگی ناشی از فشار زیاد کاری را کاهش دهد. به شما کمک می کند تا ذهنتان را آزاد کنید و تنش های عصبی و استرس خود را بهتر کنترل کنید و حتی ایده های خلاقانه به سرتان بزند.

8- نمی توانید از یک برنامه مشخص پیروی کنید

ریشه این عدم توانایی و مقید نبودن به یک برنامه مشخص می تواند این باشد که از همان اول کار برنامه ریزی درست و صحیح انجام نداده اید .

یک دلیل مهم دیگر می تواند دمدمی مزاج بودن شما و نداشتن ثبات و قاطعیت کافی در شما باشد. تا زمانی که ثبات لازم برای اجرای تصمیمات و برنامه ریزی های خود نداشته باشید، زمان شما به هدر خواهد رفت که می توانند از جمله موانع مدیریت زمان به حساب بیاید.

9- کارهای تمام نشده زیادی دارید

کارهای تمام نشده زیادی دارید که آن را  به هر دلیلی از جمله نداشتن زمان کافی، انگیزه مشخص و… رها کرده اید و مجددا می خواهید راه جدیدی را پیش بگیرید و برای آن برنامه ریزی کنید.

کارهای نیمه تمام می تواند زمان ما را بگیرند و به اندازه کافی نگذارند که ما به مسیر جدیدمام فکر کنیم و این عامل می تواند یکی از موانع مدیریت زمان باشد.

کلام آخر…

در این مقاله با موانع مدیریت زمان و دلایل مهم به سرانجام نرسیدن کارها آشنا شدید. با به کارگیری راهکارهای بالا قطعا بهتر خواهید توانست بر موانع مدیریت زمان غلبه کرده و بر آن فائق شوید.

 

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید