با ساختار شکست ریسک پروژه(RBS) آشنا شوید

ساختار شکست ریسک پروژه(RBS) چیست؟ با این مقوله تا چه میزان آشنا هستید؟ در این مقاله می خواهم شما را با این موضوع آشنا کنم تا بهتر و راحت تر بتوانید ریسک های موجود را مدیریت کنید.

قبل از آن که شما را با شکست ریسک پروژه(RBS) آشنا کنم، در ابتدا می خواهم ساختار شکست کار( WBS) را که در مقالات سری قبل با آن آشنا شدید، به شما یادآوری کنم. ساختار شکست کار ( WBS)، ابزاری مهم برای پیشبرد و مدیریت پروژه های کاری است. تجزیه سلسله مراتبی فرایند کار است که ما را با فرایند پروژه کاری و کارهایی که باید برای پیشبرد پروژه انجام دهیم آشنا میکند. اما برای آن که بهتر بتوانیم با ریسک های موجود در پروژه مقابله کنیم، آشنایی با ساختار شکست ریسک پروژه( RBS) اهمیست زیادی دارد.

ساختار شکست ریسک پروژه(RBS)

ساختار شکست ریسک پروژه( RBS)، یک ساختار سلسله مراتبی از انواع ریسک بالقوه موجود در پروژه به ما ارائه میدهد و شناخت ساختار آن می تواند به ما کمک بسیاری در شناسایی و درک ریسک های بالقوه به منظور مدیریت ریسک های موجود در پروژه کاری ارائه دهد.

این مقوله، در صنایع و کسب و کارهای مختلف با یکدیگر متفاوت است و لازم است تا هر کسب و کار، ساختار شکست ریسک مخصوص به پروژه خود را ارائه دهد تا با استفاده از آن، بهتر بتواند ریسک های موجود را مدیریت کند و مخصوصا پروژه های بزرگ، نیازمند RBS مخصوص به خود هستند و RBS کلی که بتواند همه پروژه ها را پوشش دهد، برای پروژه های بزرگ کارایی ندارد.

سایر کاربردهای ساختار شکست ریسک پروژه

ارزیابی ریسک پروژه بر اساس ویژگی انواع ریسک ها

علاوه بر  آن که با کمک RBS میتوان انواع ریسک های موجود در پروژه را شناسایی کرد. با استفاده از این ساختار سلسله مراتبی و با استفاده از داده های آن، بهتر می توان انواع ریسک را از نظر ویژگی که دارند ارزیابی و تحلیل کرد.  که این امر موجب میشود تا مناطق متمرکز ریسک( مهم ترین منابع ریسک) را بهتر شناخت و برای مقابله با آن بتوان اقداماتی را انجام داد.

در این مرحله و بر اساس ارزیابی های انجام شده از ریسک های بالقوه می توان بر اساس اهمیت و مقیاس ریسک، آن ها را اولویت بندی کرد و به آن ها امتیاز داد. ارزیابی با استفاده از ساختار شکست ریسک پروژه به ما کمک خواهد کرد تا با دلایل اصلی وجود ریسک های موجود آشنا شویم و با استفاده از آن بتوانیم پاسخ دهی بهتری به انواع ریسک های بالقوه داشته باشیم و با برنامه ریزی دقیق تر، ادامه پروژه را پیش ببریم.

مقایسه

به دلیل آن که ساختار شکست ریسک پروژه بر اساس یک سری اصول و چارچوب است، با استفاده از آن می توان انواع پروژه های مختلف را  از نظر ریسک موجود در آن، با یکدیگر مقایسه کرد و از نتایج حاصل از این مقایسه ها در انواع پروژه های مختلف بهره برد.

گزارش بهتر از روند کار پروژه

مطمئنا با شناسایی، ارزیابی و مقایسه انواع ریسک های بالقوه موجود در یک پروژه و یا سایر پروژه ها، اطلاعات بهتری می توان در مورد روند کاری پروژه و ریسک های موجود در آن جمع آوری کرد و از روال انجام کار پروژه، گزارش دقیق تری را به مدیر ارشد پروژه ارائه داد.

استفاده برای پروژه های بعدی

همچنین از اطلاعات دقیق ارزیابی شده موجود در ساختار شکست ریسک پروژه در مورد انواع ریسک های موجود دریک پروژه، می توان برای پروژه های دیگر نیز استفاده کرد. استفاده از RBS پروژه های قبلی می تواند به ما این کمک را بکند تا ریسک های بالقوه موجود در پروژه های بعدی را سریع تر و دقیق تر شناسایی کرده و پاسخ فوری برای آن داشته باشیم.

سخن آخر

برای موفقیت در یک پروژه کاری، آشنایی با روند انجام پروژه و همچنین شناسایی ریسک های بالقوه موجود در پروژه و برنامه ریزی و پاسخ دهی مناسب به این ریسک ها می تواند به ما کمک زیادی در روند مدیریت پروژه و به سرانجام رساندن پروژه بکند و به جرات می توان گفت که یکی از  مهم ترین دلایل شکست کسب و کارها و یا انواع پروژه ها، عدم استفاده از دو ساختار WBS و RBS است که می تواند به ما در برنامه ریزی بهتر  پروژه و روش های مقابله با ریسک های پروژه و همچنین مدیریت هزینه پروژه کمک کنند و مانع از شکست پروژه و تحمیل هزینه های اضافی شود.

شما علاوه بر  استفاده از دو ساختار WBS و RBS برای مدیریت بهتر پروژه های خود میتوانید بنا به نوع پروژه ای که عهده دار انجام آن هستید، از نرم افزار مدیریت پروژه و نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی استفاده کنید تا در کار خود موفق تر باشید.

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید