تفاوت های کنترل پروژه و مدیریت پروژه

شاید تصور کنید که میان کنترل پروژه و مدیریت پروژه تفاوتی وجود ندارد و منظور از کنترل پروژه همان مدیریت پروژه است. در حالی که این تصور کاملا اشتباه است و میان این دو مقوله تفاوت های اساسی بسیاری وجود دارد. در این مقاله با من همراه باشید تا شما را با با تفاوت کنترل پروژه و مدیریت پروژه آشنا کنم.

تفاوت های بین کنترل پروژه و مدیریت پروژه

کنترل پروژه قبل از مرحله مدیریت پروژه قرار دارد و قبل از آن که مدیر پروژه به مدیریت پروژه بپردازد. باید فردی به عنوان کنترلگر پروژه از آغاز پروژه، طرحی را در رابطه با نحوه مدیریت هزینه پروژه و برنامه پروژه ارائه دهد. یعنی مشخص میکند که پروژه به طور دقیق نیاز به چه میزان هزینه دارد. چه مدت زمان طول می کشد که پروژه به پایان برسد. برای پروژه برنامه زمانبندی ارائه می دهد، مدیریت ریسک انجام می دهد. به طور کلی چرخه عمر پروژه از آغاز تا انتهای پروژه بر عهده فردی است که مسئول کنترل پروژه را برعهده دارد.

کسی که مسئولیت کنترل پروژه را بر عهده دارد، در واقع به نوعی نقش مشاور پروژه را از آغاز تا زمان اختتام پروژه بر عهده دارد. و به مدیر پروژه راهنمایی های لازم در مورد نحوه صحیح مدیریت پروژه را توصیه میکند.

 

نقش مدیر پروژه چگونه است؟

نقش مدیر پروژه، به صورت اجرایی است و باید به صورت عملی راهنمایی های انجام شده در مورد مدیریت پروژه را پیش ببرد. یعنی با توجه به میزان بودجه ای که در اختیار او به عنوان مدیر پروژه قرار می گیرد، برنامه زمانبندی و مدیریت زمان درستی داشته باشد. و بتواند پروژه را طوری برنامه ریزی کند که در سر موعد مقرر تحویل دهد. و یا حدالامکان زمان انجام پروژه را کوتاه تر کند تا هزینه انجام پروژه نیز کاهش یابد.

تفاوت کنترل پروژه و مدیریت پروژه با ذکر مثال

یک پروژه ساختمانی را در نظر بگیرید. نقش مدیر پروژه به عنوان کسی که مسئولیت مدیریت پروژه را برعهده دارد این است که با مدیریت صحیح منابع موجود از قبیل منابع مالی، منابع انسانی، مدیریت زمان و … بتواند به درستی پروژه را پیش ببرد. در این میان، نقش کسی که مسئولیت کنترل پروژه را برعهده دارد این است که به درستی انجام پروژه و روال کار نظارت داشته باشد. توصیه ها راهنمایی های لازم را به عمل آورد تا برنامه ریزی های انجام شده به درستی تا پایان پروژه پیش برود.

بسته به نوع پروژه، می تواند تعداد کنترلگرهای پروژه نیز افزایش یابد

به هر میزان که یک پروژه بزرگتر، پیچیده تر و زمانبر باشد. به همان میزان تعداد افرادی که مسئولیت کنترل پروژه را برعهده دارند نیز افزایش میابد. در حالی که در مورد پروزه های کوچکتر شاید نهایتا نیاز باشد که یک و یا نهایتا دو نفر مسئول کنترل پروژه، نظارت بر نحوه پیشبرد پروژه را انجام دهند. در برخی مواقع نیز مدیر پروژه نقش کنترلگر پروژه را نیز عهده دار است.

چرا مدیر پروژه و کنترلگر پروژه مکمل یکدیگر هستند؟

علی رغم تفاوت هایی که میان وظایف مدیریت پروژه و کنترل پروژه وجود دارد، مدیر پروژه و کنترلگر پروژه مکمل یکدیگر هستند. زیرا  کنترلگر پروژه از آغاز در کنار مدیر پروژه است. تا به مدیر پروژه کمک کند تا با تصمیم گیری بهتر، پروژه را با کیفیت مطلوب انجام داده و بتواند آن را در سر موعد زمانی مقرر به کارفرما تحویل دهد و از شکست پروژه جلوگیری کند.

در واقع می توان گفت کسی که نقش کنترل پروژه را برعهده دارد، به نوعی نقش دستیار و معاون مدیر پروژه ایفا می کند. اما با این تفاوت که کارهای اجرایی پروژه بر عهده مدیر پروژه است.

سخن آخر…

در این مقاله به تفاوت های میان مدیریت پروژه و کنترل پروژه پرداختیم و دریافتید کسی که مسئولیت کنترل پروژه را برعهده دارد، بیشتر نقش ناظر و راهنمای پروژه را برعهده دارد. در حالی که مدیریت پروژه، یک بخش اجرایی است و کسی که به عنوان مدیر پروژه این مسئولیت را به عهده دارد، وظیفه دارد تا با مدیریت و راهبری اعضای تیم خود پروژه را به صورت عملی پیش برده و آن را به انتها برساند.

مسئول کنترل پروژه و مدیریت پروژه همچنین می توانند در کنار یکدیگر نقش مکمل را نیز ایفا کنند. یعنی مدیر پروژه با بهره گیری از راهنمایی ها و توصیه های مسئول کنترل پروژه، بهتر خواهد توانست پروژه را جلو ببرد و در نهایت آن را به انتها برساند.

علاوه بر آن هم مدیر پروژه و هم فرد مسئول کنترل پروژه در کنار یکدیگر با استفاده از نرم افزار مدیریت پروژه و نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی( مخصوص پروژه های عمرانی) بهتر می توانند پروژه را به نتیجه مطلوب مورد نظر برسانند.

 

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید