مزایای تفکر سیستمی

آیا با تفکر سیستمی آشنا هستید؟ آیا می دانید مزایای تفکر سیستمی چیست؟ در این مقاله با مپسان همراه باشید تا شما را با تفکر سیستمی بهتر آشنا کنم.

تعریف تفکر سیستمی

systems-thinking-study-guide

قبل از آن که تفکر سیستمی را برایتان تعریف کنم، در درجه اول می خواهم کلمه سیستم را برایتان تعریف کنم. سیستم در زبان علم یعنی ” یک مجموعه که دارای بخش ها و قسمت های گوناگون است که همه دارای هدف و مقصودی مشترک هستند و با یکدیگر در ارتباط می باشند و اگر عملکرد یکی از این بخش ها دچار خلل شود، عملکرد سایر قسمت ها نیز دچار خلل خواهد شد و در رسیدن به هدف مشترک خود، دچار مشکل می شوند”.

” تفکر سیستمی” نیز نوعی تفکر است که از آن در موقعیت های سخت و چالش برانگیز استفاده می شود. ” تفکر سیستمی” یعنی داشتن بینشی همه جانبه نگر ، جامع و یکپارچه به مسائل پیرامون. یعنی این که مسئله ای را جدا از مسئله دیگری ندانیم و نسبت به موضوعات و مسائل پیرامون خود، تفکری جامع و همه جانبه داشته باشیم و یقین داشته باشیم که تمامی پدیده ها، بر بکدیگر تاثیرگذار هستند و نمی توان آن ها از هم جدا دانست.

مدیران شرکت و ارگان های مختلف با استفاده از این نوع تفکر و  داشتن بینشی جامع نگر، بهتر می توانند راجع به مسائل پیش آمده در محیط کار تصمیم گیری کنند و سطح مدیریت خود را ارتقا دهند.

هدف

هدف استفاده از تفکر سیستمی این است که بتوانیم با به کارگیری این نوع تفکر، به اولویت بندی مسائل و مشکلات موجود در پیرامون خود بپردازیم و در برخورد با مسائل گوناگون، همه چیز را در نظر بگیریم.

تفکر سیستمی چه مزایایی دارد؟

  • با استفاده از تفکر سیستمی و  داشتن دیدی همه جانبه نگر به مسایل پیراممون می توانیم تصمیمات بهتری را اتخاذ کنیم.
  • مدیر و یا هر فرد دیگری که از تفکر سیستمی استفاده کند، خود را از پرداخت هزینه های گزاف و بعضا جبران ناپذیر مصون داشته است.
  • استفاده از این نوع تفکر باعث می شود تا وقت کم تری هدر دهیم و از زمانی که در اختیار داریم، به بهترین نحو برای حل مشکلات و مسائل پیش آمده استفاده کنیم.
  • تفکر سیستمی  باعث می شود تا به همه مسائل پیرامون خود، تفکر علت و معلولی داشته باشیم و به دنبال حل ریشه ای مشکلات باشیم.

یک مدیر موفق باشیم

مدیر موفق

شما با استفاده از تفکر سیستمی و مزایای آن می توانید مدیر موفقی شوید. در واقع، داشتن تفکر سیستمی برای یک مدیر بسیار لازم و حیاتی است. زیرا  به نوعی مدیر یک ارگان و یا سازمان را می توان مغز متفکر آن سازمان در نظر گرفت که بقیه کارمندان اعضای به هم پیوسته آن مجموعه هستند و در صورت بروز هرگونه اشتباه و خطا از سوی مدیر، کل سیستم و مجموعه مورد نظر دچار خلل جدی خواهد شد.

اما اگر مدیر یک شرکت و یا ارگان، تفکر سیستمی داشته باشد، تصمیم گیری های بهتری را می تواند اعمال نماید و این عقیده را داشته باشد که ارگان و سازمان مورد نظر، مانند یک مجموعه به هم پیوسته ای است و در صورت بروز هرگونه اهمال کاری و یا خطا، کل مجموعه درگیر خواهد شد.

مدیری که تفکر سیستمی دارد می داند که چه تصمیماتی را اتخاذ کند که به نفع کل مجموعه و ارگان باشد و مشکلی پیش نیاید و در صورتی هم که مشکلی در سازمان پیش آمد، یک مدیر موفق با استفاده از نگرش سیستمی خود، می تواند به جای آن که صرفا به خود رویداد و یا مشکل رخ داده توجه کند، با به کارگیری اندیشه و تفکر سیستمی خود بتواند نگاهی همه جانبه به موضوع داشته باشد.

 به این معنا که کل ساختارهای مرتبط با مسئله و یا مشکلی که پیش آمده را درنظر بگیرد و با تفکر سیستمی خود، مشکل پیش آمده را طوری حل و فصل کند که دیگر هرگز چنین مشکلی در یک شرکت و یا ارگان خاص به وجود نیاید و مشکل از ریشه حل شود.

از نرم افزار مدیریت پروژه استفاده کنید.

آیا تفکر سیستمی صرفا مخصوص مدیران است؟

در پاسخ باید بگویم نه. تفکر سیستمی می تواند هر قشری از مردم را در برگیرد و تفاوتی نمی کند که یک فرد معمولی باشد و یا فردی که مدیر یک شرکت است. طبیعتا هر کسی علاقه دارد که بداند در محیط پیرامون خود چه می گذرد و دوست دارد تحلیلی جامع از تحولات اطراف خود داشته باشد.

شما حتی اگر مدیر یک سازمان نباشید و نقش کارمند را برعهده گرفته باشید، با استفاده از چنین نوع تفکری خواهید توانست مشکلات و دغدغه موجود در سازمانی که در آن مشغول به کار هستیم را بهتر درک کرده و موجب ارتقای آن شرکت و یا سازمان شویم و حتی بعدتر بتوانید تبدیل به یک مدیر موفق شده و نامتان بر سر زبان ها بیفتد.

پدر و مادرها نیز  می توانند از مزایای تفکر سیستمی بهره برده و با به کارگیری آن در مسائل مختلفی از قبیل تربیت فرزندان خود، موفق تر عمل کرده و با انتقال این نوع تفکر خود به فرزندانشان، به آن ها در درک بهتر و دقیق تر دنیای پیرامون خود کمک کنند.

کاربرد تفکر سیستمی در زندگی

شما همچنین می توانید از این نوع روش و شیوه تفکر در زندگی روزمره و روزانه خود استفاده کنید و مسائل و موضوعات اتفاق افتاده پیرامون خود را تجزیه تحلیل بهتری بکنید.

شما با استفاده از تفکر سیستمی در زندگی خود، این توانایی و مهارت را پیدا می کنید که قبل از  آن که بخواهیم تصمیم خود را عملی کنیم، به تبعات و عواقب آن فکر کرده و تصمیم گیری بهتری داشته باشید و یا اگر مشکلی پیش آمد، با استفاده از این طرز تفکر، مشکلات پیش آمده را بهتر حل کنید و تصمیم گیری عاقلانه تری داشته باشید.

اعضای بدن شما نیز تفکری سیستمی دارند!

شاید جا خورده باشید و با خود فکر کنید که مگر می شود که اعضای بدن ما هم تفکر سیستمی داشته باشند؟ مگر آن ها هم مانند ما هستند که تفکر سیستمی داشته باشند؟ در پاسخ به این سوال باید گفت، بله! به طور مثال، وقتی دچار سرماخوردگی می شوید، همه جای بدنتان درد می کند، تب دارید،، دچار  سردرد و سرگیجه می شوید، گلویتان خشک می شود و…

در واقع می شود این گونه گفت که کوچکترین خللی در سیستم بدن، بر سایر عملکردهای بدن تاثیرگذار است و آن ها را نیز درگیر خود می کند و بدن شما با همکاری و هماهنگی با سایر اعضای بدنتان سعی دارد تا مشکل پیش آمده را برطرف کند تا شما بتوانید سلامتی تان را به دست آورید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید