شاخص های کلیدی ارزیابی عملکرد در مدیریت پروژه

شاخص های کلیدی ارزیابی عملکرد در مدیریت پروژه، شامل یکسری ابزارهای اندازه گیری به منظور ارزیابی عملکرد یک تیم در مدیریت پروژه برای رسیدن به اهداف پروژه است.

فواید استفاده از شاخص های کلیدی ارزیابی عملکرد در مدیریت پروژه

  • استفاده از شاخص های کلیدی ارزیابی عملکرد در مدیریت پروژه و آگاهی از ان میتواند، منجر به ایجاد حس همکاری میان اعضای تیم شود.
  • همچنین میتواند چارچوبی را برای جمع آوری داده های مورد نیاز پروژه به منظور پیگیری موفقیت پروژه ها فراهم نماید.
  • به کارگیری این شاخص های کلیدی همچنین میتواند مشخص کند که آیا نیازی به مشوق های بیشتر و ارتقای سطح آموزش تیم پروژه به منظور پیشبرد پروژه میباشد یا خیر.
  • با استفاده از این شاخص های کلیدی میتوان در نهایت رضایت مشتری پروژه را از محصول نهایی افزایش داده و میزان سود دهی پروژه را بالاتر ببریم.

 

شاخص های کلیدی ارزیابی عملکرد

 

شاخص های کلیدی ارزیابی عملکرد در مدیریت پروژه باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

شاخص های کلیدی ارزیابی عملکرد، به منظور مدیریت بهتر پروژه باید شامل چند ویژگی مهم  برای مهم ترین اهداف عملکردی تیم در تمام بخش های پروژه باشند. این خصوصیات عبارتند از:

1- دارای قابلیت اندازه گیری کمی به منظور تحلیل شاخص ها در زمان مناسب.

2- اندازه گیری منظم شاخص ها.

3- بتواند پروژه را به سمت منافع مدنظر سوق دهد.

3-هماهنگ با اهداف پروژه باشد.

4- مبنایی برای تصمیم گیری های کلان در پروژه باشد.

5- قبل از شروع پروژه، توسط همه ذینفعان پروژه بر سر آن توافق صورت گرفته باشد.

6- برای مخاطب و مشتری پروژه قابل فهم و معنادار باشد.

7- مخصوص پروژه باشد.

8- واقع گرایانه و متناسب با چارچوب ها و فرهنگ سازمانی شرکت هدایت کننده پروژه باشد.

9- مقرون به صرفه باشد.

10- بازتاب دهنده میزان موفقیت سازمانی باشد.

شاخص های کلیدی ارزیابی عملکرد در مدیریت پروژه

شاخص های کلیدی ارزیابی عمکرد در مدیریت پروژه، بسته به نوع و اندازه پروژه میتواند متفاوت باشد. اما در مورد همه پروژه ها میتواند یکسری شاخص ها مشترک باشد. این شاخص ها عبارتند از:

  • میزان بهره وری و سوددهی پروژه
  • رضایت مشتری در  اختتام پروژه
  • رضایتمندی ذینفعان و اعضای تیم پروژه
  • سنجش عملکرد مدیریت هزینه
  • مدیریت زمان پروژه
  • مطابق بودن با اهداف پروژه

 

 

شاخص های کلیدی ارزیابی عملکرد

شناخت شاخص های کلیدی  ارزیابی عملکرد در مدیریت پروژه

با ردیابی میزان هدر رفت پروژه و مطابق نبودن بودجه های مصرف شده برای اجرای پروژه، اعضای تیم پروژه را وادار به انجام یک برنامه ریزی صحیح به منظور افزایش کیفیت و بهره وری پروژه میکند. دانستن این شاخص های کلیدی در مدیریت پروژه میتواند به دانستن این که هر یک از وظایف مشخص شده، برای اعضای تیم پروژه چه میزان زمان میبرند. به منظور  مدیریت زمان صحیح و آموزش بهتر اعضای تیم پروژه کارا باشد. زیرا اگر به فرض مثال، مدت زمانی بیشتر از اندازه زمان مورد نیاز به انجام فعالیت های پروژه اختصاص یابد. اتلاف زمان در پروژه پیش می آید و عملکرد اعضای تیم پروژه کندتر میشود. و بالعکس اگر مدت زمان کم تر از حد مورد نیاز اختصاص داده شود.
اعضای تیم پروژه نسبت به تحویل پروژه در موعد زمانی مقرر شده نا امید میشوند و حساسیت خود را نسبت به ددلاین های زمانی از دست میدهند.  پس دانستن این که هر یکی از بخش ها وظایف محول شده به اعضای تیم به طور دقیق به چه میزان زمان نیاز دارد. میتواند برای اجرای موفق پروژه کمک کننده باشد.

با شناسایی نقاط عطف پروژه، به کاهش چالش های موجود در پروژه کمک میکند

شاخص های کلیدی ارزیابی عملکرد در مدیریت پروژه این کمک را به شما میکند، که با شناخت نقاط عطف پروژه( تغییرات به وجود آمده در  طول چرخه حیات پروژه) ،  چالش های موجود را در پروژه را به صورت دقیق شناسایی کرده، و برای آن برنامه ریزی جهت مدیریت ریسک های موجود در پروژه انجام دهید.

به شما پیش از آغاز پروژه کمک میکند که بفهمید آیا پروژه ای که قصد عملی کردن و اجرای آن را دارید، ارزش سرمایه گذاری دارند یا خیر. با دانستن و استفاده از شاخص های کلیدی ارزیابی عملکرد پروژه، قبل از آغاز پروژه میتوانید متوجه شوید. که آیا پروژه ای که قصد آغاز آن را دارید. ارزش سرمایه گذاری و اجرا را دارد و یا صرفا فقط پول و وقت هدر دادن میباشد. و هیچ سودی عاید شما نمی کند. دانستن این مورد میتواند از از سرمایه و زمان شما به خوبی محافظت کند.

از آن میتوانید به عنوان ابزاری انگیزشی نیز استفاده نمایید

استفاده از شاخص های کلیدی نه تنها برای مدیریت عملکرد، بلکه به عنوان ابزاری انگیزشی نیز میتوان از آن استفاده نمود. با افزایش مشوق ها میتوان باعث ایجاد یک رقابت سازنده میان اعضای تیم شد و پروژه را درجه بالاتری از بهره وری و کیفیت بالاتر پیش برد.

پیگیری تعداد پروژه های لغو شده

با استفاده از ابزار شاخص ارزیابی عملکرد پروژه و با بررسی تعداد پروژه های لغو شده در دفعات پیشین و بررسی چرایی لغو شدن آن ها میتواند، راهنمایی برای برنامه ریزی دقیق تر برای جلوگیری از لغو پروژه های پیش رو باشد.

سخن آخر…

در این مقاله با شاخص های کلیدی ارزیابی عملکرد پروژه در مدیریت پروژه آشنا شدید. استفاده از این شاخص های مهم و کلیدی میتواند قبل از آغاز پروژه آغاز شود و تا پایان پروژه ادامه یابد. تدوین شاخص برای ارزیابی عملکرد در مدیریت پروژه می تواند منجر به مدیریت هزینه، مدیریت زمان، مدیریت ریسک، انجام برنامه زمانبندی دقیق، برنامه ریزی صحیح و افزایش انگیزه میان اعضای تیم پروژه شود.

همچنین به این منظور و به منظور تدوین و استفاده از شاخص های کلیدی پروژه میتوانید از نرم افزار مدیریت پروژه و یا نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی( برای پروژه های عمرانی) استفاده نمایید. تا بتوانید یک شاخص دقیق و مدون مطابق با روند پروژه در دست داشته باشید. و پروژه های خود را با موفقیت بیشتر پیش ببرید.

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید