5 چالش بزرگ  و راه حل های نرم افزار مدیریت پروژه های ساختمانی

راه حل های نرم افزار مدیریت پروژه های ساختمانی در چالش های پروژه اهمیت خود را نشان می دهد. چالش های موجود در پروژه های ساختمانی مدیران را ملزم می کند، تا با یافتن راه‌ حل های موثر یک پروژه را بدون مشکل و در چارچوب برنامه ریزی اجرا کنند.

اولین قدم برای یک مدیر در اختیار داشتن تمام  ابزار های است، که برای تکمیل و تحویل به موقع پروژه ساختمانی نیاز است و صاحبان اموال، افراد ذینفع، تامین کننده گان و پیمانکاران فرعی، وام دهندگان و غیره علایق کاملا متفاوتی دارند و باعث ایجاد چالش های در ادامه مسیر می شود.

مسائل دیگری مانند: قوانین و مقررات، شرایط آب و هوایی، میزان بودجه و غیره نیز سبب ایجاد تاخیر در روند ساخت و ساز می شوند و نمی توان آن ها را نادیده گرفت.

 در ادامه شما را با 5 چالش بزرگ  و راه حل های نرم افزار مدیریت پروژه های ساختمانی و نحوه مدیریت آن ها آشنا خواهیم کرد، اما در وهله اول بهتر است، مفهوم اساسی مدیریت پروژه ساختمانی را در کنیم.

مدیریت پروژه در پروژه ساختمانی چیست؟

امروزه اولین قدم برای ساخت و ساز، برنامه ریزی است و از طریق نرم افزار مدیریت پروژه با وارد کردن اطلاعات و زمان اتمام کار، شما یک برنامه کاملا هدفمند را در اختیار دارید و به خوبی می توانید پروژه مد نظر را مدیریت کنید.

در ادامه به معرفی مهم ترین چالش های پروژه های ساختمانی خواهیم پرداخت:

راه حل های نرم افزار مدیریت پروژه های ساختمانی

1.      محدودیت های بودجه ای

یکی از اساسی ترین مشکلات موجود در عرصه ساخت و ساز افزایش هزینه ها و خارج شدن از بودجه پیش بینی شده است. در صورت نداشتن یک برنامه ریزی صحیح، قضاوت ضعیف، عدم نظارت بر روند انجام کار، اشتباه محاسباتی و غیره می تواند به راحتی یک پروژه را به نابودی بکشاند.

بودجه اختصاص یافته به پروژه توسط ذینفعان تعریف می شود و برای گرفتن نتیجه مطلوب باید برآورده دقیقی از هزینه ها انجام شود و مبلغی برای حوادث غیر مترقبه اختصاص پیدا کند.

در بودجه بندی باید مواردی زیادی از جمله: ملاحظات زیست محیطی، کمبود منابع و نیروی کار، دیرکرد در پرداخت ها و یا مسائل مربوط به اسناد خزانه یا هر نوع پرداخت دیگر و غیره را در نظر بگیرد.

با توجه به اهمیت بودجه پروژه باید دائماً پایش و بازنگری شود، تا هزینه ها از مسیر اصلی و پیش بینی شده خود خارج نشود و همانطور که تغییرات پیش بینی نشده، محدوده پروژه را دستخوش تغییر می کنند، با از طریق نرم افزار مدیریت پروژه ساختمانی کنترل شود.

2.      مدیریت زمان

محدود بودن زمان می تواند منجر به بروز مشکلات جدی مانند: بالا رفتن میزان حوادث ناشی از کار، نقص در طراحی، از بین رفتن درآمد و غیره در روند پروژه ساختمانی شود و انجام برنامه ریزی جدی نیز می تواند باعث از بین رفتن منابع مالی شود و چالش بزرگ تری را ایجاد کند.

در بسیاری از مواقع مدیران در زمان بندی درست اقدامات مالی دچار مشکل می شوند و نمی توانند با واحد های مالی ارتباط مداومی داشته باشند، برای مثال: برای کسب اطمینان کامل از به موقع بودن درخواست های پرداخت باید با واحد های مالی ارتباط تنگاتنگی وجود داشته باشد، چرا که وجود تاخیر در این بازه زمانی می تواند منجر به از دست رفتن منابع و درآمد های پیش بینی شده شود.

با توجه به موارد گفته شده مدیران پروژه های ساختمانی باید تمرکز زیادی بر روی مقابله با متغیر های مختلف داشته باشند، چرا که سبب تاخیر در روند کار می شود.

مدیریت زمان، مدت زمان تعیین شده انجام کار و اتمام به موقع آن، پایش و کنترل زمان شروع، تامین به موقع نیروی انسانی، تجهیزات، مصالح، ماشین آلات و استفاده از اقدامات پیشگیرانه به منظور جلوگیری از تاخیرات احتمالی به واسطه استفاده از نرم افزار مدیریت پروژه است.

3.      انتظارات غیر واقع بینانه

داشتن انتظارات غیر واقع بینانه و درخواست های نابجا از بزرگ ترین قاتلان روحیه بهره وری در یک پروژه ساختمانی محسوب می شوند.

در برخی موارد کارفرما و هیئت مدیره انتظارات محالی دارند و می خواهند، طرح ها و ایده های مد نظر خود را در کوتاه ترین زمان عملی کنند و دلیل این مشکل وجود حس رقابت در صنعت ساخت و ساز می باشد.

رد شدن از این مرحله وابسته به مهارت های مدیر پروژه می باشد و باید توانایی مدیریت انتظارات ذینفعان را داشته باشد و رضایت آن ها را جلب کند، تا علاوه بر دستیابی آن ها به اهداف نسبی، پروژه بتواند در مسیر درست خود از لحاظ بودجه، زمان ایمنی کیفیت و غیره نیز به حرکت ادامه دهد.

راه حل های نرم افزار مدیریت پروژه های ساختمانی و بهبود کارایی

4.      مدیریت اجرایی، مدیریت فنی، مدیریت حقوقی و قراردادی

بدون شک هر پروژه ساختمانی چالش های مخصوص به خود را دارد و مدیران در هر پروژه با وظایف و نقش های متفاوتی رو به رو هستند و پشت سر گذاشتن این چالش ها نیاز به درک استراتژیک و تخصص تاکتیکی در پروژه دارد.

عواملی که مدیران پروژه های ساختمانی را درگیر می کند، معمولا از ساختار منحصر به فرد پروژه ناشی می شود و افرادی مانند: کارفرما، دستگاه نظارت، هیئت مدیره، وام دهندگان، پیمانکاران فرعی و غیر ممکن هر کدام نظر خاصی داشته باشد و علایق متفاوتی را ارائه دهند، که خود زمینه ساز ایجاد اختلاف است.

برخی از مشکلات مانند، قوانین و مقررات دولتی، آب و هوا و غیره نیز خارج از پروژه رخ می دهند و باید قبل از شروع به کار تمامی این موارد را در نظر گرفت.

5.      مدیریت مخاطرات

در مقایسه با دیگر صنایع به جرات می توان گفت که، صنعت ساخت و بسیار پرهزینه تر و با مخاطرات بیشتری همراه است و نیروی کار به صورت مستقیم در معرض صدمات جسمی و جانی قرار می گیرد.

مدیران پروژه باید در وهله اول به شناسایی مخاطرات موجود در محل کار بپردازند و از ایمن بود آن به طور کامل اطمینان حاصل کنند، تنها در این صورت است که می توان پروژه را بدون حادثه ناگواری به پایان رساند.

یکی از موثرترین راه حل های موجود برای رفع این خطرات مشارکت دادن کارگران و کارکنان پروژه در طی فرایند ایمن سازی است و یک مدیر کارکنان خود را خطرات احتمالی آگاه کرده و آن ها برای گزارش حوادث تشویق کند.

کلام آخر

امروزه صنعت ساختمان سازی به یکی از مهم ترین و پر طرفدار ترین صنایع بدل شده و سهم عمده ای از اقتصاد جهانی در اختیار دارد.

در این میان نرم افزار مدیریت پروژه‌ ساختمانی نقش ویژه ای را برای ارتقاء کیفیت پروژه ایفا می کنند و به عنوان یک عضو اصلی و غیر قابل حذف در این صنعت شناخته می شود.

ما در سایت مپسان همواره تلاش داشته ایم، تا شما را با چالش ها و راه حل های نرم افزار مدیریت پروژه های ساختمانی آشنا کنیم.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید