راهکارهایی که قدرت نه گفتن شما را افزایش می دهد

 

قدرت نه گفتن در خیلی از جاها می تواند به ما کمک کند که کارهای خود را بهتر پیش ببریم. قدرت نه گفتن ، اراده ما در انجام به موقع برنامه ریزی های از پیش تعیین شده را افزایش خواهد داد و می تواند ما را به اهداف دلخواه مان نزدیک تر کند. قدرت نه گفتن را می توان به نوعی یک موتور محرکه اصلی برای انجام سریع تر و رو به روال مقاصد برنامه ریزی شده دانست.

وقتی شما این توانایی را در خود تقویت کنید که به راحتی و در مواقع غیر ضروری نه بگویید، از خودتان رضایت بیشتری خواهید داشت، اعتماد به نفستان بالاتر خواهد رفت، قدرت تصمیم گیری تان افزایش می یابد و در نتیجه بهتر خواهید توانست برنامه های خود را پیش ببرید.

یک راهکار ساده برای دادن قدرت نه گفتن به درخواست دیگران

اگر قادر به نه گفتن مستقیم و رودر رو نیستید، می توانید در مقابل درخواست دیگران به قول معروف “کمی وقت کشی کنید” و یا با زبان بدن خود نشان دهید که نمی خواهید به خواسته طرف مقابل خود جواب مثبت بدهید.

اما در ادامه مقاله به شما راهکارهایی خواهیم گفت تا بهتر بتوانید از پس نه گفتن به طرف مقابل خود برآیید و قدرت نه گفتن را در خود افزایش دهید.

راهکارهای افزایش قدرت نه گفتن

تا این قسمت از مقاله، با ضرورت نه گفتن و فواید آن آشنا شدید. در این بخش از مقاله راهکارهایی را به شما معرفی خواهیم کرد که با استفاده از آن ها بتوانید قدرت نه گفتن و در نتیجه قدرت عمل و تصمیم گیری خود را بتوانید افزایش دهید. این راهکارها عبارتند از:

1- چشم، زبان و دستانتان را هماهنگ کنید

چشم، زبان و دستانتان را هماهنگ کنید

چشم، زبان و دستان خود را در هنگام نه گفتن به طرف مقابل خود که از شما درخواست غیر ضروری دارد، تقویت کنید.

سعی کنید هنگامی که قصد دارید به طرف مقابل خود نه بگویید، چشم، زبان و دستانتان نیز گویای آن باشد.

کافی است صاف و رودررو بنشینید، به چشمان طرف مقابل خود مستقیما نگاه کنید، دستان خود را آزاد بگذارید تا زبان بدن و در نتیجه گفتارتان را با جواب منفی که می خواهید بدهید هماهنگ کنید و قدرت نه گفتن خود را افزایش دهید.

2- این فکر را  که با نه گفتن ممکن است طرف مقابلتان ناراحت شود، از سرتان بیرون کنید

این فکر را که با نه گفتن ممکن است، طرف مقابلتان ناراحت شود، از سرتان بیرون کنید.

این فکر غلط را از سرتان بیرون کنید که با نه گفتن شما ممکن است طرف مقابلتان ناراحت شود و ارتباطش را با شما قطع کند.

به هیچ وجه رو دربایستی نداشته باشید و کافی است که یک دلیل منطقی برای نه گفتن به خواسته طرف مقابلتان بیاورید، تا هم او ناراحت نشود و هم شما از برنامه های مهم زندگیتان باز نمانید.

داشتن رودربایستی در هنگام نه گفتن، بعدها باعث خواهد شد که خودتان را سرزنش کنید و حتی از طرف مقابلتان عصبی باشید و او را دلیل به هم خوردن برنامه های زندگیتان بدانید.

3- برای زمانی که در اختیار دارید ارزش قائل شوید

راهکارهای افزایش قدرت نه گفتن با ارزش قائل شدن برای زمان خود

کافی است برای زمانی که در اختیارتان قرار دارد، ارزش قائل شوید تا به سادگی به هر خواسته ای جواب مثبت ندهید و قدرت نه گفتن را در خود بتوانید تقویت کنید.

وقتی شما برای زمان خود ارزش قائل باشید و اصول مدیریت زمان را به خوبی آموخته باشید، به هیچ وجه در مقابل هر خواسته ای از جانب دیگران تسلیم نخواهید شد و به مرور زمان قدرت عزت نفس خود را بالاتر خواهید برد.

با استفاده از نرم افزار مدیریت پروژه ، بهتر خواهید توانست زمان خود را مدیریت کنید و قدرت نه گفتن را در خود افزایش دهید، برای زمان خود ارزش بیشتری قائل شوید و به راحتی آن را هدر ندهید.

4- شما فرد خودخواهی نیستید

شما فرد خودخواهی نیستید

از فکر این که با نه گفتن به طرف مقابل خود ممکن است آن ها شما را فردی خودخواه خطاب کنند، نهراسید. کافی است تا با دلیل و منطق کافی به طرف مقابل خود بفهمانید  که در حال حاضر، برنامه های مهم تری در زندگی خود دارید و به هر خواسته آن ها نمی توانید جواب مثبت بدهید.

5- کافی است تا نیمه پر لیوان را ببینید

برای افزایش قدرت نه گفتن کافی است نیمه پر لیوان را ببینید

برای افزایش قدرت نه گفتن کافی است که نیمه پر لیوان را نگاه کنید و به جنبه های مثبت نه گفتن خود بیندیشید. به این جنبه از نه گفتن خود فکر کنید که شما با دادن جواب منفی به طرف مقابل، دوست، آشنا و… توانسته اید تا حدود زیادی کارهای خود را پیش ببرید و از برنامه خود عقب نمانید.

شما با نه گفتن به موقع خود در واقع، از کنار خواسته های غیر منطقی و کم اهمیت دیگران، توانسته اید عبور کنید و وقت خود را به کارهای مهم تر به طور مثال، رسیدن به کارهای عقب مانده، وقت گذرانی با خانواده، لذت بردن از تفریحات دلخواه و… اختصاص دهید.

6- اگر احساس گناه می کنید می توانید کارهای زیر را انجام دهید

به طور مثال، اگر نمی توانید که او را  برای رفتن به یک مکان خاص همراهی کنید، می توانید ماشین خود را به او قرض بدهید تا هم هم قدرت نه گفتن را در خود تقویت کنید و احساس عذاب وجدان و احساس گناه در طرف مقابل خود نکنید.

یا این که اگر به طور مثال نمی توانید به یک مهمانی بروید، می توانید دوست خود را به یک رستوران، کافی شاپ و.. دعوت کنید و با آرامش دلیل منطقی برای نه گفتن او بیاورید و به او این قول را بدهید که در صورتی فرصت داشته باشد، حتما به مهمانی می آید.

تا این قسمت از مقاله با راهکای افزایش قدرت نه گفتن آشنا شدید، اما ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که در مقابل کسی که بسیار بر روی انجام خواسته هایش از سوی شما پافشاری می کند چه کار کنیم؟

می توان سوال شما را این طور پاسخ داد که افراد ممکن است در موقعی که شما جواب رد به درخواست آنان می دهید از راهکار و شگردهای مختلفی استفاده کنند؛ این شگردها عبارتند از: تعریف کردن از شما،  بی ادبی کردن و…

تعریف کردن

تعریف کردن

در مواقعی که طرف مقابل از شما تعریف می کند و با تعریف و تمجید خود از خواسته خواسته های غیر معقولانه در خواست دارد، بدون این که احساس شرمندگی و یا به قول معروف جوگیری به خود راه بدهید، به راحتی و  با یک دلیل منطقی می توانید به او نه بگویید.

بی ادبی کردن

بی ادبی کردن

درست در نقطه مقابل تعریف و تمجید قرار دارد و فرد می ک.شد تا به کاربستن راهکار بی ادبی و یا نشان دادن قلدری، شما را در برابر خواسته هایش تسلیم کند و  از قدرت نه گفتن در شما بکاهد.

شما در این گونه مواقع می توانید بسیار خونسرد و بدون آن که از خود تندی و عصبانیتی نشان دهید، به خواسته فرد مقابل خود جواب منفی بدهید.

کلام پایانی…

در این مقاله با ضرورت نه گفتن و راهکارهای افزایش قدرت نه گفتن آشنا شدید. درست است که در مواقعی نمی توان نه گفت و خواسته دیگران را رد کرد، اما اگر خواسته هایشان غیرمنطقی و یا کم اهمیت باشد، با به کاربستتن راهکارهای بالا به راحتی خواهید توانست قدرت نه گفتن در خود را افزایش دهید و به هر خواسته ای پاسخ مثبت ندهید.

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید