نمودار گانت و کاربرد آن در مدیریت پروژه

نمودار گانت چیست؟ کاربرد این نمودار در مدیریت پروژه چیست و چه کمکی میتواند به پیشبرد پروژه بکند؟ در این مقاله با من همراه باشید تا شما را با این نمودار بیشتر آشنا کنم.

 

نمودار گانت

نمودار گانت چیست؟

نمودار گانت ، یکی از پرکاربردترین ابزارهای مدیریت پروژه، به خصوص برای پروژه های پیچیده است .

یک نمودار میله ای است که زمانبدی فعالیت های پروژه را به شما نشان میدهد.

با استفاده از این نمودار شما خواهید توانست حتی پیچیده ترین و سخت ترین پروژه ها را به سرانجام برسانید.

کاربردهای نمودار گانت در مدیریت پروژه

نمودار گانت به شما ترتیب زمانی انجام مراحل مختلف پروژه و هم چنین مدت زمان لازم برای انجام هر یکی از بخش های پروژه به شما خواهد داد و به طور دقیق و واضح به شما میگوید که دقیقا در چه بازه زمانی میتوانید پروژه را به اتمام برسانید.

این نمودار چه اطلاعاتی را در اختیار شما قرار میدهد؟

علاوه بر نشان دادن ترتیب زمانی انجام پروژه و مدت زمان لازم برای اتمام پروژه، نمودار گانت شما را در جریان وضعیت و روند پیشرفت پروژه، همپوشانی زمانی فعالیت های مختلف پروژه،ساختار شکست پروژه(WBS) و… قرار خواهد داد.

 

نمودار گانت

چه کسی برای اولین بار از نمودار گانت در مدیریت پروژه استفاده کرد؟

اولین بار و در سال 1980 ،  فردی به نام کارول آدامایکی این نمودار را ابداع است. البته 15 سال قبل از این فرد، یک مشاور مدیریت پروژه نسخه اولیه ای از این نمودار را ابداع کرد که بسیار مورد توجه مدیران پروژه های مختلف قرار گرفت.

امروزه و با استفاده از نرم افزارها به راحتی میتوان نمودار گانت ترسیم کرد و از مزایای آن در پروژه های مختلف بهره برد.

مزایای مدیریت پروژه به سبک گانت

داشتن برنامه ریزی دقیق

یک مدیر پروژه با استفاده از نمودار گانت خواهد توانست تا با استفاده از اطلاعاتی که این نمودار در مورد روند پیشرفت پروژه در اختیار او قرار میدهد، یک برنامه ریزی دقیق انجام دهد.

هدایت اعضای تیم

نمودار گانت به شما کمک خواهد کرد تا با برنامه ریزی دقیقی که برای انجام پروژه خود انجام میدهید، همچنین بتوانید اعضای تیم خود را بهتر مدیریت و رهبری کنید و به عنوان مدیر پروژه بتوانید کارفرما را از خود راضی نگه دارید.

مدیریت هزینه پروژه

با استفاده از اطلاعات برنامه زمانبدی نمودار گانت، به راحتی خواهید توانست منابع مالی که در اختیار دارید را به دستی مدیریت و هدایت کنید و  یک مدیریت هزینه صحیح انجام دهید.

مدیریت زمان

استفاده از این نمودار در انجام انواع پروژه ها به شما کمک خواهد کرد تا مدیریت زمان بهتری داشته باشید و از زمانی که در اختیار دارید بتوانید حداکثر استفاده را ببرید و یا زمان انجام پروژه های خود را کوتاه تر کنید.

ارائه گزارش دقیق تر به کارفرما

استفاده از نمودار گانت در حین انجام پروژه میتواند به شما کمک کند تا گزارش های بهتر و دقیق تری از  روند پیشرفت پروژه، ضعف ها و مشکلات احتمالی و… به کارفرمای خود بدهید و روی فعالیت های بحرانی پروژه تمرکز دقیق تری بکنید.

افزایش قدرت تصمیم گیری

به افزایش قدرت تصمیم گیری نیز کمک خواهد کرد؛ زیرا زیر و بم فعالیت های پروژه به روشنی و به صورت بصری بر روی نمودار نمایان است و شما در هر مرحله میدانید که برای پیشبرد بهتر اهداف پروژه چه تصمیماتی را باید اتخاذ کنید.

سادگی نمودار

همان طور که گفتیم، نمودار گانت به صورت میله ای است و به همین دلیل استفاده از اطلاعات موجود بر  روی ای نمودار آسان تر  بوده و درک و تجزیه تحلیل اطلاعات بر  روی آن، به راحتی انجام میگیرد.

معایب

با وجود تمام مزایا گفته شده در باب مزایای مدیریت پروژه با استفاده از این نمودار، میتوان معایبی را برای آن ذکر کرد؛ این معایب عبارتند از :

زمانبر بودن رسم نمودار

ترسیم نمودار گانت، کاری بسیار زمانبر است و  میتواند زمان زیادی از  مراحل اولیه انجام پروژه را به خود اختصاص دهد.

به روز رسانی دائم نمودار گانت ، شما را دچار  سردرگمی بیشتر خواهد کرد

رسیدن به اهداف پروژه نیاز به زمان دارد و در حین زمان انجام پروژه ممکن است شما نیاز  به روز رسانی اطلاعات بر روی نمودار گانت باشید. افزودئن جزییات بیشتر به نمودار میتواند شما را دچار آشفتگی و سردرگمی بیشتر کند.

نحوه ترسیم نمودار

برای ترسیم نمودار گانت می توانید از انواع نرم افزار های مدیریت پروژه مثل نرم افزار مدیریت پروژه مپسان و یا نرم افزار مدیریت پروژه  ساختمانی به تناسب نوع پروژه ای که در اختیار دارید استفاده کنید و  یا با استفاده از نرم افزار EXCEL، به رسم این نمودار بپردازید.

سخن آخر

در این مقاله سعی بر آن شد تا شما مدیران عزیز پروژه و کارفرمایان را با کاربردهای نمودار گانت در مدیریت بهتر پروژه آشنا کنم. در این مقاله، به مزایای استفاده از این نمودار از جمله، مدیریت زمان، مدیریت هزینه پروژه، هدایت بهتر اعضای تیم و… اشاره شد. همچنین به معایب آن از جمله زمانبر بودن رسم نمودار و… اشاره شد. با درنظر گرفتن مزایا و معایب استفاده ازاین نمودار میتوانید بسته به سبک و شیوه های مدیریت پروژه تان، از آن در پروژه های مختلف و یا در کسب وکار ها استفاده کنید.

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید