با نقش مدیریت زمان در کاهش استرس آشنا شوید

همان طور که می دانید و کم و بیش در مقالات قبل با نقش و اهمیت مدیریت زمان و تکنیک های آن آشنا شدید، مدیریت صحیح زمان مزایای فراوانی دارد و از جمله فواید و مزایای مدیریت زمان، کاهش استرس است. در این مقاله می خواهیم به صورت دقیق و مفصل در مورد نقش مدیریت زمان در کاهش استرس به شما توضیح دهیم و شما را با نقش کلیدی مدیریت زمان در کاهش استرس، بیشتر آشنا سازیم.

رابطه معکوس میان استرس و مدیریت زمان

بین مدیریت زمان و میزان استرس رابطه معکوسی وجود دارد؛ بدین ترتیب که هرچه مدیریت زمان بهتری داشته باشیم، از لحاظ روانشناختی با استرس کم تری روبه رو خواهیم شد و هر چه قدر که مدیریت زمان ضعیف تری داشته باشیم، به طبع میزان استرس نیز افزایش خواهد داشت.

اهداف مدیریت زمان

هدف از مدیریت زمان این است که ما برنامه ریزی صحیحی برای کارهای خود داشته باشیم و بتوانیم به موقع و سر وقت کارهای از قبل برنامه ریزی شده مان را انجام دهیم. بنابراین، مدیریت صحیح زمان باعث افزایش نظم می شود.

 نقش مدیریت زمان در کاهش استرس

در ادامه مقاله قصد داریم تا شما را با تعدادی از موارد نقش های مثبت مدیریت زمان در کاهش استرس اشاره کنیم. این مواد عبارتند از :

اولویت بندی صحیح و میزان کاهش استرس

اولویت بندی صحیح

همان طور که می دانید، زمان کمی در اختیار ماست و در طول روز  و با احتساب موارد پیش بینی ناپذیر و اجتناب پذیر ممکن است زمان کم بیاوریم.

مدیریت زمان به شما کمک خواهد کرد تا با اولویت بندی کارهای خود به به ترتیب با اهمیت و کم اهمیت، کارهای مهم خود را در سریع ترین زمان ممکن انجام داده و دچار استرس ناشی از کارهای مهم عقب مانده و یا تلنبارشده روی هم نشوید و کارهای خود را سروقت و به موقع به پایان برسانید.

انجام به موقع کار

انجام به موقع کار

زمانی که شما با استفاده از مدیریت زمان و تکنیک های منحصر به فرد آن می توانید بهتر زمان خود را مدیریت کنید، در نتیجه انجام به موقع و سروقت کار خود، دیگران می توانند اعتماد بیشتری به شما داشته باشند و شما را به عنوان فردی وقت شناس، منظم و وظیفه شناس بشناسند.

تشویق از سوی دیگران، بالطبع می تواند در افزایش میزان اعتماد به نفس و بهتر انجام دادن کارها از سوی شما نقش بهتری ایفا کند و استرس شما را تا حدود زیادی کاهش دهد.

با مدیریت زمان صحیح می توانید زمانی را هم به استراحت خود اختصاص دهید

استراحت

مدیریت زمان به ما کمک خواهد کرد که بدون این که احساس کنیم از انجام کارهای مهم خود عقب مانده ایم زمانی را به استراحت خود اختصاص دهیم.

قطعا میزان استراحت کافی خواهد توانست در کاهش میزان استرس و علایم آن نظیر خستگی، کاهش تمرکز و… به ما کمک زیادی بکند تا انرژی و سرعت بیشتری در انجام کارها و برنامه ریزی های روزمره مان داشته باشیم.

زمانی هم که تمرکز کافی بر روی انجام کارهایمان داشته باشیم، هر چیزی نمی تواند حواس ما را از کار اصلی مان پرت کند و در نتیجه می توانیم کارهای خود را با بالاترین میزان دقت و کیفیت لازم انجام دهیم.

شناسایی عوامل استرس زا

شناسایی عوامل استرس زا و نقش آن در مدیریت زمان

همچنین مدیریت صحیح زمان به شما کمک خواهد کرد تا با شناسایی و لیست کردن عوامل استرس زای روزمره خود، استرس خود را بهتر مدیریت کنید و بتوانید بزرگترین مانع مدیریت زمان یعنی استرس را از سر راه خود بردارید.

استفاده از نرم افزار در مدیریت زمان در کاهش استرس

شما همچنین با استفاده از نرم افزارهای روز از جمله نرم افزار مدیریت پروژه می توانید میزان نقش مثبت مدیریت زمان در کاهش استرس را چندین برابر کرده و در نتیجه میزان اضطراب خود را تا حدود زیادی بتوانید کنترل کنید.

کلام آخر…

در این مقاله با نقش و اهمیت مدیریت زمان در کاهش میزان استرس آشنا شدید. همان طور که می دانید، استرس دشمن زمان و یکی از عوامل اصلی اتلاف وقت است.

با مدیریت زمان و استفاده صحیح از زمان خود یقینا بهتر خواهید توانست به نبرد با این دشمن بزرگ خود بروید و آن را زمینگیر کنید و در لابه لای انجام کارهای مهم خود، زمانی را هم به خوشگذرانی و انجام سایر کارهای مورد علاقه خود اختصاص دهید.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید