نقش پیمانکار در پروژه های ساختمانی

پیمانکار میتواند نقش مهمی در پیشبرد اهداف پروژه های ساختمانی داشته باشد. در ادامه مقاله شما را نقش پیمانکار در پروژه های ساختمانی بیشتر آشنا خواهم کرد.

پیمانکار کیست؟

پیمانکار  یک شخص و یا یک سازمان حقیقی و حقوقی است که برای تکمیل پروژه به کار گرفته میشود و قراردادی را با کارفرما امضا میکند. آن ها مسئولیت های زیادی را در ارتباط با پیشبرد پروژه های ساختمانی بر عهده دارند؛ به همین دلیل، آن ها شخصی را به عنوان نماینده پیمانکار برای خود استخدام میکنند تا آن شخص بنا به تخصص هایی که دارد در انجام بخش های مشخصی از پروژه به او کمک کند.

 

پیمانکار

قرارداد کارفرما با پیمانکار شامل چه مواردی است؟

  • همان طور که در پاراگراف قبل گفتم،  به منظور اجرای پروژه، کارفرما قراردای را با پیمانکار امضا میکند. در این قراداد باید ماهیت خدمت و نوع وظیفه ای که قرار است پیمانکار  برای اجرای پروژه انجام دهد و این چه توقعاتی از او دارد، مشخص گردد.
  • قرارداد باید ضمانت اجرایی داشته باشد؛ یعنی چه کارفرما و چه پیمانکار متعهد به جبران خسارت شوند.
  • یکی دیگر از بخش های اجرایی قرارداد میتواند عدم افشای اطلاعات مرتبط با پروژه باشد. به عنوان مثال، این اطلاعات میتواند شامل اطلاعات و یا نوآوری هایی باشد که کارفرما تا قبل از به کارگیری پیمانکار در مورد آن اطلاعات کسب کرده است و در قرارداد از پیمانکار تعهد میگیرد که این اطلاعات را به هیچ عنوان افشاسازی نکرده و در اختیار رقیبان قرار ندهد.
  • در انتهای قرارداد نیز شرایط پرداخت و مدت زمان اختتام پروژه ذکر میشود.

نقش پیمانکار در پروژه های ساختمانی

نقش پیمانکار در پروژه های ساختمانی عبارتند از: برنامه ریزی پروژه، مدیریت پروژه، نظارت بر فرآیند اجرای پروژه، مسئولیت های تنظیمی و قانونی، مدیریت ایمنی پروژه. در ادامه مقاله به توضیح هر یک از بخش های وظایف پیمانکار ساختمان خواهیم پرداخت.

1- برنامه ریزی پروژه

یکی از وظایف پیمانکار در پروژه های ساختمانی، برنامه ریزی پروژه است. همان طور که میدانید، برنامه ریزی برای هر کار و یا پروژه ای اعم از پروژه های ساختمانی، انواع کسب و کار و… بسیار لازم و حیاتی است.

  • او  وظیفه دارد که قبل از اجرای پروژه، میزان تجهیزات و مصالح لازم برای تکمیل پروژه های ساختمانی را تخمین بزند.
  • برای هر یک از بخش های اجرایی پروژه ساختمانی، برنامه زمانبندی مشخص داشته باشد.
  • برای ریسک ها و تغییرات احتمالی که در هر  پروژه ای ممکن است رخ بدهد، برنامه ریزی داشته باشد.
  • ملزومات قانونی لازم برای اجرای پروژه های ساختمانی را از قبل اجرای پروژه تعیین کند.

 

برنامه ریزی پروژه

2- مدیریت پروژه

یکی دیگر از وظایف او در مورد پروژه های ساختمانی، مدیریت پروژه است. در بخش مدیریت پروژه ساختمانی، پیمانکار وظایفی از جمله مدیریت هزینه پروژه، استخدام پیمانکاران فرعی برای مدیریت بهتر پروژه، مدیریت پسماندهای تولید شده را برعهده دارد.

3- نظارت بر فرآیند اجرای پروژه

از جمله دیگر مسئولیت ها، نظارت بر فرآیند اجرای پروژه است. در این بخش، آن ها پروژه های ساختمانی وظیفه دارند که بر  فرآیند اجرای پروژه از جمله مدیریت ایمنی پروژه، نحوه اجرای پروژه و کیفیت کار افراد تیم نظارت داشته باشند.

4- مسئولیت های تنظیمی و قانونی

یکی دیگر از وظایف پیمانکار پروژه های ساختمانی، مسئولیت تنظیمی و قانونی است. وی در این بخش از نقش ها و مسئولیت خود در پروژه وظیفه صدور پروانه ساختمانی و حصول اطمینان از پیش رفتن پروژه مطابق با مسائل قانونی و تنظیمی را دارد.

5-مدیریت ایمنی پروژه

همچنین پیمانکار یک پروژه ساختمانی، مسئولیت مدیریت ایمنی پروژه را نیز بر عهده دارد. او در این بخش باید برای ایمن پیش رفتن روند اجرای پروژه تمهیدات لازم را پیش بینی کند. این تمهیدات میتواند مدیریت خطرهای بالقوه، سیستم واکنش اضطراری، آموزش کارکنان در رابطه با رعایت مسائل ایمنی پروژه و اطمینان حاصل کردن از این که تمام افراد تیم پروژه از تجهیزات ایمنی لازم برخوردار باشند و… را دربرگیرد.

استفاده از نرم افزار

همچنین این شخص برای بهتر پیش بردن وظایف و مسئولیت هایی که در پروژه های ساختمانی بر  عهده دارد میتواند از نرم افزار مدیریت پروژه های ساختمانی به منظور برنامه ریزی دقیق پروژه، کنترل پروژه، مدیریت هزینه و… استفاده کند و پروژه خود را با دقت بیشتری پیش ببرد.

سخن آخر

در این مقاله، با مطالبی در مورد نقش پیمانکار در اجرای پروژه های ساختمانی آشنا شدید. پیمانکار میتواند یک شخص حقیقی و حقوقی و یا یک سازمان باشد که با کارفرما برای اجرای پروژه قرارداد می بندد و وظایف خود را طبق آن چه در قرارداد مشخص شده انجام میدهد.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید