با نکات دانستنی در مورد بودجه بندی پروژه های عمرانی آشنا شوید

پس از طرح بیزینس پلن اولیه در مورد پروژه عمرانی و انجام مطالعات لازم در مورد پروژه و برآورد اولیه از هزینه ساخت و ساز با استفاده از  تجارب قبلی در مدیریت پروژه های ساختمانی، حالا نوبت بودجه بندی پروژه های عمرانی فرامیرسد.

منظور از بودجه بندی چیست؟

منظور از خود کلمه بودجه، تخمین و پیش بینی میزان درآمد و هزینه در طول برنامه زمانبندی پروژه است، که در آینده قصد اجرای آن را دارید، و منظور از بودجه بندی پروژه عمرانی نیز این است. که با توجه به تخمین و پیش بینی های انجام شده، در مورد میزان سود و هزینه یک پروژه عمرانی، بتوانیم میزان بودجه ای که برای انجام یک پروژه ساخت و ساز در  نظر گرفته شده است، را مدیریت کنیم و به عبارتی، مدیریت هزینه انجام دهیم.

دلیل اهمیت بودجه بندی در پروژه های عمرانی

پروژه های ساختمانی نیز مانند هر پروژه دیگری نیازمند بودجه بندی است. اگر  در مورد انواع پروژه ها و به خصوص پروژه های عمرانی که از حساسیت بالایی برخوردار هستند. نتوانیم بودجه بندی و مدیریت هزینه این گونه پروژه ها را به صورت صحیح انجام دهیم، احتمال مدیریت ریسک ها و حوادث موجود در پروژه های عمرانی و در نتیجه کنترل پروژه به شکل صحیح آن کاهش می یابد. زیرا بین درآمد و هزینه ها تعادل برقرار نشده باشد، پروژه دچار کمبود پروژه و در نهایت شکست خواهد شد.

 

انواع روش های تخمین بودجه

بسته به نوع پروژه، روش هایی برای تخمین بودجه بندی پروژه ها وجود دارد که عبارتند از:

1- تخمین سطحی

این نوع تخمین بودجه چندان مناسب پروژه های عمرانی نیست. زیرا فاقد هرگونه جزییات و تنها بر اساس تجارب گذشته است. زیرا در بودجه بندی پروژه هایی نظیر پروژه های ساخت و ساز، ما به عنوان مدیر پروژه نیاز به یک تخمین دقیق تر و جزیی تر هستیم تا احیانا در حین اجرای پروژه مشکلی پیش نیاید و پروژه منجر به شکست نشود.

2- تخمین کلی

در فرآیند اولیه برنامه ریزی برای اجرای پروژه کاربرد دارد که با استفاده از روش بالا به پایین انجام میگردد. یعنی ابتدا مدیر عالی پروژه اهداف کلان پروژه را تعیین میکند که برای یک تعیین بودجه کلی میتواند مناسب باشد.

3- تخمین تفصیلی

همان طور که از نام آن پیداست، به تفصیل به جزییات مهم در بودجه بندی میپردازد که در بودجه بندی پروژه های ساخت و ساز بسیار میتواند حائز اهمیت باشد. در این روش تخمین، جزییات میزان نیروی مورد نیاز برای پیشبرد پروژه ساخت و ساز، میزان مواد و مصالح اولیه مورد نیاز  و…به صورت دقیق محاسبه شده و برای هر یک از ابعاد پروژه به طور دقیق و مفصل بودجه بندی تعیین میکند.

در تخمین تفصیلی برای بودجه بندی پروژه های ساخت و ساز باید چند نکته را در نظر گرفت؛ این نکات عبارتند از:

  • فازبندی پروژه به منظور تخمین دقیق تر بودجه بندی
  • تعریف روزانه حجم کاری مورد نیاز برای تکمیل پروژه
  • هزینه مورد نیاز برای مدیریت ریسک پروژه
  • در نظر گرفتن محدوده پروژه
  • ساختار شکست کار ( WBS)

عوامل تاثیرگذار در بودجه بندی پروژه های عمرانی

عوامل زیادی در بودجه بندی پروژه های ساخت و ساز دخیل هستند؛ این عوامل عبارتند از:

 آب و هوا

میتواند از جمله عوامل تاثیرگذار در بودجه بندی پروژه ساخت و ساز باشد. این که یک منطق از نظر اقلیمی سرد باشد و یا گرم، این عامل می تواند در نحوه و میزان بودجه بندی که برای اجرای یک پروژه عمرانی که در یک منطقه اقلیمی سرد و یا مناطق اقلیمی در نظر گرفته میشود، تفاوت ایجاد کند.

 محیط پروژه های عمرانی

در بودجه بندی، عوامل محیطی نیز می توانند نقش مهمی را در نحوه بودجه بندی پروژه ها ایجاد کند. عوامل محیطی عبارتند از : شرایط بازار، دستورالعمل های اجرایی ابلاغی از سوی نهادهای بالاتر ، تحریم ها و نوسانات قیمتی ناشی از آن و…. باشد.

تغییر نوع نقشه بندی

تغییر نقشه بندی میتواند تاثیر زیادی در بودجه بندی داشته باشد. زیرا بسته به میزان تغییر نقشه بندی میزان بودجه بندی در نظر گرفته شده میتواند متغیر باشد.

دسترسی به نیروی انسانی

در مورد پروژه های عمرانی و یا هر پروژه دیگری باید با توجه به موقعیت های خاصی که بسته به نوع پروژه پیش می آید. این مورد را نیز در بودجه بندی پروژه در نظر گرفت تا دچار شکست پروژه نشویم.

بودجه بندی صحیح پروژه های عمرانی

به این منظور می توان از انواع نرم افزارهای مخصوص پروژه مثل نرم افزار مدیریت پروژه های ساختمانی و نرم افزار مدیریت پروژه استفاده کنید. تا کار بودجه بندی پروژه خود را بتوانید دقیق تر پیش ببرید.

سخن آخر

در این مقاله با یکسری نکات مهم در مورد  نحوه بودجه بندی پروژه های ساختمانی آشنا شدید و دریافتید که داشتن بودجه بندی چقدرمی تواند برای پیشبرد موفق پروژه مهم و ضروری باشد تا پروژه دچار شکست و یا تاخیر احتمالی نشود. شما می توانید با استفاده امکانات و نرم افزار های موجود به دقت بیشتری بودجه بندی را انجام دهید.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید