پنج مهارت ضروري براي يک مهندس عمران

اين نظريه که مهندس ها، مهندس به دنيا مي آيند، فقط يک افسانه است. بعضي افراد مي توانند مهارت هاي ضروري اين حرفه را بهتر به دست آورند. اما به اين معني نيست که ديگران نمي توانند اين کار را انجام دهند. ممکن است براي بعضي افراد مدتي طول بکشد. اما بايد بگوييم طبيعي است که بايد مانند هر کار ديگري براي چيزي که مي خواهيد به دست آوريد تلاش کنيد.

اما اول از همه بايد بدانيد اين مهارت ها چه چيزهايي هستند. دانستن ويژگي هاي اساسي مورد نياز براي اين کار به شما کمک مي کند بدانيد که انرژي خودتان را براي چه کاري بايد صرف کنيد. اين مقاله مهارت هايي که مهندسان عمران هر روزه با آن سروکار دارند را معرفي مي کند. وقتي اين مهارت ها را در خود تقويت کنيد خواهيد توانست مسيرتان را به سمت شغل مورد علاقه خود در اين زمينه باز کنيد.

1- توانايي هدايت يک تيم

مهندسان عمران کارشان را به تنهايي نمي توانند انجام دهند. آن ها نمي توانند يک پروژه را بدون کمک پرسنل فني، برنامه ريزان شهري و بقيه متخصصان به اتمام برسانند. موفقيت در يک پروژه ساختماني مي تواند در نتيجه مديريت درست مهندسان عمران به وجود آيد. مديريت ضعيف يک مهندس يا مدير پروژه مي تواند حتي بهترين شرکت هاي ساختماني را نابود کند.

شما پيش از اين که به استخدام يک شرکت عمراني در بياييد بايد به يک رهبر خوب تبديل شويد و مهارت هاي مديريتي خود را ارتقا دهيد. بايد بدانيد که شما مسئول هماهنگ کردن تمام کارهاي پروژه خواهيد بود. بنابراين بايد بدانيد که چگونه مي توانيد از مهارت هاي تمام کارکنان به بهترين صورت براي مقاصد پروژه استفاده کنيد. اگر مي خواهيد يک مدير موفق باشيد بايد به کارکنان خود اعتماد به نفس بدهيد و همين طور يک الگوي خوب باشيد. به کارگيري استراتژي هاي مديريت حرفه اي کمک بزرگي در اين زمينه به شما خواهد کرد.

2- توانايي حل مسأله

اگر شما توانايي حل مسأله نداشته باشيد، نمي توانيد يک مهندس عمران موفق شويد. بخش عمده اين حرفه مربوط به ارزيابي مشکلات بالقوه هر پروژه و برطرف کردن مشکلات فني و اجرايي مي شود. بنابراين اگر به دنبال کسب برتري بر رقبايتان هستيد، بايد همواره تمام گزينه هاي حل مسأله و هم چنين نتايج آن ها را در نظر داشته باشيد.

احتمالاً اکنون بهتر مي توانيد دريابيد که چرا بايد طرز فکر خلاقانه و انتقادي را در خودتان پرورش دهيد. اما بايد همواره به ياد داشته باشيد که يک مدير با اخلاق بمانيد.

3- بيان واضح اهداف

اگر شما نتوانيد تصوراتتان را به درستي بيان کنيد، رؤيا پردازي هايتان بي معنا خواهد بود. تمامي اعضاي تيم بايد نيازهاي پروژه و هم چنين مسير پروژه را به وضوح بدانند تا بتوانند در انجام وظايفشان با شما همکاري کنند. اگر شما آن ها را به درستي راهنمايي نکنيد طبيعتاً احتمال اشتباه کردن آن ها بالاتر خواهد رفت. اهميت مهارت هاي ارتباطي قوي، به خصوص در مواقعي که با کمبود زمان مواجه هستيد آشکار مي شود. علاوه بر اين شما بايد اهميت ارتباطات را در پروژه هاي خود بدانيد و با اعضاي تيم ارتباط دوستانه برقرار کنيد.

4- انعطاف پذيري

مهندسان عاشق چالش هاي جديد هستند. هر پروژه ويژگي هاي منحصر به فرد و چالش هاي جديد خود را دارد. شما بايد بتوانيد با کم ترين زحمتي اين چالش ها را مديريت کنيد.

توانايي سازگار شدن با شرايط مي تواند رمز موفقيت شما باشد. زيرا به شما کمک مي کند وقتي روي يک پروژه کار مي کنيد قاطعيت بيشتري داشته باشيد. اين مهارت ها به شما کمک مي کنند کارتان را به انجام برسانيد، اما انعطاف پذيري شما در نهايت شغلتان را مي سازد.

5- مهارت هاي رياضي

تمام مهارت هايي که در قسمت هاي قبلي گفته شد مهم هستند،‌ اما فقط منحصر به مهندسان نمي شوند. مي توان گفت مهارت داشتن در رياضيات علم مهندسي را از حرفه هاي ديگر متمايز مي کند.

شما اگر نتوانيد نيازهاي اوليه شغل مورد علاقه تان را کسب کنيد،‌ شانس نشان دادن تبحرتان در مديريت،‌ سازگاري بالاي خودتان،‌ تفکر انتقادي تان و همين طور مهارت هاي بين فردي را پيدا نخواهيد کرد.

در يک جمع بندي مي توان گفت با پرورش اين 5 ويژگي در خودتان، خواهيد ديد پتانسيل شما در حرفه مهندسي عمران به ميزان چشم گيري افزايش مي يابد.

نرم افزار مديريت پروژه مپسان يکي از ابزارهايي است که مي تواند شما را در مديريت تيم خود ياري کند. شما با استفاده از اين نرم افزار مي توانيد وظايف مربوط به پروژه هاي خود را تعريف کنيد تا هر کاربر وضعيت پيشرفت وظايف خود را ثبت کرده و از طريق کارتابل براي شما ارسال کند.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید