مدیریت عملیات و اهمیت آن در موفقیت کسب و کار

از مهم ترین بخش های هر شرکت و ارگانی مدیریت عملیات است که می تواند نقش زیادی در موفقیت ارگان ها و کسب و کار داشته باشند که تا همین چند سال اخیر توجه چندانی به آن نمی شد. در این مقاله قصد داریم تا شما را با مفهوم مدیریت عملیات و نقش آن در موفقیت انواع کسب و کارها با شما صحبت کنیم.

تعریف عملیات

در ابتدا و قبل از آن که به تعریف واژه مدیریت عملیات بپردازیم می خواهیم تعریف مختصری از واژه عملیات به شما ارائه دهیم. عملیات را می توان به عنوان مجموعه عملکردهایی تعریف کرد که قابلیت اجرایی و عملی دارند.

تعریف مدیریت عملیات

مدیریت عملیات

 

بنابراین می توان مدیریت عملیات را می توان مجموعه ای از فعالیت ها و اقداماتی تلقی کرد که مواردی همچون برنامه ریزی، مدیریت و سازماندهی عملیات و سازماندهی آن ها را برعهده دارد.

مدیریت عملیات چه اهدافی را دنبال می کند؟

می توان گفت که مدیریت عملیات به طور مشخص دو هدف  را دنبال می کند:

1- بهره برداری از منابع

2- ارائه خدمات بهتر به مشتری

هدف اصلی هر کسب و کار وشرکتی، قطعا راضی نگه داشتن مشتری است. بنابراین یکی از اهداف عمده و مهم هر کسب و کاری این است که با استفاده بهتر از منابع و امکاناتی که در اختیار دارد، بهترین محصول را به مشتریان خود ارائه دهد. اگر  منابع و امکانات به درستی مدیریت نشوند، این امر می تواند موجب هدر رفت منابع، افزایش هزینه تولید تولید، بالا رفتن قیمت محصول و در نهایت از دست دادن مشتری منجر شود.

به چه دلیل وجود مدیریت عملیاتی در کسب و کارها لازم است؟

مدیریت عملیات

 

از تعریف بالا و با توجه به توضیحاتی که مورد مدیریت عملیات، اهداف و عواقب عدم وجود مدیریت عملیات داده شد؛ می توان به اهمیت مدیریت عملیات و وجود شخصی تحت عنوان مدیر عملیاتی در هر شرکت و یا کسب و کاری پی برد. پیشتر، باور عمومی بر این بود که فقط صنایع تولیدی است که نیاز به مدیریت عملیات دارد و هیچ نهاد دیگری از جمله صنایع خدماتی و… نیاز به مدیریت عملیات ندارد.

مدیریت عملیات در طول زمان

در چند سال قبل این گونه تصور می شد که به علت آن که فرآیند تولید ممکن است مراحل زیادی را  از مرحله تولید تا رسیدن به دست مصرف کننده طی کند،باید حتما مدیریت عملیاتی برای طی عملیات تولید تا فروش محصول وجود داشته باشد و بر این روند نظارت شود.

مدیریت زمان در زمان حال

با مرور زمان و شکست و ضررو زیان های هنگفت ناشی از عدم به کارگیری مدیریت عملیات در کسب و کارها مشخص شد که چنین طرز تفکری اشتباه بوده و وجود مدیریت عملیات در هر ارگان و یا کسب و کاری می تواند نقش کلیدی در موفقیت و پیشبرد بهتر اهداف داشته باشد.

اهمیت مدیریت عملیات با ذکر مثال

مدیریت عملیات

به عنوان مثال، یک شرکت خدماتی در زمینه محصولات رایانه ای را در نظر بگیرید. این نوع شرکت ها برای ارائه بهتر خدمات به مشتریان خود قطعا نیاز خواهند داشت که با نیازهای مشتری بهتر آشنا شوند تا بتوانند خدمات بهتری را به مشتریان خود ارائه دهند.بنابراین مدیران شرکت های خدماتی می آیند و یک بازاریاب را به این منظور استخدام می کنند.

تاثیر نرم افزار مدیریت پروژه در مدیریت عملیات

بازاریاب می آید و تشخیص می دهد که مشتری برای بهتر پیش بردن کارهای خودش به یک نرم افزار خاص احتیاج دارد. این مشتری به طور مثال مدیر شرکت است و برای پیشرفت شرکت و کسب و کار خود نیاز به نرم افزار مدیریت پروژه دارد.

قدم بعدی در مدیریت عملیات

بازاریاب در مرحله بعد و پس از شناسایی محصول می رود و در مورد نوع نیازهای مشتری با کارفرما گفت و گو می کند؛ و وی را در جریان نیازهای جامعه هدف قرار می دهد. سپس بر اساس این مبنا کارفرما دستورات لازم و کارهایی را که باید انجام شود را می دهد؛ و برای آن برنامه ریزی ها و سازماندهی لازم را انجام می دهد؛ بودجه مورد مورد نیاز را تامین می کند و…

مزایای به کارگیری مدیریت عملیات

  • افزایش بهره وری
  • مدیریت بهتر منابع و زمان
  • کاهش ضایعات ناشی از تولید محصول
  • پایین نگه داشتن قیمت محصول
  • رضایت مشتری

سخن آخر…

در این مقاله با اهمیت مدیریت کسب و کار و مزایای به کارگیری آن در صنایع و کسب و کارهای گوناگون آشنا شدید و دریافتید که مدیریت عملیات فقط مختص به یک کسب و کار خاص نیست و برای همه کسب و کارها می تواند مفید و کاربردی باشد.

 

 

 

 

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید