مدیریت زمان و تکنیک های آن

یکی از مهم ترین دغدغه و فکر مشغولی ما مدیریت زمان است. خیلی وقت ها پیش آمده که به دلیل عدم مدیریت زمان نادرست، نتوانسته ایم خیلی از کارها و برنامه ریزی های خود در طول روز را به پایان برسانیم.

در این مقاله می خواهم شما را با برخی از مهم ترین تکنیک های مدیریت زمان آشنا کنم تا شما با استفاده از  این تکنیک ها و مهارت ها بتوانید زمان خود را بهتر مدیریت کنید.

مدیریت زمان چیست؟

مدیریت زمان

قبل از آن که به تکنیک های مدیریت زمان بپردازم، می خواهم شما را با مفهوم مدیریت زمان بیشتر آشنا کنم. مدیریت زمان به طور خلاصه عبارت است از “هوشمندانه و منظم کار کردن برای افزایش بهره وری و بازدهی کار”.

تکنیک های مدیریت زمان

1- تکنیک مدیریت زمان ؛ تهیه فهرستی از کارهای روزانه

تهیه فهرستی از کارهای روزانه

یکی از مهم ترین تکنیک های مدیریت زمان است. شما باید فهرستی از کارهایی را که در یک روز می خواهید انجام دهید را داشته باشید.

این کار، یک مزیت فوق العاده دارد. شما لازم نیست هر چند دقیقه یکبار و مابین کاری که دارید انجام می دهید دائما به خود یادآوری کنید که بعد از این کار، باید کار دیگری انجام دهم. زیرا این کار باعث می شود که شما تمرکزی بر روی کاری که انجام می دهید نداشته باشید.

2- تکنیک مدیریت زمان ؛ اولویت بندی کارها

مدیریت زمان

شما کارهایی که در طول یک روز باید  آن ها را انجام دهید می توانید اولویت بندی کنید. شما می توانید کارهای خود را به ترتیب از “با اهمیت” به ” کم اهمیت” لیست بندی کنید و در طول روز آن ها را انجام دهید.

3- تکنیک مدیریت زمان ؛ مدیریت زمان

مدیریت زمان

از قدیم هم گفته اند که” آهسته و پیوسته” حرکت کنید. شما دلتان می خواهد که سریع تر کارهایتان را به اتمام برسانید. بدون وقفه کار می کنید تا کارهایتان سریع تر تمام شود؛ اما مطمئنا وسط کار کم می آورید و یادآور مثل “تند و گهی خسته” می شوید. شما می توانید هر نیم ساعت یکبار حداقل 5 الی 10 دقیقه به خود استراحت دهید و دوباره کار خود را با انرژی بیشتری ادامه بدهید.

شما در این 5-10 دقیقه می توانید ورزش کنید، کلیپ خنده دار تماشا کنید، کمی قدم بزنید و…

4- تکنیک مدیریت زمان ؛ سعی کنید بر روی انجام یک کار متمرکز شوید

متمرکز شوید

یکی از تکنیک های مهم در مدیریت زمان است. سعی نکنید چند کار را با هم و در یک زمان انجام دهید. شما به جای این کار می توانید بر روی یک کار تمرکز بیشتری کرده و آن را با دقت و تمرکز بیشتری انجام دهید و یقینا این گونه از زمان خود بهره و استفاده بیشتری برده اید. با کمک نرم افزار مدیریت پروژه میتوانید برنامه ریزی بهتری روی کارهایتان داشته باشید.

5-  تکنیک مدیریت زمان ؛  از وسواسی بیش از  اندازه بپرهیزید

وسواس

شما با وسواسی بیشتر و پرداختن بیشتر به جزییات قطعا زمان کم خواهید آورید و دیگر برای شما زمانی باقی نخواهد گذاشت که به کارهای مهم دیگر خود برسید.

مثلا ممکن است که در عرض 20 و یا نهایتا 30 دقیقه زمان می برد، یک یا دو ساعت طول بکشد. این کار اصلا درست نیست و یقینا بازدهی کاری شما افت خواهد کرد.

6-تکنیک مدیریت زمان ؛ برای تک تک کارهای روزانه خود زمان در نظر بگیرید

مدیریت زمان

از جمله مهارت ها و تکنیک های مهم  مدیریت زمان است. شما برحسب اهمیت و حجم کارهای خود، باید باید برای هر یک از کارهای خود زمانی مناسب در نظر بگیرید و خود را متعهد بدانید که کار خود را در آن بازه زمانی تمام خواهید کرد و به طور مثال، کارتان یک ساعته تمام خواهد شد و نه بیشتر.

اگر به فرض هم کار شما در زمان تعیین شده تمام نشد، می توانید مجددا  بر روی آن تایم بگذارید و کار خود را با تمرکز بیشتر به پایان برسانید.

7- تکنیک مدیریت زمان ؛ واقع بین باشید

واقع بین باشید

بهتر است دست از رویاپردازی بردارید و خود واقعی تان باشید. تا از تک تک لحظات خود بتوانید بهترین استفاده را بکنید. و برای آن ها برنامه ریزی دقیقی داشته باشید. شما به مرور زمان نقاط ضعف خود را برطرف کنید.

فواید مدیریت زمان

1- افزایش بازدهی کار

2- بالا رفتن کیفیت کار

3- تقویت اعتماد به نفس

4- استفاده بهتر از زمان

5- کمک به کاهش استرس و اضطراب

6- ایجاد تعادل میان کار و زندگی

عواقب عدم مدیریت زمان به مناسب و موثر

1-عدم به پایان رسیدن کارها در سر موعد مقرر

2-کاهش کیفیت کاری

3-افزایش سطح استرس و اضطراب و ترس از به پایان نرسیدن به موقع کار

4-کاهش اعتماد به نفس

5-اتلاف وقت

ضرورت یادگیری تکنیک های مدیریت زمان

لازم است که کمی وقت صرف کنیم، با خودمان تمرین کنیم تا این تکنیک ها را یاد بگیریم. یادگیری این تکنیک ها می تواند نه تنها در مواقع کاری، بلکه در تک تک لحظات زندگی هم به کارمان بیاید. شما با یادگیری تکنیک های مدیریت زمان می توانید از زمان و فرصت های خود استفاده و بهره بیشتری ببرید و به موفقیت و پیشرفت مد نظرتان در  طول زندگی دست پیدا کنید.

مطمئنا یکی از رازهای افراد موفق جهان، استفاده از تکنیک های مدیریت زمان و به کارگیری آن در زندگی فردی و  حرفه ای شان است. این افراد موفق یادگرفته اند که برای زمان خود ارزش قایل شوند و بیهوده زمان خود را هدر ندهند. این افراد همچنین آموخته اند که وقت طلاست و باید نهایت استفاده را از آن کرد و برای تک تک لحظات خود برنامه ریزی کرد.

نمونه ای از افراد مشهور موفق در مدیریت زمان

1-بنجامین فرانکلین

از آن دسته افراد موفق است که با استفاده از تکنیک های مدیریت زمان توانسته است به موفقیت های چشم گیری در زندگی خود دست پیدا کند.

بنجامین فرانکلین، پایه گذار ایالات متحده بود. او برای کارهای روزمره خود برنامه ریزی دقیقی داشت. به این ترتیب که که سر یک ساعت معین می خوابید، سر یک ساعت معین از خواب ییدار می شد و زمانی هم برای انجام کارهای مهم رومره خود در طول روز تعیین می کرد. او به عنوان پدر بهروی نیز شناخته می شود.

2- ایلان ماسک

همه ما اسم آن را شنیده ایم و می دانیم که این فرد، به عنوان یک کار آفرین موفق در جهان شناخته شده است. بنیان گذار دو شرکت تسلا موتور و اسپیس ایکس است. او در طول هفته به مدیریت دو شرکتی که تاسیس کرده می پردازد و آخر هفته های خود را نیز به وقت گذرانی با خانواده اش اختصاص می دهد و با استفاده از تکنیک های مدیریت زمان توانسته است به موفقیت های زیادی دست پیدا کند.

3- بیل گیتس

همه ما بارها و بارها نام این فرد را مطمئنا شنیده ایم و می دانیم که یکی از مشهورترین افراد موفق در جهان است. این فرد موفق نیز از تکنیک مدیریت زمان برای موفقیت خود استفاده کرده است که نقل قول مشهوری نیز دارد” زمان تنها دارایی است که با پول نمی شود آن را خریداری کرد.” او نیز در طول روز، زمان خود را به چند بخش تقسیم می کند و زمانی را هم به تفریح و خوش گذرانی خودش اختصاص می دهد.

کتاب های موثر در یادگیری بهتر تکنیک های مدیریت زمان

تاب های موثر در یادگیری بهتر تکنیک های مدیریت زمان

1- هفت عادت مردمان موثر، اثر استفان کاوی

2- کار عمیق، اثر کال نیوپورت

3- مدیریت زمان ، اثر برایان تریسی

4- آماده برای هر کاری، اثر دیوید آلن

5-  چهار ساعت، اثر تیم فریس

6- به سر انجام رساندن کارها، اثر دیوید آلن

7- قورباغه ات رو قورت بده، اثر برایان تریسی

8- مدیریت زمان مدیریت زندگی، اثر برایان تریسی

و…

کلام آخر…

امیدوارم از مطالب مقاله مپسان، نهایت بهره و استفاده را برده باشید. و با به کارگیری این تکنیک ها در طول زندگی روزمره خود و مدیریت صحیحی و استفاده بهتر از زمان خود بتوانید تبدیل به فردی موفق شوید و به آرزوهایتان دست یابید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید