مهندسی مدیریت پروژه و کاربرد آن در مدیریت پروژه

یکی از بخش های مهم در مدیریت پروژه، مهندسی مدیریت پروژه است. اما متاسفانه این رشته نو تاسیس هنوز در ایران آن طور که باید و شاید شناخته و معرفی نشده. این حوزه کاری را می توان به نوعی ترکیب علم و هنر با یکدیگر دانست؛ زیرا هم دانش کافی می خواهد و هم مهارت. در ادامه مقاله ابعاد و اهداف این رشته کاری را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

هدف

هدف این رشته کاری، ارتقای سطح کیفی پروژه های ساختمانی و عمرانی است. این روزها همه سازمان ها و موسسات به دنبال آن دسته از مدیران پروژه هستند که به درستی بتوانند یک پروژه را مدیریت و رهبری کنند و با استفاده از انواع روش های نوین در مدیریت پروژه، پروژه مدنظر را در برنامه زمانبندی تعیین شده، با سطح کیفی بالا و هزینه کم تر به پایان برسانند.

نیاز

این رشته شغلی برای انجام بهتر و یا کیفیت تر پروژه های عمرانی بسیار کارا و ضروری است و وجود آن در شرکت های عمرانی که پروژه های عمرانی در دست اجرا دارند، به برنامه ریزی و اجرای پروژه های عمرانی به طور صحیح، مدیریت بهتر در حوزه های مختلف پروژه عمرانی مثل مدیریت هزینه، مدیریت زمان، مدیریت ریسک، کنترل پروژه و… می توانند بسیار کمک کنند.

ویژگی های مهندس مدیریت پروژه

  • این افراد ذهنی خلاق، پویا و شخصیتی انعطاف پذیر دارند
  • دارای مهارت حل مسئله و تصمیم گیری درست می باشند
  • از پس مدیریت ریسک های موجود در پروژه های عمرانی به خوبی بر می آید
  • با قوانین اداری مرتبط آشنا است
  • نقشه خوانی مهندسی بلد است
  • از پس کنترل و مدیریت پروژه های عمرانی بر می آید
  • مسلط به مسائل حقوقی مرتبط با پروژه

 

 

مهندسی مدیریت پروژه

تحصیل در رشته مهندسی مدیریت پروژه

اگر شما هم با توجه به ویژگی های ذکرشده و همچنین هدف این رشته شغلی مشتاق هستید که در این حوزه کاری مشغول به کار شوید، باید بدانید که این رشته دانشگاهی، بین رشته ای است و با سه رشته مهندسی عمران، مدیریت و مهندسی صنایع در ارتباط است؛ اما با رشته مهندسی عمران ارتباط نزدیکتری دارد و مهندسان این رشته را اغلب در پروژه های ساختمانی به کار میگیرند.

آیا صرف تحصیل در این رشته تحصیلی می تواند ما را وارد این بازار کاری کند؟

در جواب این سوال باید گفت که داشتن اطلاعات و تحصیلات در این زمینه شغلی می تواند به شما در پیدا کردن شغلی مرتبط با این رشته بسیار کمک کند؛ اما کافی نیست و در درجه اول نیاز به داشتن روحیات خاص این رشته شغلی مثل انعطاف پذیری، توان حل مسئله و قدرت تصمیم گیری صحیح است. اگر  روحیات مرتبط با چنین رشته شغلی را در خود می بینید، می توانید در این حوزه کاری موفقیت های بیشتری را از آن خود کرد و علاوه بر دانش کافی که در این زمینه شغلی کسب کرده اید، به ارتقای مهارت های عملی خود در این رشته نیز بپردازید.

 

 

مهندسی مدیریت پروژه

مهندسی مدیریت پروژه در برابر مهندس پروژه

  • مهندس پروژه بر روی مدیریت مهندسان و وظایف مهندسی متمرکز است؛ در حالی که رشته شغلی مهندسی مدیریت پروژه بر روی مدیریت پروژه های مهندسی تمرکز دارد. بنابراین یک تفاوت کلیدی بین این دو رشته شغلی در این است که حوزه کاری اول صرفا متمرکز بر روی نحوه انجام وظایف کاری مهندسان پروژه است و حوزه کاری دوم مستلزم مدیریت تمامی بخش های پروژه و نه فقط صرفا مدیریت نظارت بر مهندسان و وظایف مهندسی است.
  • مهندس مدیریت پروژه، مدیر  یک پروژه مهندسی است؛ در حالی که مهندس پروژه، یک مهندس است که با بخشی از تیم پروژه کار می کند. به عنوان مثال، یک مهندس طراح، تنها در بخشی از پروژه فعالیت دارد که مرتبط با طراحی ساختمان است

موفقیت بیشتر در حوزه کاری

علاوه بر داشتن دانش و تخصص کافی و همچنین روحیات لازم برای این رشته شغلی، استفاده از فناوری های به روز  و مدرن مثل نرم افزار مدیریت پروژه های ساختمانی، بهره گیری از شیوه های مدیریت مدرن، مدیریت هوشمند پروژه و… برای موفقیت بیشتر و کسب پیشرفت روزافزون در این حوزه کاری می تواند بسیار راهگشا و کمک کننده باشد.

سخن آخر…

در این مقاله با حوزه کاری، ضرورت و نحوه ورود به طیف شغلی مهندسی مدیریت پروژه آشنا شدید. اگر این توانایی را در خود می بینید که بتوانید پروژه هایی مثل پروژه های ساختمانی را مدیریت کنید و در آن موفق شوید، فرصت را از دست ندهید و با تحصیل و کسب مهارتهای عملی لازم در این رشته نوپدید آینده کاری و رضایت شغلی خود در آینده را تضمین کنید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید