رازهای تبدیل شدن به یک مدیر موفق

آیا دلتان می خواهد تبدیل به یک مدیر موفق شوید؟ آیا با رازهای تبدیل شدن به یک مدیر بزرگ و موفق آشنا هستید؟ در این مقاله با من همراه باشید تا راز مدیران موفق را برایتان برملا کنم!

همان طور که می دانید، یکی از بخش های اصلی و مهم هر سازمان و ارگانی، قسمت مدیریتی آن سازمان و یا ارگان است. اگر شما هم یکی از رویاها و آرزویتان این است که از شما به عنوان یک مدیر موفق یاد کنند، باید از یک سری مهارت ها و ویژگی های شخصیتی برخوردار باشید. در ادامه مقاله شما را با این مهارت ها و ویژگی ها بیشتر آشنا خواهم کرد.

آشنایی با واژه مدیریت

مدیریت

قبل از آن که رازهای یک مدیر موفق را برای شما برملا کنم! می خواهم شما را با تعریفی از واژه مدیریت آشنا سازم.

مدیر به کسی می گویند که برای پیشبرد اهداف یک سازمان، افراد زیر دست خود را هدایت و رهبری می کند تا سازمان به تا به اهداف سازمانی مورد نظر خود برسد و قطعا وجود یک مدیر برای اداره بهتر یک ارگان بسیار واجب و حیاتی است.

ویژگی های یک مدیر موفق

یک سری ویژگی های متمایز کننده میان یک مدیر موفق و مدیر ناموفق وجود دارد. شما هم قطعا با داشتن یک سری ویژگی ها و مهارت های شخصی می توانید عنوان مدیر موفق را از آن خود کنید. این ویژگی ها عبارتند از:

1- یک مدیر موفق پر از انگیزه است

یک مدیر موفق باید بتواند انگیزه یک مدیر موفق شدن را در خود نهادینه کند. انگیزه بالایی داشته باشد و این انگیزه خود را به سایر افراد سازمان نیز بتواند انتقال دهد؛ زیرا بدون وجود انگیزه قطعا اهداف سازمانی مورد نظر پیش نمی روند.

2- یک مدیر موفق ، سرشار از حس آرامش است

یک مدیر موفق باید آرامش درونی داشته باشد و حتی در بدترین شرایط و حجم کاری بالا نیز بتواند آرامش خود را حفظ کند و با آرامش درونی خود اهداف سازمانی را بهتر پیش ببرد و تحت هیچ شرایطی به قول معروف، از کوره در نرود!

3- یک مدیر موفق ، اعتماد به نفس بالایی دارد

کسی که می خواهد تبدیل به یک مدیر موفق شود، باید اعتماد به نفس داشته باشد. یعنی به خودش اعتماد داشته باشد. اگر شما نتوانید به خودتان اعتماد داشته باشید، چگونه دیگران به شما اعتماد کنند و لقب یک مدیر موفق را به شما بدهند؟

4- یک مدیر موفق ، مورد اعتماد است

یک مدیر موفق باید قابلیت اعتماد کردن را داشته باشد. یک مدیر بزرگ و موفق باید بداند که چگونه اعتماد اطرافیان خود را جلب کند و همان که در سطر پیشین گفتیم، لازمه آن داشتن اعتماد به نفس بالا است.

اگر  افراد زیردست و مافوق شما نتوانند به شما اعتماد کنند، قطعا نمی توانید کاری از پیش ببرید. کسی به شما نمی تواند اعتماد کند، با شما دوست شود و در نتیجه شما نمی توانید کمکی به پیشبرد اهداف سازمانی بکنید.

5- یک مدیر موفق ،مثبت اندیش است

به خوبی می دانید و در زندگی خود نیز آن را تجربه کرده اید که اگر سعی کنید با دیده مثبت اندیشی به یک قضیه بنگرید، قطعا  اتفاقات مثبتی هم برای شما رخ خواهد داد.

در پست مدیریت نیز همین گونه است. اگر فرد مثبت نگری هستید، یقین بدانید که در آینده تبدیل به مدیر موفقی خواهید شد. شما به عنوان یک مدیر موفق باید بتوانید انرژی خوبی به دیگران انتقال دهید تا افراد زیر دست شما نیز  با انگیزه بیشتری برای رسیدن اهداف و آرمان های سازمانی تلاش کنند و یک ارگان و یا شرکت بتواند به نقطه مطلوب مورد نظر خود نزدیک تر شود.

6-یک مدیر موفق ، انعطاف پذیر است

یک مدیر موفق باید انعطاف پذیر نیز باشد. شما با بتوانید خود را با انواع شرایطی که ممکن است که در طول کار پیش بیاید، وفق دهید و اگر این ویژگی را نداشته باشید، قطعا نمی توانید عنوان یک مدیر موفق را با خود به یدک بکشید!

7- صداقت دارد

هیچ کس به یک فرد دروغگو نمی تواند اعتماد کند. پس یقینا یکی از مهم ترین ویژگی های مدیر موفق داشتن صداقت است.شما نمی توانید یک مدیر بزرگ و موفق شوید؛ اگر اطرافیان نتوانند به حرف هایی که می زنید اعتماد کنند، شما قطعا نمی توانید تبدیل به یک مدیر موفق شوید.

8- انتقاد پذیر است

یک مدیر خوب و موفق باید انتقاد پذیر باشد. قابلیت نقد پذیری بالایی داشته باشد تا بتواند اشتباهات خود را اصلاح و جبران کند. به خود مغرور نباشد و به قول معروف، خود را همه چیز دان! نداند. همیشه از اطرافیان خود مشاوره بگیرد.

9-همیشه در حال مطالعه است

قطعا موفقیت در هر پست و سمتی نیازمند داشتن مطالعه بالا و اطلاعات قوی از  سمت شغلی است که می خواهید بر عهده بگیرید. یک مدیر موفق نباید خود را از مطالعه روزمره بی نیاز ببیند و  دائما باید در حال به روز کردن خود باشد!

10- خوش برخورد و خوش اخلاق است

هیچ کس از یک مدیر بداخلاق و اخمو خوشش نمی آید! شما به عنوان یک مدیر موفق در عین آن که باید خوش خلقی خود را حفظ کنید، در شرایطی هم که ایجاب می کند،فردی جدی و قاطع باشید. برای کارمندان خود ارزش قائل شوید و به آن ها شخصیت بدهید؛ زیرا همه کارمندان و شما به عنوان مدیر دارید برای رسیدن به ایده آل های سازمانی مورد نظر تلاش می کنید.

11- قدردان است

یک مدیر موفق وظیفه خود می داند که از کارمندان خود بابت انجام درست یک وظیفه قدردان باشد. کمی صمیمیت به خرج دهید.  حتی یک تشکر ساده هم می تواند کارمندان شما را دلگرم به ادامه همکاری با شما کند و انگیزه آن ها را بالاتر ببرد.

12- شنونده خوبی است

یک مدیر موفق ، شنونده خوبی است. یک مدیر موفق علاقه دارد تا صحبت ها و نظرات کارمندان خود را در باب مسائل مختلف بشنود. با این کار، اطرافبان و کارمندان شما احساس راحتی بیشتری با شما خواهند داشت. همچنین از این طریق بیشتر می توانید روی کارمندان خود شناخت پیدا کنید و کارمندان کاردان و کار بلد خود را بشناسید.

13-همیشه پرسشگر است

مدیر موفق ، پرسشگر است. یک مدیر موفق نباید احساس کند که با سوال کردن از شخصیتش کم می شود. یکی مدیر از طریق سوال کردن می تواند ارتباط بهتری با تیم خود برقرار کند .شما از طریق سوال کردن می توانید میزان انگیزه و تعهد، خلاقیت، میل به پیشرفت و… را در کارمندان خود شناسایی کنید و یا از آن ها ایده بگیرید.

14- مسئولیت پذیر است

مدیری که موفق است مسئولیت پذیر نیز هست. یک مدیر موفق باید بتواند در موقعیت های حساس، چالش ها، پروژه های مختلف و … احساس مسئولیت داشته باشد و وظایف خود را به بهترین نحو ممکن بتواند ایفا کندو اگر در جایی لازم باشد حتی مسئولیت شکست های خود را نیز بر عهده می گیرد.

15- میل به پیشرفت داشته دارد

همه ما ذاتا عاشق پیشرفت هستیم و یک مدیر موفق نیز عاشق پیشرفت است. شما به عنوان یک مدیر موفق دوست ندارید که رقبایتان از شما پیشی بگیرند! یک مدیر موفق همیشه در جستجوی راه ها و امتحان کردن ایده های مختلف است. یک مدیر موفق ، عاشق چالش های گوناگون است تا به وسیله آن بتواند از رقبای خود پیشی بگیرد و شرکت و یا سازمانی که مدیر آن است را ارتقای بیشتری بدهد.

16- ریسک پذیر است

شما هم اگر دوست دارید که در زمره مدیران موفق قرار بگیرید، یادتان نرود که باید شخصیت ریسک پذیری هم داشته باشید. یک مدیر موفق هیچ وقت ترسی از ریسک کردن ندارد. مسیرهای مختلف را امتحان می کند تا شرکت و یا سازمان را به آن نقطه از پیشرفتی که لازم است برسانند.

17- از آب گل آلود ماهی می گیرد!

یک مدیر موفق همیشه سعی می کند که در بدترین موقعیت ها هم دنبال فرصتی برای ارتقا و پیشرفت باشد. یک مدیر موفق حتی از آب گل آلود نیز ماهی می گیرد! یک مدیر موفق ، فرصت طلب است! و این فرصت طلب بودن را به کارمندان خود نیز می آموزد.

لیستی از مدیران موفق جهان

مدیران موفق جهان

  • مارک زاکربرگ…مدیر فیسبوک
  • تیم کوک…مدیر شرکت اپل
  • جف بزوس…مدیر فروشگاه اینترنتی آمازون
  • لری پیچ…مدیر و موسس گوگل
  • و…

کلام آخر مدیر موفق…

امیدوارم توانسته باشم به شما در مسیر یک مدیر موفق شدن کمک کرده باشم. و شما را در رسیدن به آرزوهای بزرگتان یاری کرده باشم.

شاد و پیروز باشید…

 

بیشتر بخوانید:

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

پیام بگذارید