روش های افزایش بهره وری در پروژه های ساختمانی

در هر صنعتی از جمله صنعت ساخت و ساز و انجام پروژه های ساختمانی برای بهتر پیش رفتن فعالیت های پروژه و یا کسب کار باید به سمت افزایش بهره وری حرکت کرد. در این مقاله نیز میخواهیم این موضوع را بررسی کنیم. که رعایت چه نکات و عواملی میتواند به افزایش بهره وری در  پروژه های ساخت و ساز کمک کند. تا در پروژه های خود از جمله پروژه های ساختمانی به بیشترین میزان بهره وری برسیم و پروژه خود را با موفقیت به جلو پیش ببریم.

اگر شما هم کارفرما، پیمانکار، ذینفعان پروژه هستید. خواندن این مقاله میتواند بسیار به شما کمک کننده باشد.

 

افزایش بهره وری

معنای بهره وری

قبل از بررسی موضوع مقاله و اشنا شدن با روش های افزایش بهره وری در پروژه های ساختمانی، در ابتدا لازم است، تا معنا و مفهوم بهره وری را برایتان توضیح دهم. بهره وری ویا همان کارایی در علم اقتصاد به معنی بیشترین استفاده و بهره با استفاده از کم ترین سرمایه و جلوگیری از هدررفت سرمایه است.

معنای واژه ای بهره وری

البته واژه بیشترین بهره و استفاده به این معنا نیست، که از  اعضای تیم پروژه خود انتظار کار  24 ساعته داشته باشیم. و انتظار داشته باشیم تمام وقت روی پروژه کار کنند.  زیرا بازدهی اعضای پروژه پایین می آید. که این مورد میتواند به پروژه و روند پیشرفت آن کمترین صدمه را وارد کند و منجر به شکست پروژه شود. زیرا استهلاک روحی و جسمی اعضای پروژه میتواند هزینه های بیشتری را به پروژه شما تحمیل کند.

اما این که مسئله بهروی در پروژه های ساختمانی به چه نحو تعریف میشود. را در ادامه مقاله مورد بررسی قرار خواهیم داد.

بهره وری نیروی کار در پروژه های ساختمانی

طبق آمار، میزان بهره وری نیروی انسانی در پروژه های ساختمانی، میزان بهره وری در  بین سال های 78 تا 95 رشد منفی 4 درصدی داشته است. این آمار یک زنگ خطر است و باید عواملی را  که در شد منفی بهره وری در این صنعت دخیل بوده اند را به طور دقیق مورد بررسی قرار داد تا دقیقا مشخص شود که چه عواملی بیشترین نقش و تاثیرات منفی را در شیب منفی بهره وری در این حوزه کاری و در بخش بهره وری نیروی کار داشته اند.

 

مزایای بهره وری از نیروی کار

همان طور که میدانید، نیروی انسانی یکی از مهم ترین منابع مورد نیاز در هر پروژه  و یا کسب و کار است که میتواند فعالیت های پروژه و  یا برنامه های کسب و کار شما را پیش ببرند. شیب منفی بهره وری در هر پروژه ای میتواند منتهی به شکست شود و هزینه های زیادی را متوجه بانی و متولی پروژه سازد.

 

 

افزایش بهره وری

روش های افزایش بهره وری نیروی کار در پروژه های ساختمانی

بخشی از راه حل این مشکل و بالاتر بردن سطح بهره وری در پروژه های ساخت  ساز به تصمیمات کلان بستگی دارد و کارفرمایان و پیمانکاران کاری از دستشان بر نمی آید. از جمله ایجاد استانداردهای اجبای برای ساخت و ساز، ارائه راهکارهای عملی برای کاهش مصرف انرژی، آموزش صحیح مطابق با استانداردهای روز دنیا. اما بخش دیگری از راه حل در دست پبیمانکاران و کارفرمایان است. آن ها میتوانند با به کارگیری روش هایی که در ادامه خواهم گفت، هم بهره وری و بازدهی اجرای پروژه های ساختمانی را بالا ببرند و هم از خستگی بیش از حد نیروی انسانی جلوگیری کنند. این روش ها عبارتند از:

 

1- استقبال از  صنعتی سازی

با استفاده از این روش و به کارگیری وسایل و ماشین آلات صنعتی در بخش های مختلف، هم فرآیند پیشبرد و اجرای پروژه را تسریع کرده اید و هم بازدهی کارکنان خود را حفظ کرده اید.

 

2- رعایت استانداردهای جهانی

رعایت استانداردهای جهانی و آشنایی با آن ها تا حد بسیار زیادی میتواند موجب بهره وری بیشتر در تمامی پروژه از جمله پروژه های ساختمانی گردد. رعایت استانداردهای جهانی میتواند منجر به مدیریت هزینه های پروژه به شکل بهتر، مدیریت ریسک پروژه، کنترل پروژه و در نهایت، بهره وری بالا در  انجام پروژه منجر گردد.

 

3- توجه به اهداف کوتاه مدت و بلند آینده

با توجه به اهدافی که در کوتاه مدت و یا بلند مدت برای پروژه و یا کسب و کار خود دارید. برای پروژه و کسب وکار خود و میزان بودجه و منابعی که در اختیار دارید یک برنامه ریزی صحیح انجام دهید.

 

4-  آموزش تخصصی اعضای تیم پروژه

شاید یکی از دلایل مهم کاهش بهره وری نیروی انسانی در ارتباط با پروژه های ساختمانی،  عدم آموزش تخصصی به کارکنان و جدی نگرفتن آن از سوی کارفرمایان باشد. اما کارفرمایان این را هم باید بدانند که هر چه قدر برای آموزش تخصصی کارکمنان خود هزینه بیشتری انجام دهند.  آن ها را با طرز استفاده از ماشین آلات صنعتی به روز و مدرن در حوزه عمران و ساختمان سازیس آشنا کنند. از آن طرف بهره وری و میزان سود پروژه نیز چند برابر خواهد شد.

 

5- در نظر گرفتن تایم استراحت برای کارکنان پروژه

توجه به این مورد میتواند موجب افزایش بهره وری کارکنان شما و سریع تر پیش رفتن روال کاری پروژه شما با کیفیت بهتر شود.

 

6- مدیریت ایمنی در پروژه های ساختمانی

یکی از موارد مهم برای مدیریت هزینه پروژه های ساختمانی و در نتیجه افزایش بهره وری و کارایی است. توجه به نکات ایمنی محل کار و ریسک های بالقوه موجود  و توجه به ایمن سازسی محل کار برای اعضای تیم کاری میتواند به افزایش بهروری پروژه و کاهش هزینه های ناشی از مسائل مرتبط با ایمنی منجر گردد.

 

7- بهره گیری از روش های مدیریت هوشمند

بهره گیری از روش مدیریت هوشمند نیز یکی از راهکار ها و روش های بسیار موثر در  افزایش بهره وری نیروی کار است. به جای استفاده از روش بالا به پایین در مدیریت سنتی میتوان از روش های مدیریتی مدرن و برقراری ارتباط بهتر با اعضای تیم پروژه و تشویق آن ها برای به کارگیری قوه خلاقیتشان منظور افزایش بهره وری نیروی انسانی استفاده کرد.

 اهمیت ماشین آلات ساختمانی در افزایش بهروری مرتبط با پروژه های ساختمانی

در سطرهای پیشین، مقاله عوامل انسانی مرتبط با افزایش بهره وری در پروژه های ساختمانی را مورد بررسی قرار دادیم. اما در این قسمت میخواهیم به نقش ماشین آلات و اهمیت آن در افزایش بهره وری و کاهش هزینه های ساختمانی گردد.

 

چند درصد از هرینه ها صرف تجهیزات می شود؟

طبق تخمین های انجام شده،  حدود 40 درصد از هزینه ها در پروژه های ساختمانی صرف تهیه تجهیزات و ماشین آلات مرتبط با پیشبرد پروژه های ساختمانی میگردد. همان طور که در اوایل مقاله به تعریفی از بهره وری اشاره کردیم. بهره وری به معنای بیشترین استفاده و بهره با استفاده از کم ترین سرمایه و جلوگیری از هدر رفت سرمایه است. با کاهش و کنترل هزینه های مرتبط با تهیه منابع مورد نیاز پروژه های ساختمانی از قبیل ماشین آلات صنعتی و… میتوان تا حد زیادی در هزینه ها صرفه جویی کرد.  با صرف کم ترین هزینه و کم ترین میزان هدر رفت سرمایه به بهره وری مورد نظر رسید.

راه حل کنترل هرینه ماشن آلات

یکی از راه حل ها و شیوه های موثر در این زمینه میتواند درصد هزینه ماشین آلات مختلف بر حسب نوع کارکرد آن ها در پروژه های ساختمانی باشد. سپس با محاسبه دقیق هزینه هر یک از آن ها میتوانید روی 40 درصد پروژه که مربوط به تامین ماشین آلات مورد نیز پروژه ساختمانی است. احاطه و تسلط بیشتری داشته باشید. کاهش هزینه ها در این بخش و استفاده از  هزینه های صرفه جویی شده برای آموزش نیروی انسانی در رابطه با طرز استفاده از ماشین آلات مدرن صنعتی میتواند بازدهی و کیفیت بیشتری را برای پروژه تان رقم بزند.

استفاده از نرم افزار مدیریت پروژه

علاوه بر به کارگیری روش های ذکر شده در سطر های بالا میتوانید با استفاده از نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی و انجام برنامه ریزی صحیح و دقیق تر شاهد بهره وری و بازدهی بیشتری در روند اجرای پروژه های ساختمانی خود باشید، و آن را با موفقیت به پایان برسانید.

سخن آخر

در این مقاله با راهکارهای افزایش بهره وری در پروژه های ساختمانی آشنا شدید.  با کم تر کردن هزینه در برخی بخش های پروژه و سرمایه گذاری در قسمت های مهم تر پروژه مثل آموزش تخصصی اعضای پروژه و استفاده از ماشین آلات صنعتی مدرن و مورد نیاز نوع پروژه ساختمانی که روی آن کار میکنید. بهتر خواهید توانست بازدهی و میزان بهره وری پروژه ای که روی آن کار می کنید را بالا برده و سود زیادی را از انجام پروژه عاید شرکت و کسب و کار خود کنید.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

پیام بگذارید