روانشناسی مدیریت زمان و مباحث مربوط

همان طور که در مقالات پیشین به کرات در مورد مزایا و فواید مدیریت زمان و تکنیک های مربوط به آن صحبت شد، می دانید که زمان مقوله مهمی در زندگی هر یکی از ما انسان هاست و اهمیت دارد که زمان خود را چگونه سپری کنیم و برای آن برنامه ریزی داشته باشیم تا به خواسته ها و آرزوهایمان برسیم. در این مقاله می خواهیم بعد روانشناسی مدیریت زمان را مورد بررسی و کنکاش قرار دهیم و شما را با این بعد و مقوله مهم از مبحث مدیریت زمان بیشتر آشنا سازیم.

در مبحث روانشناسی مدیریت زمان چه موضوعی مورد بررسی قرار می گیرد؟

در مبحث و مقوله روانشناسی مدیریت زمان به توانایی ها و عکس العمل های ذهنی افراد و تاثیر آن بر  نحوه مدیریت زمان صحبت می شود. نحوه رفتار افراد در زمینه مدیریت زمان مورد کنکاش قرار می گیرد. این که آیا ما فرد منظم و آن تایم هستیم یا خیر؟ این که توانایی نه گفتن داریم یا خیر و …. در ادامه مقاله این موضوع و مقوله مورد بررسی بیشتری قرار خواهیم داد.

تاثیر تفکرات ذهنی بر مقوله مدیریت زمان

روانشناسی مدیریت زمان

حتی تفکرات ذهنی و آن چه در ذهنمان می گذرد نیز می تواند تاثیزر زیادی بر روی نحوه مدیریت زمان ما داشته داشته باشد. در این جاست که صحبت از مقوله مهم و با اهمیتی به نام روانشناسی مدیریت زمان می شود.

این که ما در ذهن و تفکرات خود و بر اساس بازخوردی که از رفتار اطرافیان با خودمان گرفته ایم می تواند بر روی عملکرد و  نحوه گذران زندیگ روزمره و حتی مدیریت زمانی تاثیرگذار باشد. این که دیگران ما را فردی منظم بدانند، می تواند تاثیر زیادی در  نحوه مدیریت زمان توسط ما داشته باشد. اگر خود را فردی منظم و آن تایم بدانیم، برنامه ریزی و باطبع نحوه مدیریت زمان از جانب ما به طور دقیق تری انجام خواهد گرفت و بالعکس اکر دیگران ما فردی بی نظم و شلخته بدانند، ای موضوع می تواند بر روی ناخودآگاه ذهن ما تاثیر گذار باشد و ما را تبدیل به فردی بی هدف و  بی برنامه کند.

 روانشناسی مدیریت زمان و روش های مدیریت زمانی صحیح بر اساس مقوله روانشناختی

در این قسمت از مقاله می خواهیم تعدادی تکنیک و روش را با توجه به مقوله روانشناسی مدیریت زمان خدمت شما معرفی کنیم تا بر اساس این اصول و تکنیک های گفته شده، بهره بیشتر و  بهتری را بتوانید از زمان خود ببرید و از آن به نحو احسن استفاده کنید.

تکنیک های توصیه شده ( بر اساس روانشناسی مدیریت زمان)

در اینجا به بررسی 7 تکنیک برای رواشناسی مدیریت زمان می پردازیم؛ با مپسان همراه باشید تا هر یک از این تکنیک ها را مورد ارزیابی قرار داهیم.

1- روانشناسی مدیریت زمان با ساختن تصویر ذهنی مثبت

روانشناسی مدیریت زمان

یکی از مهم ترین مقوله بحث های روانشناختی و روانشناسی مدیریت زمان این است که تصویر  ذهنی مثبتی از خود ایجاد کنید. درست است که حرف ها و قضاوت های دیگران، چه مثبت و چه منفی بر ناخودآگاه و شکل گیری شخصیت ما می تواند بسیار تاثیرگذار باشد؛ اما مهم است که ما زمانی را برای خود بگذاریم و روی تلقین ها و ویژگی های مثبت خود بیشتر کار کنیم.

شما باید دائما به خود تلقین کنید که فرد با کارایی و مثبتی هستید و حضور شما در جامعه مفید و موثر است و از برخی افراد منفی باف که ممکن است القائات منفی در تصورات ذهنی شما ایجاد کنند دوری کنید تا برایتان اهمیت داشته باشد که زمان خود را چگونه می گذرانید و آیا به فرض مثال، امروز توانسته اید طوری زمان خود را برنامه ریزی و مدیریت کنید که احساس مفید بودن از خود داشته باشید یا خیر.

2- با خودتان صحبت کنید

روانشناسی مدیریت زمان

یکی دیگر از مقوله های مهم در زمینه بحث روانشناسی مدیریت زمان، صحبت با خود است. شما می توانید جلوی آینه بروید و با خودتان صحبت کنید.  این کار می تواند تاثیر روانشناسی مثبت بسیاری شود. مخصوصا اگر صحبت مثبتی با خود داشته باشید؛ به جلوی آینه بروید و مدام با خود این جمله را تکرار کنید که “من فرد منظم و با برنامه ای هستم و در زندگی خود اهداف مهی دارم”. “من زمان خود را هدر نمی دهم و برای لحظه لحظه زندگی خود برنامه و خط مشی مشخصی دارم”.

3- مانند یک بازیگر به ایفای نقش بپردازید

روانشناسی مدیریت زمان

روانشناسی مدیریت زمان به شما توصیه می کند که هر روز نقشی را که در آینده قرار است آن را برعهده بگیرید و در آن ایفای نقش کنید را انجام دهید. برای خود یک سناریو ترتیب دهید و هر روز مانند یک بازیگر به ایفای نقشی بپردازید که به شما محول شده است و بسیار با اهمیت است که به درستی به ایفای نقش بپردازید. پس همانند یک بازیگر جدی عمل کنید.

4- عزت نفس داشته باشید

روانشناسی مدیریت زمان

شاید بتوان گفت که یکی از مهم ترین بخش های مبحث روانشناسی مدیریت زمان است و  می تاوند تاثیرات بسیار مثبتی نسبت به نحوه برنامه ریزی و مدیریت زمان از جانب شما داشته باشد. عزت نفس در روانشناسی به این معناست که چقدر خودتان را دوست دارید و برای خودتان ارزش قائلید؟ مطمئئنا هرچه قدر بیشتر خودتان را دوست داشته باشید و به خودتان احترام بیشتری بگذارید، ارزش بیشتری نیز برای زمانی که در اختیار دارید نیز قائل خواهید شد، به هر پیشنهادی از جانب دیگران جواب مثبت نمی دهید و تنها چیرزی که برایتان مهم است این است که از زمان خود نهایت بهره و استفاده را ببرید.

5- الگوگیری از افراد موفق

الگوگیری از افراد موفق

از مقوله های مورد بحث در مقوله روانشناسی مدیریت زمان ، الگوگیری از افراد موفق است. شما بر  اساس نوع هدفی که برای خود تعریف کرده اید می توانید از افراد موفق و این که آن افراد چگونه با به کارگیری مباحث مهم روانشناسی مدیریت زمان و تکنیک های مربوط به آن به جایگاه مطلوب و مورد نظر خود رسیده اند، ناخودآگاه نیروی محرکه و انگیزه مثبیتی را در وجود شما جرقه خواهد زد و شما خواهید توانست استفاده بهتری از زمان خود بکنید.

6- خود را  الگو و سرمشق دیگران ببینید

خود را الگو و سرمشق دیگران ببینید

شما علاوه بر الگوگیری از افراد موفق می توانید خود را الگو وسرمشق دیگران قرار دهید. حتی فکرش را هم که بکنید می بینید چقدر مهم است که چنین تفکری از خودمان داشته باشیم و آن را در عمل خود نیز نشان دهیم. روانشناسی مدیریت زمان به ما می گوید که هیچ گاه خود را دست کم نگیرید؛ شما می توانید خودتان الگو و سرمشق سایر افراد به عنوان یک فرد موفق و موثر قرار دهید تا اطرافیان نیز با سرمشق گیر ی از شما بتوانند راه خود را پیدا کرده و برای زندگی خود هدف داشته باشند.

این طرز فکر همچنین تاثیرات روانشناختی زیادی در مبحث روانشناسی مدیریت زمان دارد؛ شما خودتان را ملزم خواهید کرد که از زمان خود بهترین استفاده و بهره را ببرید و برای دقایق زندگی خود ارزش بیشتری قائل شوید.

7- داشتن شخصیت قوی و اراده محکم

داشتن شخصیت قوی و اراده محکم.روانشناسی مدیریت زمان

قطعا یکی دیگر از مباحث مهم مورد بخث در مقوله روانشناسی مدیریت زمان ، داشتن یک شخصیت قوی و با با اراده و پشتکار قوی است. داشنتن اراده قوی و محکم می تواند سرآغاز و نقطه شروعی باشد برای موفقیتتان. هر روز با خودتان تمرین کنید و سعی کنید شخصیتی قوی و با اراده از خود بسازید.قطعا هر چه قدر که هدف ها و خواسته هایتان برایتان با ارزش باشد، اراده شما نیز قوی تر خواهد شد و به به دست آوردن موفقیت های بیشتر به واسطه همین تلاش و پشتکار، به شما کمک زیادی خواهد کرد تا به آرزوهای دوست داشتنی تان برسید.

یک پیشنهاد اساسی!

شما علاوه بر به کارگیری تکنیک های گفته شده در مقوله روانشناسی مدیریت زمان و به کارگیری آن ها، با استفاده از  نرم افزار مدیریت پروژه نیز می توانید استفاده و بهره بهینه تری از زمانی که در اختیارتان است بکنید و هر چه سریع تر به قله موفقیت و آمال و خواسته های خود صعود کنید.

کلام آخر…

در این مقاله یه طور مفصل در مورد روانشناسی مدیریت زمان و تکنیک های مربوط آن صحبت شد. با به کارگیری تکنیک های مطرح شده خواهید توانست مدیریت بهتری را در زمان خود داشته باشید و بهترین بهره و استفاده را از مانی که در اختیار داریدببرید؛ کافی است به خودتان ایمان داشته داشته باشید و با اراده و پشتکار  محکم به مسیر خود ادامه دهید.

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید