موفقیت در کسب و کار با استراتژی کایزن

 اگر می خواهید که در کسب و کارتان موفقیتی دائمی داشته باشید باید شیوه ها و استراتژی های گوناگون را به کار بگیرید. در این مقاله با من همراه باشید تا شما را استراتژی کایزن که یکی از روش های موفقیت در کسب و کار است، آشنا سازم.

تاریخچه استراتژی کایزن

کایزن(Kaizen ) ، یک واژه ژاپنی است که برای اولین بار پس از جنگ جهانی دوم از آن استفاده شد. مخترع این روش، فردی ژاپنی به نام “ماساکی ایمای( Masaki Imai ) می باشد که برای اولین بار و برای موفقیت در کسب و کار، در کشور ژاپن از آن استفاده شد.

معنی اصطلاحی واژه کایزن

کایزن، در اصطلاح به معنای “بهبود دائمی و یا تغییرات مستمر برای رسیدن به نتایج بهتر و موفقیت های بیشتر” است و امروزه با نام ” استراتژی کایزن” شناخته شده است.

قاعده اصلی استراتژی کایزن

قاعده اصلی استراتژی کایزن

این استراتژی بر این اصل و مبنا استوار است که وجود تغییر و تحولات مثبت در فرآیند کسب و کار، هرچند هم که کوچک و اندک باشد می تواند باعث رسیدن به نتایج بهتر و موفقیت های بیشتر شود.

استراتژی کایزن به ما می گوید که برای رسیدن به موفقیت و پیشرفت های بیشتر در جریان کسب و کار، حتی یک روز شما هم نباید بدون تغییرات سپری شود و تغییرات مثبت کوچک هم می تواند برای موفقیت شما در کسب و کار، راهگشا باشد تا به مرور زمان به توفیقات بیشتری دست یابید.

چرخه استراتژی کایزن

چرخه

چرخه استراتژی کایزن به شکل زیر پیاده سازی می شود:

  • اقدامات و فعالیت های هزینه بری که هیچ فایده ای برای کسب و کار ندارد، باید حذف شوند( مودا) و به جای آن، فعالیت هایی را انجام دهیم که موجب بهبود سطح کیفی و بازدهی کسب و کار می شود(مورا)
  • تمام فعالیت هایی را که به صورت جداگانه و موازی انجام می دهیم، با یکدیگر تلفیق کنیم(موری).
  • به طور خلاصه، این چرخه بر سه اصل حذف، تلفیق و تغییرات است و  امروزه این سه اصل، با نام “لیست مودا” شناخته می شود.

دلایل استفاده از استراتژی کایزن برای موفقیت در کسب و کار

برخلاف سایر روش ها و استراتژی های تحول سازمانی که بر روی تغییرات سریع و آنی تاکید دارند، استراتژی کایزن بیشتر بر روی تحولات تدریجی متمرکز است که همین ویژگی استراتژی کایزن باعث شده تا نسبت به سایر روش ها و تکنیک های موفقیت در کسب و کار، روشی کم هزینه تر بوده و به منابع کم تری احتیاج داشته باشد.

یکی دیگر از مزیت های این روش این است که این تغییرات شامل همه کارکنان سازمانی از جمله مدیران رده بالای سازمان نیز می شود و در صورتی که مدیریک ارگان خواهان ایجاد تغییراتی در سازمان و کارکنان سازمان برای رسیدن به موفقیت و پیشرفت های سازمانی بیشتر است، اول از همه جرقه این تغییرات را باید از خود آغاز کند و این گونه است که یک سازمان در دراز مدت و با به کارگیری استراتژی کایزن می تواند به یک ارگان کسب و کار موفق در میان رقبای خود تبدیل شود.

سایر کاربردهای استراتژی کایزن

شما علاوه بر  آن که از این استراتژی می توانید برای موفقیت در کسب و کار و فعالیت های سازمانی خود استفاده کنید، از این روش می توانید در زندگی روزمره خود نیز استفاده کنید.

1-شما می توانید در زندگی عادی و روزمره خود نیز سعی کنید از استراتژی کایزن استفاده کنید؛ یعنی همان طور که برای موفقیت بیشتر در کسب و کارتان، سعی می کنید تغییراتی کوچک و در عین حال مثبت ایجاد کنید، در زندگی معمول و روزمره خود نیز می توانید این رویه را به کار بگیرید.

به طور مثال، هر روز سعی کنید چیزهای به روزتر و جدیدتر یادبگیرید، یک مهارت بیاموزید و یا هر کاری که بتواند زندگی روزمره شما را از جریان یکنواخت بودن بیرون بیاورد.

2-در زندگی روزمره خود سعی داشته باشید تا برای خودتان اهداف کوتاه مدت و بلندمدت داشته باشید.

3- هر روز خودتان را ارزیابی کنید و کارهای روزمره ایکه باعث پسرفت و عقبگرد شما می شود را کنار بگذارید. به عنوان مثال، سعی کنید اتلاف وقت کم تری در طول زندگی خود داشته باشید و از زمان خود بهترین استفاده را بکنید.

 کایزن ، برای ما چه توصیه هایی دارد؟

علاوه بر اصول و قواعد کلی گفته شده در مورد استراتژی کایزن ، این استراتژی برای ما توصیه هایی نیز دارد تا به ما برای موفقیت بیشتر در کسب و کارمان کمک کند؛ این توصیه ها را  جدا جدی بگیرید!

  • وقتی در کارتان شکست می خورید و یا با مشکلاتی مواجه می شود، هرگز  سعی نکنید که تقصیر این کار را  به گردن دیگران بیندازید و مسئولیت اشتباهات و خطاهای خود را بپذیرید.
  • به خودتان مغرور نباشید و سعی کنید از دیگران هم برای حل مشکلات و مسائل پیش آمده کمک بخواهید.
  • اگر مدیر یک ارگان و یا کسب و کار هستید سعی کنید که فردی عملگرا باشیدو فقط کارتان این نباشد که پشت صندلی تان بنشینید و سخنرانی کنید!
  • باور داشته باشید و سعی بر آن داشته باشید که وضعیت موجود را تغییر دهید.
  • ایده آل گرایی را کنار بگذارید. زیرا ایده آل گرایی می تواند مانع مهمی بر سر راه پیشرفت کسب و کار شما باشد و شما نتوانید کار خود را به انتها برسانید؛ سعی کنید به مرور  زمان و به آرامی و در جریان کا خود سعی داشته باشید که به ایده آل مطلوب مورد نظر خود برسید.
  • عجول نباشید و با صبر و حوصله کارتان را پیش ببرید.
  • از نرم افزار مدیریت پروژه استفاده کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید