چگونه از اشتباهات رایج در مدیریت پروژه بزرگ جلوگیری کنیم؟

مدیریت پروژه بزرگ (Large Project Management) یک چالش پیچیده است که نیاز به مهارت ها و دانش گسترده ای دارد. زمانی که می‌ خواهید یک پروژه بزرگ و گسترده را به بهترین شکل ممکن مدیریت کنید، نیازمند رعایت یک سری اصول و قوانین هستید. اگر بتوانید همه چیز را اصولی پیش ببرید و طبق یک چارچوب عمل کرده و از تجربیات دیگران استفاده کنید، قطعاً می‌ توانید در مدیریت پروژه بزرگ به موفقیت برسید. بعضی از اشتباهات رایج هستند که اگر راجع به آنها مطالعه نکنید، ممکن است شما هم مرتکب شوید که در این مقاله راجع به این موضوع صحبت کرده و برایتان توضیح می‌ دهیم که چگونه از این اشتباهات جلوگیری کنید. پس تا انتها با ما همراه شوید.

راه‌ های جلوگیری از اشتباهات رایج در مدیریت پروژه

اینکه شما بخواهید راه‌ های جلوگیری از این اشتباهات را بیاموزید، مستلزم این است که راجع به خود اشتباهات هم اطلاعات داشته باشید. ما در این قسمت یک سری اشتباهات رایج در مدیریت پروژه بزرگ را به شما معرفی می‌ کنیم و راه‌ های جلوگیری از آنها را هم توضیح خواهیم داد.

انتخاب افراد اشتباه

یکی از اشتباهات رایج، این است که برای شرایط و وظایف مختلف، افراد اشتباهی را انتخاب می‌ کنند. افرادی که بدون تجربه هستند و احتمال شکست و خطا را در کار بالا می‌ برند. در واقع شما می‌ توانید با آزمون و خطا کردن مدیریت را به درستی انجام دهید. سعی کنید از افراد با تجربه و واجد شرایط استفاده کنید که بتوانند به خوبی وظایف خود را انجام دهند. برای جلوگیری از این اتفاق حتماً در استخدام افراد دقت کنید.

عدم ارتباط صحیح با مجموعه

اینکه شما بتوانید ارتباط درستی با مجموعه، کارمندان و افراد گروه برقرار کنید، مهمترین اقدامی است که می‌ توانید برای موفقیت پروژه انجام دهید. از جمله اشتباهات رایج برای مدیریت پروژه بزرگ این است که شما نمی‌ توانید با اعضای تیم ارتباط درستی بگیرید که اگر این ارتباط درست نباشد، سوء تفاهم اتفاق می‌ افتد، سرزنش و اتهام رخ می‌ دهد و باعث می‌ شود که افراد نتوانند به خوبی مسئولیت‌ های یکدیگر را به اجرا در بیاورند.

مدیریت پروژه بزرگ

شروع و استارتِ ضعیف

نقطه شروع اهمیت بسیار زیادی دارد. خیلی از شما روی شروع پرقدرت تاکید ندارید و این جزو اشتباهات رایج است. در واقع از همان اول برای جلوگیری از این اشتباه باید اهداف، نیازها، مسئولیت‌ ها، وظایف و نقش‌ ها را مشخص کرده باشید تا بتوانید از شروع ضعیف جلوگیری کنید. باید نقطه عطف پروژه را بشناسید تا همه بتوانند متناسب با یک هدف واحد کار را پیش ببرند.

برآورد اشتباه برای بودجه و زمان

نکته دیگری که باید به آن توجه کرد و جزو اشتباهات رایج هم می باشد، این است که روی بودجه و زمان مدیریت درستی ندارید. اگر آنها را اشتباه تخمین بزنید، یعنی کل موفقیت پروژه را زیر سوال برده‌ و ممکن است خسارات جبران ناپذیری را برایتان رقم بزند. برای اینکه از این اشتباه جلوگیری کنید، توصیه می‌ کنیم که حتماً به سراغ استفاده از نرم افزار مدیریت پروژه بروید.

البته که خودتان و یک سری دیگر از افراد می‌ توانید این مدیریت را به خوبی پیش ببرید اما برای اینکه کارتان دقیق‌ تر و سریع‌ تر پیش برود، باید از نرم افزارهای پیشرفته و قدرتمندی مانند مپسان استفاده کنید. در واقع مپسان می‌ تواند تمامی شرایط را برایتان پیش بینی کند، وضعیت زمان و بودجه‌بندی مالی را برایتان تخمین بزند تا شما بتوانید مدیریت مناسبی روی کار داشته باشید و بدانید که در هر مرحله باید چه تغییراتی به وجود بیاورید.

البته که برای جلوگیری از همه اشتباهاتی که در بالا توضیح دادیم، باز هم نیاز به این نرم افزار دارید. در واقع نرم افزار می‌ تواند از تمامی جنبه‌ ها شرایط را مدیریت کند تا شما بتوانید روی کار اعضا، وظایفشان، زمانبندی‌ ها و غیره مدیریت کافی داشته باشید.

جمع‌ بندی

جلوگیری از اشتباهات مدیریت پروژه بزرگ نیازمند آگاهی و احاطه در تمامی جنبه‌ ها و زوایا است. شما باید بدانید که چگونه می‌ توانید مدیریت کار را در دست بگیرید و چه مواردی را باید بررسی کنید تا بتوانید به اهداف مهم پروژه دست پیدا کنید. ما هم سعی کردیم در این مقاله نکات کلی را به شما توضیح دهیم و چند مورد از رایج‌ ترین مشکلات و راه‌ های جلوگیری از آنها را برایتان ارائه دهیم.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید