تفاوت پروژه و فرآیند تجاری (business process) چیست؟

 

آیا فرق بین پروژه و پروسه را می دانید؟ یک پروژه و فرایند تجاری چه تفاوت هایی با هم دارند؟ هرچند که سطح سواد مردم امروزه به شکل قابل توجهی بالا رفته است، ولی هنوز افرادی پیدا می‌شوند که پروژه و فرایند را یک شکل و یا یک تعریف واحد می‌دانند.

در حالی که فرایند یک پروژه در دست اقدام می‌باشد، به همین دلیل یکی دانستن پروژه و فرایند  تفکر اصلاً درستی نمی‌باشد.

با توجه به این موضوع لازم است که شما قبل از شروع پروژه تفاوت یا تفاوت های بین پروژه و فرایند را بدانید تا به مبحث بعدی بپردازیم. شما با تفاوت این دو می‌توانید به راحتی مشخص کنید که چه کسی و در چه زمان معینی باید پروژه را تحویل دهد.

اگر شما نیز مایل به کسب اطلاعات در این زمینه هستید تا پایان این مقاله با ما همراه باشید. چرا که ما در این مقاله تحت عنوان تفاوت پروژه و فرآیند تجاری تصمیم داریم به بررسی این موضوع بپردازیم.

مدیریت پروژه

در این قسمت از مقاله و قبل از اینکه به بررسی تفاوت پروژه و فرایند تجاری یا هر فرایند دیگری بپردازیم ابتدا به بررسی مدیریت پروژه می پردازیم. مدیریت پروژه مجموعه علومی می باشد که یک شخص با بکار گیری آن پروژه را با بودجه معین و در زمان معین به پایان میرساند، معمولا مدیران پروژه از نرم افزار مدیریت پروژه و مشخصاً نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی برای پروژه های عمرانی  استفاده میکنند.

تعریف پروژه و فرآیند چیست؟

در این قسمت از مقاله برای اینکه به درستی متوجه تفاوت پروژه و فرآیند شویم لازم است که تعریف این دو را بدانیم.چرا که دانستن تعریف و داشتن اطلاعات در مورد پروژه و فرایند میتواند، شما را به درک صحیحی از تفاوت پروژه و فرایند برساند.

پروژه را می‌توان یک تلاش موقت برای ایجاد یک محصول سرویس و یا یک نتیجه منحصر به فرد دانست. در تعریف پروژه لازم است که بدانیم پروژه موقتی می‌باشد و دارای شروع و پایان تعریف شده‌ای است. همچنین پروژه منحصر به فرد می‌باشد و تعهدی جدید در یک زمینه جدید محسوب می‌شود.

از ویژگی‌های بارز پروژه می‌توان به این نکته اشاره کنیم. که پروژه یک محصول، سرویس و رویه می باشد که قبلاً وجود نداشته است و قصد دارد که ارزش‌های جدیدی را به  به وجود آورد.

دستیابی به یک هدف در زمان مشخص از دیگر ویژگی های پروژه می باشد. پروژه نیازمند سازو کار های جدید می باشد.

 

فرایند تجاری و پروژه

تعریف فرایند تجاری

در تعریف فرایند می‌توانیم بگوییم که فرایند عبارت است از ادامه دادن مداوم فعالیت و تلاش‌هایی که منجر به تولید نتایجی می‌شود و ارائه سرویس‌هایی که به ماندگاری کسب و کار کمک می‌کنند. از نتایج فرایند می‌توان به سرویس‌هایی که به ماندگاری کسب و کار کمک می‌کنند اشاره کرد. فرایند دارای مراحل سازمان یافته می‌باشد. که طبیعتاً فرایندهای دائمی اند و تمام نقش‌های یک کسب و کار عادی را در بر می‌گیرند‌. اگر بگوییم که فرایندها تکرار شونده و ادامه‌دار می‌باشند می‌توانیم بگوییم که هر فرایندی ورودی ها و خروجی‌های مشخصی دارد و به شکل یک چرخه مدون از عملیات اجرایی هستند.

تفاوت‌های اساسی پروژه و فرایند تجاری

با مطالعه قسمت‌های قبلی مقاله شما قطعاً اطلاعاتی در مورد پروژه و فرایند به دست آورده‌اید و همین موضوع می‌تواند به شما در تشخیص ساده تر تفاوت‌های پروژه و فرایند کمک کند. درباره تفاوت پروژه و فرایند می‌توانیم بگوییم که فرایند یک جریان مداوم می‌باشد اما پروژه یک تلاش موقت به حساب می‌آید.

از دیگر تفاوت‌های پروژه و فرایند این است که پروژه یک کار جدید می‌باشد در حالی که فرایند یک کار تکراری است. داشتن خروجی تکرار شونده در فرایند و نتیجه منحصر به فرد در پروژه از دیگر تفاوت‌های پروژه و فرایند به حساب می‌آیند.

در این حوزه تفاوت پروژه و فرآیند تجاری، در فرایند وقتی شما به یک هدف می‌رسید اهداف جدیدی را انتخاب می‌کنید اما پروژه به محض دستیابی به هدف به اتمام می‌رسد.

شباهت های پروژه و فرایند تجاری

در کنار تفاوت پروژه و فرایند تجاری لازم است که شباهت های پروژه و فرایند تجاری را نیز بدانیم. چرا که شناخت این شباهت‌ها می‌تواند باعث شود که شما درک بهتری از پروژه و فرایند داشته باشید.

اگر بخواهیم به دو شباهت ویژه پروژه و فرایند اشاره کنیم باید بگوییم که نیاز و شاکله اصلی پروژه و فرایند  نیروی انسانی می‌باشد. در هر دو نیروی انسانی مشترک است. نیاز به برنامه‌ریزی کنترل و اجرا از دیگر ویژگی‌های مشترک و شباهت‌های پروژه و فرایند می‌باشد.

به جز موارد ذکر شده محدودیت در منابع را می‌توانیم از دیگر شباهت‌های پروژه و فرایند بدانیم. در این مطلب به مفهوم تفاوت پروژه و فرآیند تجاری پرداختیم و امیدواریم برای شما مفید واقع شده باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید